jeng skrev 2011-04-19 14:06:55 följande:
Skillnaden ligger i hur man vill marknadsföra dieten! Även en pulverdiet har ju väldigt fina texter skrivna för att marknadsföra sig!
Vad som fungerar för dig vad gäller lchf, är väldigt individuellt! Har du tidigare varit väldigt kolhydratberoende, så kanske det räcker att du tar bort det värsta, och sen bara kör på. Men har du en jobbig kropp, fått barn, bantat flera ggr förr osv så är det inte alls säkert att det fungerar. Dessutom är lchf en viktreglerande diet, inte nödvändigtvis en viktminskande diet. Om du tycker du har för många kilon så är det alltså inte säkert att din kropp tycker det, och då fungerar sällan lchf.
Sen avslutar du med att säga att du äter enligt det du har läst i foldrar, men att du DRAR NER på kött, bacon och smör? Det är ju tvärtemot vad lchf förespråkar, så då har du nog missförstått... Visst kan du äta mycket av kyckling och fisk, men varför utesluta annat kött?
Mitt råd till nybörjare är att börja på 20 gram kolhydrater om dagen och sedan öka eller minska utefter vad man klarar av. Men det finns de som lyckas även bara på 5/100 regeln såklart. Alla måste göra sitt eget val. Men jag får vibbar av att du inte riktigt är påläst och inte vet vad lchf innebär. Det är absolut inte en quick-fix, och om du tänker gå tillbaka till en kolhydratbaserad diet så fort dina kilon är borta så tror jag inte du gör dig själv en tjänst genom att försöka gå ner på lchf.
Jag menade inte mindre som i "mindre än förut" utan som i "mindre av". Dvs, jag KAN inte äta massor av rött kött och smör och korv och bacon, det fungerar inte. Däremot kan jag äta feta ostar och såser och sånt. Jag tycker inte om det och jag mår superilla av det. Och jag har läst på men tycker att informationen är motstridig, det är därför jag undrar.
Sedan att det inte är en quick-fix, det är jag medveten om. Men jag klarar som sagt inte av att äta lchf längre perioder och de kortare perioder jag har ätit det tidigare har det gett bra resultat.
Men du har rätt, det kan vara så att lchf inte är något för mig.