Inlägg från: Hon den där |Visa alla inlägg
  • Hon den där

**Den stora feta LCHF-tråden**

stjierna skrev 2012-04-23 07:34:22 följande:
    Idag börjar jag min första fakirvecka o jag tänker äta fakir tills jag gått ner 6,6 kg - då är jag nere på 85 kg :)
    vad innebär det att ha en fakirvecka??
  • Hon den där

Jag undrar om sötningmedel innehåller några kolhydrater, vet ni det?

• Hon den där

Jag har Agave sirap hemma som jag har hört ska vara bra att baka med om man ska äta enligt LCHF. Men det innehåller ju 76g kohydrater på 100g! Är jag helt ute och cyklar om jag använder det? Det ska ju vara nåt naturligt socker och inte sötningsmedel...Jag kan inget om detta med sötningsmedle :-P

Kan ni komma med tips om bra sötningsmedel som kan användas om man ska baka nåt nånggång och som jag kan ha i kaffet  

• Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-23 09:34:59 följande:
    Hon den där: jag äter inte mer än 5 KH/dygn :)

aha oj. Hur äter man då? Kan du skriva ner vad du tänkt äta under en dag då?
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-23 09:41:00 följande:
    Jag tycker att ICA Stevia strö är bra. Och det har ingen bismak heller. Gott att baka med och min mamma som är sveriges mest sockerberoende (i kaffet!!) människa, tycker att det inte smakar mycket skillnad från vanligt socker :)

vad bra då har jag ett sötningmedel jag kan använda . Och det innehåller inga kolhydrater? Så det verkligen är ok?
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-23 09:53:28 följande:
    Det innehåller långsamma KH. Tänk på att ur LCHFsynpunkt är det alltid bäst att inte söta över huvud taget, då det KAN trigga till ett insulinpåslag. Det är samma med vissa grönsaker som har något högre KHinnehåll (men som fortfarande anses vara OK enligt LCHF) - det kan också trigga igång sötsug hos enskilda personer. Jag har t.ex. problem med blomkål, har jag listat ut. Och blomkål används flitigt inom LCHF, för det är en okej grönsak med bara 4 KH/100 gram.

Inom LCHF är det samma som inom andra dieter - alla sötsaker är något man bara ska unna sig ibland, inte stoppa i sig var och varannan dag ;)

Men ICA Stevia strö är ett bra alternativ när man VILL söta något! 

Men sånt sötningsmedel som finns i till exempel pepsi max, där står det att det innehåller o,1g kolhydraret på 100g. Då borde det vara ok även om det såklart inte är så nyttigt med kemiska sötningsmedel men det borde inte göra nåt i viktminskningssynpunkt, eller? Dom sötningmedel som finns att köpa i affären innehåller dom också så lite kolhydrater eller är det många men långsamma kolhydrater? Ursäkta massa kanske dumma och jobbiga frågor, men frågar man inte får man inget veta
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-23 09:39:28 följande:
    Kolla min blogg så får du se alla måltider jag kommer äta denna veckan ;)

jag kommer bli en flitig besökare av din fina blogg
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-23 10:15:56 följande:
    Pepsi max är "okej" att dricka - om det inte påverkar ens insulinpåslag. Alla är vi olika och reagerar på olika saker. Vissa kan dricka Pepsi Max varje dag och rasa i vikt, medans andra står still i vikt i flera veckor efter en burk - det är väldigt induviduellt. 

LCHF utgår ifrån att äta så naturligt som möjligt, och då är ju inte Pepsi max okej, men ser man bara ur en KH/fett/protein-synpunkt är Pepsi max okej att dricka, då det inte innehåller KH.

Vad är det du vill söta? Och vill du gå ner i vikt eller bara leva sundare? 
    just nu vill jag gå ner i vikt och det kommer innebära att jag blir sundare för jag måste ner i vikt . Men i längden vill jag även äta sundare, men som dom flesta vet så byggdes inte Rom på en dag hehe. Så jag räknar med att ha ett visst sötsug ett tag och som jag känner mig själv så MÅSTE jag få nåt sött på nåt vis i början. Och då vill jag försöka hitta så bra alternativ som möligt . Jag hoppas att när jag kommit in i det sundare livet att jag slipper mitt sötsug helt!
  • Hon den där
    stjierna skrev 2012-04-23 10:24:14 följande:
    Mitt hetaste tips är faktiskt att äta fakir i en vecka och ta bort allt vad socker och sött heter - jag LOVAR dig att ditt sockersug kommer vara som bortblåst efter 2-3 dagar! Om du hela tiden underhåller det så kommer du hamna i fällan att "ja, men det är ju LCHF, det är nyttigt sött, det kan jag äta lite av", medans din kropp kommer tro att det är riktigt socker och du kommer inte tappa i vikt alls. Jag har precis gjort den resan - därav min fakirvecka, för att ÅTERIGEN bli av med mitt sug, som kom tillbaka med full kraft efter att jag har unnat mig gottis ur LCHFsyn.. ;)

Ja du har kanske rätt...men det känns lite skrämade och jobbigt haha.

Får jag fråga hur mycket du gått ner sen du började och hur lång är du   
  • Hon den där

min sambo hade en pizzasallad över från sin pizza igår som jag åt till mellanmål, är det ok? Pizzasallad borde väl vara bra ur lchf synpunkt, eller?

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**