• Bonanza

**Den stora feta LCHF-tråden**

En fundering till er kunniga:

Jag funderar på att ännu en gång ge lchf ett försök. I rent viktminkningssyfte då jag inte klarar av att äta så en längre period. Jag har dock svårt att äta så mycket kött och fett som "krävs". Fisk och kyckling har jag inga problem med, inte heller fet ost eller feta mejeriprodukter. Köttfärs går också bra. OCh så grönsaker då.

Enligt det jag har läst i foldrar och på infosidor så ska man kunna äta som jag gör, så länge man håller koll på att produkterna ligger runt max 5 kh/100g. Men enligt inbitna lchf:are verkar det som att det är jättedåligt att äta som jag. Jag äter för mycket mejeriprodukter, för lite fett osv.

Varför är det sån skillnad på infon till nybörjare och på hur "ni andra" äter? Och kan man äta som jag? Dvs mycket kyckling, fisk och grönsaker feta röror och såser, men mindre rent kött, korv, bacon, smör etc?

• Bonanza
    jeng skrev 2011-04-19 14:06:55 följande:
    Skillnaden ligger i hur man vill marknadsföra dieten! Även en pulverdiet har ju väldigt fina texter skrivna för att marknadsföra sig!

Vad som fungerar för dig vad gäller lchf, är väldigt individuellt! Har du tidigare varit väldigt kolhydratberoende, så kanske det räcker att du tar bort det värsta, och sen bara kör på. Men har du en jobbig kropp, fått barn, bantat flera ggr förr osv så är det inte alls säkert att det fungerar. Dessutom är lchf en viktreglerande diet, inte nödvändigtvis en viktminskande diet. Om du tycker du har för många kilon så är det alltså inte säkert att din kropp tycker det, och då fungerar sällan lchf.

Sen avslutar du med att säga att du äter enligt det du har läst i foldrar, men att du DRAR NER på kött, bacon och smör? Det är ju tvärtemot vad lchf förespråkar, så då har du nog missförstått... Visst kan du äta mycket av kyckling och fisk, men varför utesluta annat kött?

Mitt råd till nybörjare är att börja på 20 gram kolhydrater om dagen och sedan öka eller minska utefter vad man klarar av. Men det finns de som lyckas även bara på 5/100 regeln såklart. Alla måste göra sitt eget val. Men jag får vibbar av att du inte riktigt är påläst och inte vet vad lchf innebär. Det är absolut inte en quick-fix, och om du tänker gå tillbaka till en kolhydratbaserad diet så fort dina kilon är borta så tror jag inte du gör dig själv en tjänst genom att försöka gå ner på lchf. 
    Jag menade inte mindre som i "mindre än förut" utan som i "mindre av". Dvs, jag KAN inte äta massor av rött kött och smör och korv och bacon, det fungerar inte. Däremot kan jag äta feta ostar och såser och sånt. Jag tycker inte om det och jag mår superilla av det. Och jag har läst på men tycker att informationen är motstridig, det är därför jag undrar.

Sedan att det inte är en quick-fix, det är jag medveten om. Men jag klarar som sagt inte av att äta lchf längre perioder och de kortare perioder jag har ätit det tidigare har det gett bra resultat.

Men du har rätt, det kan vara så att lchf inte är något för mig.
  • Bonanza

Alltså, jag läser och läser och läser men får det ändå till att man äter lchf om man äter under ca 20 kh/dygn. Det måste ju alltså fungera att äta som jag vill göra (återigen: feta mejeriprodukter, köttfärs, kyckling, fet fisk och grönsaker) så länge jag försöker hålla uppe fettnivån och se till att inte gå över 20 kh/dag.

Eller vad är det jag missar?

• Bonanza
    jeng skrev 2011-04-24 18:48:32 följande:
    Man kan äta LCHF även på 100 gram per dag.... Men visst, max 20 gram är vad man brukar rekommendera för de som vill gå ner i vikt eller har kraftigt sockerberoende eller stora hälsoproblem.

Men vad menar du? Har vi påstått att du inte äter lchf, eller går du inte ner i vikt och undrar varför, eller vad är problemet så att säga? 
    Nej, jag är total nybörjare och tycker att det är så otroligt motstridig information när man läser i lchf-forum och liknande. Och eftersom jag inte klarar av att äta massor av kött eller smör så försöker jag förstå mig på om man kan göra som jag vill istället.
  • Bonanza

Första dagen med lchf avklarad. Åt följande:

Frukost: omelett på 3 ägg och en klick vispgrädde. Stektes i en rejäl klick smör. Tyvärr lyckades jag ändå bränna den, så jag åt kanske 2/3.

Lunch: En grillad halv halloumi, en grillad tomat och en stor klick vitlökssmör. Fyra jordgubbar (I know!) med vispad grädde till.

Mellanmål: några skivor kvibille cheddar.

Middag: Grillad lax med pestoröra (cf med pesto) och grönsallad till.

Ikväll blir det nog något litet kvällsmål eftersom vi åt middag så tidigt. Blir antingen TY med hallon eller gurkskivor med brieost.

• Bonanza

Dag 2 då.

Hann inte äta någon frukost eftersom min femveckorsbebis var gnällig. Så samtidigt som jag fixade i ordning hennes flaska mat så skar jag upp ett gäng skivor av kvibille cheddar. Och det har jag stått mig på tills nu!

Till lunch blir det idag samma som till middag igår. En grillad laxfilé, sallad och dressing på pesto + cf. Gott!

Låter det ok, ni som kan?

• Bonanza
    jeng skrev 2011-04-26 13:30:48 följande:
    LCHF: Ca fördelning 75E% fett 20-25E% protein 0-5E% kolhydrater. Bara helfeta produkter, minimalt med grönsaker. Fusk i princip inte tillåtet alls.
    Det är sånt här jag menar med att det är motstridig information. Du skriver som ovan.

Enligt kostdoktorns hemsida så ligger följande under "ät gärna": Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.

Det är ju inte konstigt att det är svårt som nybörjare.
  • Bonanza
    jeng skrev 2011-04-26 13:56:34 följande:
    Jo, men det har vi också skrivit väldigt många gånger i den här (och andra) trådar. Att både kostdoktorn, Anna Hallén, Ulrika Davidsson och Dr Dahlqvist faller på sina fina "ät inte, ät lite, ät mycket" listor. Dom säger bara vilka produkter som är ok eller inte ok - rent hälsomässigt! Dom säger inget om hur mycket eller lite av produkterna som din kropp tål för att hålla sin vikt, gå upp i vikt, eller gå ner i vikt! Det måste du själv ta reda på. (Oftast är 20 gram en väldigt bra riktlinje för de flesta) Och det där med vilken fördelning man bör hålla, det ser man också om man läser på mer i detalj. Folk i allmänhet förstår sig inte på hur man räknar på mat, och därför så kan man inte locka folk till en diet genom att marknadsföra hur man räknar och bla bla bla... Man går på allmänna råd. Det räcker inte om du vill gå ner i vikt (Oftast iaf) Tyvärr så är det så.

Den här tråden kan ju vra svår för nybörjare också av den anledningen att det är många "gamla rävar" här, många som har hittat sin egen stil av lchf, som inte är den vägen man bör välja som nybörjare. Dessutom så skrivs så mycket här att det kan vara svårt att hänga med i vad som är tips för nybörjare, vad som sägs i vissa frågor osv. Därför är det viktigt att man läser bra litteratur om LCHF, och allra bäst är faktiskt böcker! Då vet man att man har fått en kurs från början till slut, till skillnad från om man surfar runt på tex kostdoktorns hemsida där man ALDRIG (tror jag) kommer kunna läsa allt som är skrivet... Sedan använder man tråden mestadels för oklarheter, peppning, recept och för att det är jäkla kul att hänga här!
    Jo, jag förstår ju att äter man mycket av mer kolhydratrika livsmedel så hamnar man lik förbaskat för högt, samtidigt tycker jag ju att om man ändå håller sig under 20 gram borde det inte vara fel?

Men jag har helt enkelt svårt att köpa den fanatism som många inbitna lchf:are uppvisar. Jag är helt 100% säker på att det inte är vettigt att leva på enbart kött och smör till exempel. Men du har rätt, böcker är självklart alltid bättre än hemsidor.
  • Bonanza
    jeng skrev 2011-04-26 14:14:56 följande:
    Nej, självklart får du lov att äta bara grönsaker för dina 20 gram om du vill det. Det jag menar är just som du säger att om man bra går på 5/100 regeln till exempel, så kan jag tippa på att 9 av 10 personer hamnar betydligt högre än de borde, och oftast högre än vad de också själva tror!

Jag äter ju mycket grönsaker, åt mycket grönsaker även när jag låg på 10 gram per dag. Jag har bara valt rätt grönsaker. Mycket sallad, sparris och annat som har låg kolhydrathalt och väger ganska lite. Går jag upp mot 30 gram, då kan jag börja unna mig saker som står med på den där "ät gärna"-listan, typ tomat, paprika osv. och absolut inte i de mängder jag skulle äta det om jag inte hade tänket på kolhydraterna med mig.

Problemet är alltså inte att jag inte tycker att man får lov att äta allt det där på deras listor. Men att göra det och samtidigt hamna på 20 gram, kräver en rätt rejäl ansträngning och kontrollräkning!  
    yena89 skrev 2011-04-26 14:15:41 följande:
    tror inte det är många som faktiskt lever på kött o smör bara.
    Sen är det ju skillnad på maten man äter medan man går ner i vikt och maten man äter när man vill hålla den. Du äter ju inte 20g livet ut utan när man nått sin vikt så äter man mer fritt av sånt som är tillåtet, tex grönsaker :)
    Då förstår jag hur du menar och håller med.
  • Bonanza

En fråga först: just nu känns det som att vi nybörjare "kapar" eller "tar över" tråden. Är det ok för er, eller vill ni främst ha vanligt snack här och att vi ställer våra frågor någon annanstans?

Om svaret är nej får ni gärna tycka till om mitt matintag. Beskrev ju första delen av dagen tidigare, men här är hela dagen då:

Frukost: ca 6-7 skivor kvibille cheddar
    Lunch: En laxfilé, 2 dl blandad sallad (dvs bara salladsblad), 1 dl pestoröra
    Middag: Stekt rödspättafilé, 50g broccoli, 100g aioli
    Kvällssnack: 50g brieost, lite gurka

När jag räknar på det så verkar det bli helt ok med kolhydrater, men jag kanske missat något?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**