• dotson

**Den stora feta LCHF-tråden**

Levande Charader - jag har oxå hormonspiral, bytte i aug efter att den förra suttit i 7 år. Har inte haft mens seden jag blev gravid 2004. Har kört LCHF sedan 1 jan och nu i april fick jag plötsligt ont i magen och svullnade och sedan fick jag lite, lite, lite mens. Det är det sista jag vill ha! Blir lite orolig ni när du skriver att du fått din mens tillbaks. Det skulle faktisk få mig att skippa lchf trots att jag i övrigt mår bra och har gått ner 8 kg. Man blir ju lite fundersam på hur kroppen påverkad av kosten om det påverkar menscykeln...

• dotson

Började skriva ett inlägg i morse om att jag snart var nere på -10 kg. Avslutade det aldrig och sedan vet i tusan vad som hände. Började äta en massa skräp. LCHF-glass egen, muffinssmet (ej lchf), en halv muffins. Middag blev pasta med linsröra och så några mackor på det och avslutningsvis 1 dl vaniljyoghurt. Varför? Nu har jag ont i huvudet och är hungrig :(

Har haft ett avsteg förut som varade i två dagar och det var 8 veckor sedan. Försöker trösta mig med att förra gången droppade jag 1,7 kg veckan efter, efter att ha stått still i en månad. Får hoppas på samma resultat denna gång.

I morgon blir det nya tag! Ska inte falla tillbaks i kolhydratsträsket nu när jag är så nära mål (5 kg).

• dotson

Skönt att du är hemma! Vet inte om jag ska gratulera till Viktminskningen eller inte? Finns ju roligare sätt att minska på och nu ligger du väl under din målvikt?

• dotson

1 maj idag och nu blir det 30 dagar hårdsatsning! Jag har stått still länge och jag äter lite för mycket och suget börjar komma tillbaks. Inte bra. Så i maj ska jag köra matdagbok och hålla mig till under 20 kolhydrater dagen och även dra ner kaloriintaget om det behövs. Har 6-7 kg kvar att gå ner och några vill jag få bort i maj.

Nu jäklar!

• dotson

MrsQuitas - har också 5-6 kg jag vill ner och har gått ner ett kilo sedan 1 april. Jag tror att jag äter för mycket och ska därför köra matdagbok hela maj och hålla ner både kolhydratintaget (max 20 om dagen) samt kaloriintaget (1500 in dagen) samt fördela det på 75 % fett, 20 % protein och 5 % kolhydrater. Och så lite pf och löpning på det. So far - 1 kg på 2 dagar.

• dotson

Hedebris - frukost är ju inget problem. baka eget bröd och ta med. Och på lunchen äter du så kolhydratsnålt som möjligt och kompletterar ev med medhavd mat. Eller så får du helt enkelt ta med lchfmat varje dag och strunta i gratislunchen. Jag har "försakat" utelunch med kollegorna det året och gjort matlådor varje kväll. Man måste satsa lite för att gå ner, det kommer inte gratis :)

• dotson

Konstaterar att jag gått ner 9.5 kg sedan 1 januari. Tjohoo! Provade alla mina fina gamla kjolar som har hängd i garderoben i fem år alldeles för små. Och vet ni vad? De är alldeles för stora. Och lika så med alla "piratbyxor" eller vad det heter. Det knäppa är att jag inte hann använda dem. Först var de för små och sekunden senare för stora :)

Roade mig att kolla hur jag gått ner per månad och så här ser det ut:

1 jan: start
    1 feb: - 4.1
    1 mars: - 0,9
    1 april: - 1,8
    1 maj: - 0,4

10 maj: - 2,3

Inte särskild jämn viktminskning precis. Och segt att vissa månader bara gå ner 0,4 resp. 0,9 trots att jag hållit mig till lchf och ätit lika varje månad. Och nu plötsligt ner 2.3 bara sedan 1 maj. Fattar ingenting men är glad :)

Fortsätt kämpa alla och misströsta inte (som jag har gjort) när ni står still för vips rör sig vågen neråt igen. Gäller bara att vara konsekvent.

• dotson

Snorpi - vad tror du om matlådor i frysen? Kör lax i ugn och frys in med blomkål. Gratänger och pajer är också bra att ha i frysen. Jag klarar mig inte utan mackor så jag gör lchffrallor och fryser in. Går snabbt att tina och äta med smör och ost när suget faller på.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**