• dotson

**Den stora feta LCHF-tråden**

Gick crazy igår och åt alldeles för mycket jordnötter, choklad och yoghurt. Har en fruktansvärd huvudvärk idag och känner mig helt bakis. Tycker att jag borde ha lärt mig vid det här laget att jag inte tål kolhydrater :(.

Sitter nu med en MBC och funderar seriöst på att köra mejerifritt tills jag når mitt mål (5 kg kvar) Trots att jag älskar yoghurt och ost. Har förstått att flera av er får bra resultat av det.

Tänker att jag äter MBC till frukost om jag behöver. Men helst fasta.

Lax/torsk/kyckling till lunch med sallad/grönsaker

Äggröra till middag

Vad tror nu om det? Behöver tips på mejerifria röror till maten. Någon som har?

Hur gör noga måste man vara? Jag gör lchffrallor som innehåller 1 dl cf och 250 g keso utslaget på 10 frallor. Dessa är väl bara att hoppa över nu?

Är glad för alla tips!

• dotson

Vad gott det låter med alla efterrätter, börja ångra att jag fr.o.m. Idag ska äta mejerifritt. Frukost idag blev MBC och lunch äggröra på 3 ägg och smör. Ska grilla kyckling ikväll och gjorde egen mayo. Konsistensen var det ingen fel på med smaken var inte då kul. Smakar bara rått ägg. Ska tillsätta vitlök annars bli det till att ta lallerstedts sås. De är väl ok?

Zvartaliljan - vad är kokosgrädde?

• dotson

Jag är nog mer beroende av mejerier än jag trodde. Skulle kunna döda (nåja) för lite grädde eller turkisk yoghurt. Men är det mejerifritt så är det. Suget försvinner väl om ett par dagar hoppas och och hoppas framförallt på resultat på vågen.

• dotson

Mizzii - jag har ätit LCHF sedan 1 januari och behöver förändring då vikten har stagnerat lite. Märker också att jag lätt äter för mycket då jag äter grädde och yoghurt. Efter att ha läst att många får bra resultat när de skippar mejerier så tycker jag att det är värt att prova. Har bara kört i går och i dag så lite tidigt att se något resultat än.

• dotson

Det beror lite på effekten. Har åtminstone 5 kg till som jag vill ner, har gått ner ca 10 sedan start. Ger det bra effekt så kör jag på. Normalt äter jag strax över 100 g yoghurt/kesella om dagen, flera skivor ost och då och då glass på 1 dl vispgrädde eller bär med vispgrädde. kan tom ta några slurkar grädde direkt ur förpackningen. Senaste tiden har det också varit mycket fetaost och mozzarella i salladen varje dag. Och så cf eller grädde i mat ett par gånger i veckan. Oj, vad mycket det blir ser jag nu... Som sagt, tror att det är bra för mig att utesluta ett tag.

Visst har väl du Ninis också kört utan ibland med bra resultat?

• dotson

Ninis - det låter lovande :). Går ju också ner långsamt. 9-10 kg sedan start varav fyra första månaden och resten sedan 1 feb...

Återrapporterar på fredag då jag kört en vecka!

• dotson

Har testat att köra mejerifritt och pf i en vecka. Resultat -3 kg!!! Fattar ingenting :). Jag som har segat och bara gått ner ett halvt till ett kilo vissa månader. Nu har jag gått mer 11.8 kg sedan 1 januari Har nått mitt ursprungliga mål nu sånär som på 2 hekto och har bestämt mig för att ta bort 5 kg till. Ska köra mejerifritt en vecka till men förväntar mig inte samma resultat nästa vecka såklart. Är glad om jag står still.

• dotson

Och jag fick en glassmaskin i mors dags present precis som jag önskat! Får bli lchf glass idag på vispgrädde så i dag blir ett litet avsteg från mejerifritt.

• dotson

Linda5 - smart. Tänkte jag inte på. Blir istället på grädde, ägg, vaniljpulver och krossad choklad :)

Har du något bra recept på sorbet?

• dotson

Ok, jag erkänner. Jag har gått från att överäta kolhydrater till att överäta mejerier. Glassen var så god tyckte alla utom maken som inte tyckte den smakade nåt (han saknade socker för "glass ska ju vara söt"). Själv slevade jag i mig massor och är nu såklart supermätt men hade också kunnat sleva mig mer om det bara fanns :( Inte bra. Det blir mejerifritt framöver ett bra tag för mig.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**