Loreena skrev 2012-04-03 12:42:34 följande:
Vad man väljer att äta och inte äta beror ju mycket på om man väljer att äta LCHF för hälsan eller för vikten. Om man bara vill gå ner i vikt, så kanske man fokuserar mest på att hålla sig under 20 kolhydrater/dag, men bryr sig mindre om vad produkterna innehåller. Man kanske unnar sig någon Finn Crisp eller Cola light tex.
Om man äter LCHF för hälsans skull så försöker man att se lite längre än till bara kolhydratsinnehållet. Jag äter gärna mandlar för att få i mig magnesium tex. trots ev. kolhydratsinnehåll. Margarin kommer aldrig innanför dörren här hemma, mjöl och spannmål äter jag absolut inte för då rasar magen. Jag försöker äta så rent och tillsatsfritt som möjligt, så jag skippar glutamat, vete, spannmål, margariner, aspartam etc. Färdigbakat Low-Carbbröd går alltså bort här hemma, färdig LCHFglass likaså.
Var och en måste känna efter var just han/hon mår bra av.
Man kan även tänka lite kring LCHF vad som passar in i en viktminskningsfas och vilket som mer hör hemma i en livsstilsfas.
Om man vill gå ner i vikt kan det vara bra för många att äta minimalt med mjölk, yoghurt, bär med grädde, nötter, LCHF-desserter, LCHfbröd etc. Men när man nått sitt mål kan man tillåta sig att vara lite mer liberal. Detta för att inte bli besviken och efter en tid tycka att kosten inte fungerar, trots att man bara ätit tillåtna livsmedel.
Ur viktminskningssynpunkt är det bättre att basera sin kost på riktig mat; ägg, fisk, kött, skaldjur, kyckling, smör, ost, grönsaker etc. än på yoghurt, lågkolhydratsbröd, bär och tillåtna desserter.
Men vi är alla olika och får prova oss fram till vad som passar just oss och vår livsstil och vår egen kropp.
Fast det här brödet innehåller ju inga konstiga saker vad jag kan förstå i alla fall? Och jag försöker också tänka på hälsan i första hand och för mig just nu går viktminskning och hälsa i hand i hand. Jag försöker bli gravid och måste ner minst 10kg för att öka chanserna till det.