• dotson

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag har precis börjat med LCHF igen för att minska i vikt. Vill gå ner 15 kg. Jag undrar hur många kalorier ni som vill gå ner i vikt äter varje dag? Och hur många kolhydrater ni äter. Eller räknar ni inte alls? Jag försöker äta 1300 kal per dag fördelat på 5 % kolhydrater, 70 % fett och 25 % protein. Men det är kanske i underkant? Fast äter jag mer enligt samma formel blir det ju mer kolhydrater. Jag lägger till kalorier om jag tränar går promenader så i verkligheten så äter jag nog snarare 1500 kal per dag.

• dotson

Jag har körde lchf fram till 1 april (från 25 jan) och gick ner från 79 till 71,5. Hade inga problem att följa dieten. Så nöjd, kände mig smal och hyn var fin och jagköpte en massa snygga blusar att ha på mig då jag räknade att ligga på 67-68 nu. Men nu har jag spårat ur. Frukost går bra men sedan vräker jag i mig mackor och godis och skräp. Är hungrig hela tiden och värst av allt. Vågen stod på 75,6 igår så jag är snart tillbaks där jag började. Snälla peppa mig alla ni som är så duktiga. Mår så dåligt av av att vakna varje morgon och vara så här svullen med stora påsar under ögonen.

• dotson

Bad om om lite pepp häromdagen och det fick jag, tack. Gick från 79 till 71,5 men efter ha slarvat rejält länge visade vågen idag 75 kg och midjan +4 cm. Det märks på kläderna tyvärr. Har knappt nåt att ta på mig, köpte massor av nya sommarblusar för ett tag sedan då jag räknade med att väga 69 nu. Nä, nu blir det nya tag!

• dotson

Brukar kolla in här ibland för att bli inspirerad. Har bantat i hela mitt liv och legat runt 65, är 167 cm lång. När jag blev gravid med andra barnet vägde jag 60 kg, vägde 65 när hon kom ut för 8 år sedan och sedan har det bara gott utför. Som mest har jag vägt 81 kg. Har de senaste åren testat allt, viktväktarna (som hjälpte mig att gå ner 20 kg efter första grav), GI-metoden, pulver ( gick från 73-64 på 3,5 pulver sedan smög sig kilona på igen). Otaliga försök att börja med pulver igen utan att lyckas. Vid nyår
    Vägde jag 80 kg och började med LCHF och gick sakta ner till 71 till 1 april. Sen fuskade jag och har därefter pendlat runt 73. De senaste veckorna har varit katastrof. Jag har köpt och vräkt i mig godis varje dag vilket gör mig fett och uppsvälld och ger mig huvudvärk. Så i fredags skärpte jag mig och körde Lchf igen. Vägde då 77,1 och idag 75.6. Inget jättetapp precis men det går neråt. Nu måste jag bara hålla fast vid detta och inte bry mig om det går sakta eller börja vräka godis igen när jag når 71 kg. Nu ska jag bara ner till 65. Basta. Blir så inspirerad av er. Kan ni så kan jag!!!

• dotson

Hej, är det någon som har tips på pulvershake med lågt kolhydratinnehåll att ta som enstaka mål när tiden inte räcker till? Har för mig att jag ätit något sådant för några år sedan som bara innehöll 1,8 kolhydrater per portion.

• dotson

Tack Såphia, ska testa det. Har insett att mitt stora problem är kvällarna och middagen. Tänkte testa att äta lchffrukost och lchflunch och sen pulver på kvällen plus kokosfett då det var nästa 0 fett i pulvret. Vet att riktig mat är det bästa men när jag äter på kvällen så slutar jag aldrig och med pulver så vet jag att det är det som gäller och inget annat.

• dotson

Såg att det var någon som frågade efter sockerfritt tuggummi. Det är mer än man tror, 1-2 kolhydrater per bit.

• dotson

Stjierna: Helt sant. Själv äter jag inte tuggummi, blir bara hungrig av dem.

• dotson

Hej alla duktiga människor. Jag har behöver tips på lunchlådor dom man kan frysa in och ta fram vid behov. Med t ex VV var det lättare att göra storkok och sen frysa in i lådor med med lchf har jag svårt att hitta på mat. Har jag inte mat med så ramlar jag tillbaks i gamla vanor och jag har tröttnat på kyckling/ fisk och sallad och vill gärna ha allt-i ett lådor. Äter inte kött men kyckling, fisk och skaldjur. Någon med bra tips?

• dotson
    Jag1977 skrev 2013-01-02 19:29:05 följande:
    Tacoköttfärs är alltid bra, gott med bara riven ost, guacamole och sallad. Annars köttfärsfyllda paprikor, zucchinis tex. Matpajer- fyll med tacoköttfärs, kyckling, tonfisk, äggstanning mm mm. Broccoligratäng, blomkålsgratäng är lätt att göra i storform och frysa in i portionsförp. Rättikagratäng som du äter med kött, fisk eller fågel. Fiskgratänger mm mm

Bra tips! Har surfat runt lite nu på recept och ska ut och handla, laga mat och frysa in. Ska ägna en stund varje helg åt matlagning och se till att jag har 5 lunchlådor i frysen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**