• PikkuMyy

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej!
    Tänkte hoppa in här på tråden....har kört ca 2mån med lchf. I början gick jag ner ca 1kg/vecka, men nu de senaste 3 veckorna har jag mer eller mindre stått still. Jag har dock fuskat en helg med tårta på ett kalas,men ändå... Jag inser ju att jag gör nåt fel med maten,men kan inte komma på vad...Skulle va intressant att höra vilka "vanliga" misstag alla gör/har gjort i början...Jag äter mejeriprodukter,men har minskat rejält. Jag har funderat på om jag har ätit för mycket kalorier...kan det va en orsak? Eller spelar det ingen roll? Sen undrar jag också hur ni tänker kring "fusk"...Är det bättre att småfuska lite "då o då", säg en gång/vecka eller varannan vecka, eller ordentligt lite mer sällan? Typ en gång/månad eller varannan månad? Och med fusk menar jag typ en "vanlig" måltid med kanske efterrätt, eller nåt sånt. Och hur är det med rosévin? Är det ok, eller ska man hellre hålla sig till rött?......Åh,jisses va många frågor....Hoppas nån förbarmar sig över en tjockis dröm att bli smal och orkar svara på nån fråga iaf,haha!....Flört

• PikkuMyy
    spökplumpen skrev 2012-05-08 10:52:19 följande:
    Mammeli: acetonlukten försvinner på ett par veckor. Kanske inte så kul att lukta skunk, men samtidigt tycktejag att det var lite belönande att känna att jag brände fett. Minns särskilt ett tillfälle när det var guld värt. Vi var på födelsedagsfika och att stå emot bullarna och kakorna var inget problem även om de såg väldigt goda ut, men när tårtan kom fram...jag ville bara gråta för guuuud vad jag också ville ha tårta. Då var det jätteskönt att jag kände acetonet i munnen, det var fortfarande det svåraste jag gjort att avstå från den där tårtbotten men det hjälpte definitivtatt veta att jag satt där och brände fett medan de andra bara moffade i sig massa onödiga kolhydrater och kalorier.
  • PikkuMyy
    mammelie1891 skrev 2012-05-08 10:17:19 följande:
    tack tjejer!!

En undran, luktar ni oxå skunk i munnen? Det smakar INTE gott i min mun kan jag säga... har varit så sen jag började med lchf.. Jag vill ju hångla med killen ibland, haha
    Har hört att det hjälper med pepparmint olja eller nåt liknande. Tror att det finns på apotek eller ev på nån hälsokost affär. Man ska ta några droppar i vatten och skölja...(?) och sen luktar man som om man nyss hade borstat tänderna.
  • PikkuMyy
    spökplumpen skrev 2012-05-08 11:17:08 följande:
    Jag tror inte att det går att göra så mycket fel i början, men däremot kan det ta tid, för vissa upp till månader, innan vikten börjar lossna. Dt beror mycket på om man tidigare har pendlat mycket upp och ner i vikt, antingen med dieter eller sjukdomar. Ge det lite tid! Och ska man fuska så fuska med tillåtna saker. I början sitter ofta kvällssuget kvar, och det är helt okej, men byt ut det onyttiga mot tillåtna grejer. Ät ost, korv, grädde m hallon, eller lite turkisk yoghurt. I början är det vanligt att man är väldigt hungrig och äter enorma mängder, men det är helt okej så länge man äter rätt saker. Jag minns också hur fel det kändes att äta så mycket när de som hållt på ett tag klarade sig på två små mål mat om dagen, men det går över. För mig tog det några månader om jag inte minns fel innan min mage hade vant sig och jag började äta mindre. Ett tips när man går bort är att ta med sig mörk choklad så att man också har något att fika på. Och bättre att ta för många rutor mörk choklad än att frossa på vanligt fika.
    Men jag gick ner i början...o inte nu? Det jag brukar fuska med är typ jordnötter. Jag ger detta ett tag till, nte beredd att ge upp än =) Jag har haft en föreställning i början iaf att sötningsmedel som sötningsmedel, men har fattat att det inte riktigt är så enkelt...Ibland har jag druckit pepsi max som är sötat med asesulfam K och aspartam ( jag vet, onaturligt,men men). Höjer detta insulinet eller är det ok om man tänker bara viktmässigt?
  • PikkuMyy
    Ellaria skrev 2012-05-08 11:54:52 följande:
    Ibland står man still i ett par veckor. Det kommer igång igen!
    Ok,då är jag inte ensam om detta! Skönt att höra, då kör jag på som förut!
  • PikkuMyy
    Ellaria skrev 2012-05-09 19:33:20 följande:
    Det är när det gäller warrior diet :) Då äter man ett lågt antal kalorier under dagen och frossar på kvällen. Under periodisk fasta får man bara dricka kaffe/vatten men fun light med stevia innehåller ju inga kalorier direkt...
    Warrior diet...? vad är det? Nyfiken =)
  • PikkuMyy
    tiiitti skrev 2012-05-09 21:33:56 följande:
    Har letat som en idiot efter bounty-receptet någon la in för ett tag sen, men hittar inte det :/ någon som kan det?
    Finns nån/några variant/er på lchf-recept.se
  • PikkuMyy
    Ellaria skrev 2012-05-09 22:03:49 följande:
    Det är när man äter 100-300 kalorier under dagen och sen äter ett jättestort mål (1000 kalorier, minst) på kvällen. Eller ja, man kan äta ett mål och sen nått snacks innan man går och lägger sig.
    Hur länge kör man med detta?Hur mycket går man ner? Ja,det är väl individuellt,men på ett ungefär..? Funderar på om det är värt besväret eller inteFlört
  • PikkuMyy

Vet inte om jag frågat förr, men jag undrar lite över sötningsmedel...Asesulfam K o aspartam, höjer de insulinet?

• PikkuMyy
    sininen skrev 2012-05-10 19:46:01 följande:
    Det är nog individuellt. För min del triggar det igång sötsuget nåt så enormt i alla fall. 
    Jag bryr mig inte så mycket om sötsug eller inte...även om jag skulle va sugen,så håller jag mig. =) Eller menar du att om man har sötsug så har det med insulinet att göra...?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**