• Kattdamen

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ninis skrev 2012-03-31 17:13:15 följande:

Måste bara tala om att lchf-snickerserna jag bakade i dag är det absolut godaste lchf-godis jag någonsin testat!!!

De är inte bra alls. Man äter upp dem på en gång.

Jag har slutat göra dem.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    Alvi skrev 2012-05-02 10:50:06 följande:
    Får man ställa en fråga här, trots att man inte kör LCHF på riktigt...? Eller ska jag starta en egen tråd om det? Jag tänker att ni är ju experterna liksom...

Så här är det, svara om ni vill, annars kan ni ju strunta i det. Jag har den senaste månaden, om inte mer, dragit ner rätt mycket på pasta, ris och potatis. Äter oftast blomkålsmos eller bara grönsaker istället. Mjukt bröd har jag helt slutat med sedan 2 veckor, och knäckebröd har jag ätit bara 2 morgnar. Äter havregrynsgröt till frukost.

Godis och annat "uppenbart" sött har jag slutat med, och när jag har tabbat mig (typ tackat ja till provsmak på Ica, utan att tänka på det) så märker jag av det direkt, jag blir darrig och väldigt trött. Mår kasst.

Men! Nu kommer frågan!

Igårkväll gjorde jag bananpannkaka. Dundergott och jag blev så lycklig över att ha hittat något så smarrigt men ändå "nyttigt". För banan är rätt sött har jag förstått? Dock äter jag frukt (utom äpple) utan problem. Igårkväll mådde jag också rätt bra, eventuellt att jag kände av lite lite darrningar.

Men så gjorde jag en likadan idag, med lite kokosflingor på. Och då kom det, den där förjordade känslan av att ha fått i mig socker! Och ett totalsug efter choklad kom. Jag har en mörk chokladkaka i skafferiet, har inte tänkt på den på länge trots att jag vet att den har legat där, men nu fick jag ett sånt sjukt sug! Istället tog jag en mjuk macka (lingongrova) med stekt falukorv (rester) på... Det känns lika pissigt det, för nu sitter jag här med darrningar och nästan yrsel, känner mig slö...

Allvarligt, kan bananpannkakan ha triggat något slags sockersug?? För bröd?! Vad fan! Det har jag ju hållit mig undan SÅ bra! Skrikandes Och det där sjuka suget efter chokladen i skafferiet...

Jag vill verkligen inte börja LCHF:a på riktigt, dels för att jag är smal redan (underviktig nästan) och dels för att jag inte kan äta mjölkprodukter. Och ja, för att livet blir bökigare då, särskilt hemma hos svärmor som anklagar mig för att banta när jag tackar nej till baguetten vid middagen...

Tips, råd, tankar?
    Fast, du kanske går upp i vikt om du börjar med lchf?
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen

Jag har upptäckt något jobbigt.

Jag har märkt ett samband mellan att jag ätit linfrön eller lchfbrödet nystart, och fruktansvärt ont i magen och väldigt illamående. Kommer någon timme efter jag ätit, och håller i sig någon eller några timmar. Blir bättre av microlax lustigt nog.

Är det kolhydraterna och fibrerna som gör det?

En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    Sirling skrev 2012-05-03 12:40:03 följande:
    Finns det linfrön i brödet med? Det är ju giftigt om man äter mer än....vad är det nu....en matsked per dag, tror jag?
    Nej, det gör det inte. Vad det står iaf. Däremot vetemjöl tydligen.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    Boost skrev 2012-05-15 13:51:28 följande:
    Har varit på två här i Sthlm och de har inte haft tyvärr :(
    Citygross?
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    spökplumpen skrev 2012-05-22 10:56:51 följande:
    Jag mätte mig i morse och fick väldigt lustiga resultat. Hals, armar, höft hade minskat ordentligt, men midja,mage,bröst, lår och vader hade ÖKAT. Snacka om att tappa cm lustigt!! Sen att jag gått upp i midja och mage förvånar mig verkligen för jag kom ju i mina smaljeans häromdagen och det är ca 2 veckor kvar till mens. Inte kan man väl börja svullna så här tidigt eller? Det måste vara en sjujäkla äl iaf, för dt kramper och har sig och kommer bruna flytningar.
    Gravid?
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    Glass skrev 2012-05-22 11:01:50 följande:
    idag var det svårt, jag stekte massor med pannkakor till dottern och maken. Vi brukar ha sånt färdigt i frysen, för det är praktiskt. 
    Iallfall, pannkakor är något av det godaste jag vet, förutom typ choklad.
    De blev goda, eller ja de såg goda ut, knapriga, feta och ja, goda.
    Jag smakade inte en enda, inte ens en liten bit, även om jag försökte övertyga mig själv till det, för man ska ju provsmaka maten (när den är god).

Nu sitter jag i soffan och funderar på vad jag ska äta. Är inte alls hungrig, utan är bara sugen, på pannkakor såklart...

Ibland är det inte så lätt det här...
    Gör lchfpannkakor till dig då?
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    Boost skrev 2012-05-30 13:16:22 följande:
    De bröden är bäst! Håller mig också riktigt mätt på dem hur länge som helst :)
    Skönt att de är lätta att göra också, eftersom det tycks vara någon mer än jag som går och norpar dem ur frysen :) 
    Vad är det för bröd?
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    3småttingar skrev 2012-06-12 10:44:34 följande:
    Blir det jättedumt med normalsaltat smör till chokladmuffins? Tänkte inte alls på att det skulle vara osaltat smör :(
    Nä, det blir inte jättedumt. Tycker inte jag iaf.
    En kopp te, tack.
  • Kattdamen
    PikkuMyy skrev 2012-06-12 15:04:16 följande:
    Gaah! +0,9kg sen igår....!!!!! J***a glass o nötter! Att jag måste trycka i mig!?Så himla arg på mig själv! Och varje gång efter tänker jag ju att det inte va så gott...Nåja,nötterna älskar jag men hittills har varje lchf-glass varit en besvikelse. Så varför lär jag mig inte? Nä, fakir/fakir-ufo it is, fram till midsommar i alla fall! Nya tag mot en smalare jag!
    Macadamianötter?
    En kopp te, tack.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**