• Bonanza

**Den stora feta LCHF-tråden**

jeng skrev 2011-04-26 21:12:11 följande:
    Sålänge man visar intresse och har försökt läsa på själv innan man ställer frågor så har jag inget emot att svara. Däremot så kan man ibland lessna på att svara typ att "nej du får inte lov att äta bulgur/bröd/gelehallon" frågar man om sånt så har man lixom inte läst på alls.

Ok till dina frågor.
    Blev du mätt på frukosten? Du kan ta lite smör på skivorna för att få upp fetthalten lite.
    Lunchen undrar jag om peston. Jag vet att jag har köpt en med få kolhydrater, men hur är det med fettet? laxen är ju iofs lite fetare, men jag hade nog haft nåt mer till...
    I övrigt bra!  
    Alltså, peston är visserligen rätt rik på kh (4), men jag tog ju bara en tesked för att få smak på creme fraichen.  Och fet var den, särskilt eftersom jag hällde av oljan ner i cf först. Frukosten var en olycka i arbetet, hade en gnällig bebis och skivade upp lite ost för att stilla den värsta morgonhungern. Sedan stod jag mig på det till lunchen, men det var inte planen.
  • Bonanza
    Denebola skrev 2011-04-26 21:26:41 följande:
    Gör en mental notering att jag ska testa det, för det låter smarrigt!
    Det var det verkligen! Vanlig pesto kan vara lite skarp i smaken och inte passa till allt. Men det här var supergott! Går ju även att göra med röd pesto, men det har ju rätt mycket mer kh så då får man nog ta en liiten klick.
  • Bonanza

Oj! Idag till frukost åt jag en omelett gjord på 3 ägg, en skvätt grädde och några skivor cheddar (ja, jag älskar cheddar!). Har inte ätit något mer sen dess. Visserligen var det runt 10, men ändå. Jag brukar bli döhungrig mycket snabbare ändå. Och då har jag ändå gått en intensiv barnvagnspromenad på en halvmil idag.

• Bonanza

Här äter bara jag lchf. Mina barn (framförallt sonen) äter i princip bara kolhydrater, när han väl äter. Dvs spaghetti, pannkakor, pommes, pizza eller mackor. Och broccoli och fisk. Annars ratar han allt.

Dagens mat:

2 pones med 2 stekta ägg
    1 halv halloumi med 3 msk vitlöksyoghurt
    Moussaka på köttfärssås, friterad aubergine, ostsås och riven cheddar.
    Och en bit lindts 90% choklad...

• Bonanza

Åh, världens eldprov kommer på lördag. Vi ska fira valborg tillsammans med tre andra familjer. Som tur är ska det vara knytis, så jag kan ju ta med mat som jag vill äta själv. Men det kommer vara chips, läsk och godis där. Hjälp!

Nu måste jag ta med något sjukt gott till middag och även något snacks som jag kan äta med lite godare samvete. Nötter kanske, men de flesta goda (typ pistage) är ju inte så kolhydratsnåla direkt.

Till maten funderar jag på caesarsallad. Fet dressing, kyckling, parmesan och lite sallad. Det är väl rätt bra?

• Bonanza

Jag äter definitivt mindre med lchf. Dessutom småäter jag mindre. Bara vetskapen om att jag FÅR äta om jag vill, gör att jag inte behöver. Stört ätbeteende? Javisst!

Idag köpte jag Nutisals salta mandlar och herrejävlar vad goda de är! Det stod på påsen att det bara var 6 kh/100, men det känns lite lågt? Enligt slv har ju vanliga mandlar 13.4?

Idag har jag ätit:

omelett på 3 ägg och en skvätt grädde och 100 g ost
    en ytterst liten portion moussaka från igår.
    1 bit mörk choklad
    tacos till kvällsmat.

Och jag tänker minsann klappa mig själv på axeln för jag har motstått så enormt många frestelser idag. Först när jag var med barnen i stadsparken, både fik och glasställe fanns precis bredvid. Sedan var vi på bibblan och ungarna fikade men jag nöjde mig med en bit mörk choklad. Och så till sist var vi och storhandlade och gick bland chips och godis. Ja just ja, i fiket utanför ICA sålde de mjukglass som jag ÄLSKAR. Men jag har låtit bli allt!

Så ikväll ska jag avnjuta lchf-chokladbollar. Hoppas de smakar ok!

• Bonanza
    jeng skrev 2011-04-29 19:57:01 följande:
    .
    Bonanza skrev 2011-04-29 19:47:14 följande:
    Jag har också IBS. Som blir bättre med lchf, som tur är.
    Det är få som vågar säga det än så länge, men IBS anses vara kolhydrat-allergi/kolhydrat-intolerans. Så att det blir bättre med lågkolhydratkost är inte så konstigt! Jätteskönt att du har blivit bättre iaf. Vad har du haft för besvär? Är du diagnosticerad, och vilken typ är du?
    Jag har blivit snabbdiagnosticerad, dvs inte undersökt med koloskopi eller liknande för att utesluta annat. Men det kan i princip inte vara något annat än IBS, utifrån alla "kriterier".

Mina symptom är smärtsamma attacker med diarré, ofta. Det har varit så jobbiga attacker att jag tycker att det är nästan smärtfritt att föda barn.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**