• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu har jag ägg och baconmuffins med fetaost i ugnen. Ska bli spännande. Jag gilalr verkligen de där muffinsen som frukost, mellis eller snabblunch.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-07 12:31:24 följande:
    Pones?
    Tänkte jag också. Har läst att det använts som hamburgerbröd, pizzabotten och pajskal men jag har själv hittills bara använt det som bröd.
  • Asereht
    Faile skrev 2011-03-07 12:35:25 följande:
    Vilken tajming. Skulle precis skriva och fråga om de var goda, tänkte göra så vi har till frukost imorgon 

Har du dem i kylen sen eller?
    Ja och jag tycker att de är snäppet godare kalla. Med bacon var de supergoda, dottern ryckte just en ljummen med fetaost och tyckte de var jättegoda. Jag ska ta och smaka alldeles strax jag med.
  • Asereht
    Riskiflickan skrev 2011-03-07 12:43:51 följande:
    Tips:

www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=153

Jättegoda!!! Jag hade dock buljong istället för vatten över mina. Sonen älskade dem och de var jättegoda att ha istället för vanliga kex till ostbrickan

Satsen räckte dock till två plåtar för mig... bytte även ut pumpakärnorna mot psylliumfrön då det var det enda jag hade hemma....
    Såg gott utt, sådana måste jag göra.
  • Asereht
    Martina 76 skrev 2011-03-07 13:45:02 följande:
    Är det någon som har tips på något matdagbok på internet där man enkelt kan få fram hur mycket man äter i gram? De flesta ger bara procentfördelning fett/protein/kolhydrater och det hjälper mig föga. Jag vill få grepp om hur många gram kolhydrater jag får i mig om dagen.
    matdagboke.se ger både gram och procent.
  • Asereht
    The Kittycats skrev 2011-03-07 14:22:45 följande:
    Pones, eller det som finns på lchfbutikens hemsida. Nackdelen med att inte använda pones är att det andra innehåller mandelmjöl, och min sambo tycker att det smakar lite för mycket efterrätt då. Men jag tycker det är ok.
    En nackdel till är väl betydligt fler kohydrater skulle jag tro iom mandelmjölet. Jag testade sanbbt bröd i micron på mandelmjöl förut, gott men min mage var uppblåst en hel eftermiddag. Det blev lite av en kolhydratchock med så mkt kolisar på en gång när jag är van att ligga på 20-25 per dygn. Men gott var det så jag kan tänka mig att det passar bra till fruktpaj tex.
  • Asereht

Semla ser got tut! Jag ska göra en ponessemla imorrn när resten av familjen får hem semlor från makens jobb (de bjuder alltid på sånt till familjerna). Det är ju trevligt att fika tillsammans.

• Asereht
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:11:13 följande:
    Hallonen kan jag kapa, men jag gillar min yoghurt! Vad kan man annars käka till frukost utan att det bara blir ägg och bacon hela tiden?
    Jag gick över till Gräddfil istället när jag vill ha fil/youghurt. Arlas gräddfil har mindre kolhydrater 3,5/100 har jag för mig och hela 12% fett vilket är mer fett och mindre kolisar. Gott med kanel, kardemumma eller mald ingefära. Ännu godare med hallon eller blåbär men det äter jag bara till helgen som extra lyx.

Du kan ju också fetta upp din turkiska youghurt genom att ta två delar ty och en del vispad grädde. Du blir mätt snabbara och får mer fett och mindre kolhydrater på mängden.

Jag käkar annars ofta omelett med ost (feta eller vanlig) eller äggröra till frukost. Min senaste frukostgrej är ägg och baconmuffins som jag tycker är supersmidigt. Man kan ju annars äta i princip vad som helst, gårdagens rester, röror osv. En helgfavorit här är kesoplättar med vispgrädde tex. Ju längre jag hållt på med lchf ju mer matig frukost har det blivit. I början åt jag bara ty då jag hade svårt för mat på morgonen, men det gick över.
  • Asereht
    Martina 76 skrev 2011-03-07 15:33:12 följande:
    Min yoghurt har 4/100 kolhydrater så skillnaden mot gräddfil är ju marginell.

Jag tror att jag börjar med att ta bort hallonen från frukosten och käkar ett mål mat utan mejeriprodukter och tar det därifrån.

Jag måste ut och köpa en kokbok! Tycker det är svårt att fetta till maten utan att använder creme fraiche/grädde.
    jag använde Lindhals Turkiska youghurt förut så den finns över allt och den har 5,5/100 så där blir det ju lite mer skillnad per portion då. Dessutom är den ju mindre fet än gräddfilen så gräddfilen ger både mindre kolhydrater och mer fett=mättnad.
  • Asereht
    Denebola skrev 2011-03-07 15:55:14 följande:
    Var det ett extra ägg och hälften bakpulver? Tänkte baka semmelbullar i eftermiddag...
    Jag minskade på bakpulvret bara sist vilket eg inte ble vnågon som helst skillnad förutom att smaken blev bättre = mindre sträv.

Nu har jag en plåt i ugnen av en dubbel sats där jag körde hälften kesella och hälften cf (hade inte mer kesella hemma) och så tog jag ett extra ägg. Sparade det sista av degen och hade lite kardemumma i, det blir två bullar som jag ska ha till två små semlor imorrn.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**