Inlägg från: Hon den där |Visa alla inlägg
  • Hon den där

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej alla!

Nu tänker jag ge LCHF en chans igen. Jag har lite frågor

Jag hittade ett bröd i affären som heter "Carbzone, Lowcarb" nån som testat det?

Det innehåller: vatten, vetegluten,äppelfiber,vetemjöl.vegetabilisk olja av raps, linfrö, solrosfrö, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, jäst och salt.

Näringsvärde: per 100gram : Energi 228 kcal , protein 20 g , kolhydrater 11 g , tillsatt socker 0 g , fett 12 g , kostfiber 13 g.

Näringsvärde: per skiva: Energi 57 kcal , protein 5 g , kolhydrater 2,7 g ,tillsattsocker o g ,fett 3 g, kostfiber 3,3 g.

Vad tror ni om det brödet? Tänkte jag kunde äta en eller två skivor till frukost tillsammans med ägg och majonär eller äta det till mellanmål med äggröra?

Hur många skivor om dagen är ok att äta?

Tack på förhand!!                     

• Hon den där
    Isola80 skrev 2012-04-03 11:58:50 följande:
    Beror ju på hur strikt du vill vara men jag skulle inte äta något som innehåller vetemjöl. Bättre att baka själv. Kolla receptlänkarna i ts.

Regeln om du inte vill räkna är max 5 k/100g och 11 är ju mer än 5 :)

men är det inte kolhytraterna som är viktigast? Brödet innehåller ju minimalt med kolhytater. Om jag ska klara lchf så måste jag få äta bröd som smakar bröd.
  • Hon den där
    mammelie1891 skrev 2012-04-03 12:24:54 följande:
    Fast 11k/100g är ju ändå mer än dubbelt så mycket mot vad man "bör" äta.

hur mycket bör man äta då?

jag har hört att man kan äta 20g kolhytrater dag? Och brödet innehåller 11 g per 100 g men bara 2,7 g per skiva så man kan ju ändå äta 4 skivor och det blir bara 10,8g kolhytrater. Vanligt bröd innhåller ju mycket mycket mer   
  • Hon den där

Jag är nog en person som om jag äter LCHF så blir det väldigt enformigt för jag hatar broccoli och blomkål, så jag kan inte använda det till att köra olika tillbehör. Därför tänkte jag att med det brödet kan jag göra egna hamburgare, räksmörgåsar, äggmackor, ostmackor och äta det tillsammans med äggröra.

Finns det nåt bra bröd som faktisk smakar bröd som man kan baka själv, som passar till LCHF?  

• Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-03 12:29:48 följande:
    Hon den där: 20 kh, 100 protein, 100 fett per dag (i gram).

Förlåt att jag är trög, men vad menar du?
  • Hon den där
    sara1981 skrev 2012-04-03 12:33:37 följande:
    Enligt mig, Nej.
    Enligt många andra, Ja.

Ex, pones, mikrobröd, mfl...

menar du om det finns LCHF bröd som smakar som bröd eller ?
  • Hon den där
    Vilda Tiger skrev 2012-04-03 12:33:08 följande:
    Hon den där
    Jag tycker du tänker rätt. Nu äter jag inte lchf längre men hänger ändå här i tråden ibland. Klart det är totalen kh som är viktig. Har man ibs eller glutenintolerans är det ju oftast nono till allt vetemjöl men en tsk hit eller dit är ju ingen fara för vanliga dödliga. Vitlök har mycket mer än 5/100 men det är så små mängder man använder så det kvittar ju ändå. Så skulle jag tänka iaf.

Tack vad kul att nån tycker man tänker rätt
  • Hon den där

Men då borde inte några skivor bröd vara så farligt då? Jag äter som sagt ganska enformigt och inte så ofta, så jag borde ändå kunna komma under 20 g / dag.

• Hon den där
    Loreena skrev 2012-04-03 12:42:34 följande:
    Vad man väljer att äta och inte äta beror ju mycket på om man väljer att äta LCHF för hälsan eller för vikten. Om man bara vill gå ner i vikt, så kanske man fokuserar mest på att hålla sig under 20 kolhydrater/dag, men bryr sig mindre om vad produkterna innehåller. Man kanske unnar sig någon Finn Crisp eller Cola light tex.

Om man äter LCHF för hälsans skull så försöker man att se lite längre än till bara kolhydratsinnehållet. Jag äter gärna mandlar för att få i mig magnesium tex. trots ev. kolhydratsinnehåll. Margarin kommer aldrig innanför dörren här hemma, mjöl och spannmål äter jag absolut inte för då rasar magen. Jag försöker äta så rent och tillsatsfritt som möjligt, så jag skippar glutamat, vete, spannmål, margariner, aspartam etc. Färdigbakat Low-Carbbröd går alltså bort här hemma, färdig LCHFglass likaså.

Var och en måste känna efter var just han/hon mår bra av.

Man kan även tänka lite kring LCHF vad som passar in i en viktminskningsfas och vilket som mer hör hemma i en livsstilsfas.

Om man vill gå ner i vikt kan det vara bra för många att äta minimalt med mjölk, yoghurt, bär med grädde, nötter, LCHF-desserter, LCHfbröd etc. Men när man nått sitt mål kan man tillåta sig att vara lite mer liberal. Detta för att inte bli besviken och efter en tid tycka att kosten inte fungerar, trots att man bara ätit tillåtna livsmedel.

Ur viktminskningssynpunkt är det bättre att basera sin kost på riktig mat; ägg, fisk, kött, skaldjur, kyckling, smör, ost, grönsaker etc. än på yoghurt, lågkolhydratsbröd, bär och tillåtna desserter.

Men vi är alla olika och får prova oss fram till vad som passar just oss och vår livsstil och vår egen kropp.
    Fast det här brödet innehåller ju inga konstiga saker vad jag kan förstå i alla fall? Och jag försöker också tänka på hälsan i första hand och för mig just nu går viktminskning och hälsa i hand i hand. Jag försöker bli gravid och måste ner minst 10kg för att öka chanserna till det.
  • Hon den där

Nu tänker jag äta en smörgås tillsammans med äggröra som jag gör med smör och fetaost, det är mumms . frågan är vad jag ska drick nu när jag inte kan dricka oboy till haha

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**