• Asereht

**Den stora feta LCHF-tråden**

Små grytor har stora öron och suger åt sig info som svampar. Ett exempel på det är min åttaårige son som just konstaterade att jag inte får äta vaniljwaffers för dom innehåller hela 64 g kolhydrater! Jag blev något förvånad både över att han lagt på minnet att det är kolhydrater jag äter lite av och att han läste innehållsförteckningen! Så även om jag inte serverar barnen strikt lchf-kost så smittar det av sig. *s*

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • Asereht

Jag har ingen aning om huruvida jag är i ketos eller inte, jag har heller aldrig amminiaksmak/acetonsmak eller metallsmak i munnen men ned i vikt har jag ju gått så jag antar att jag förbrännt/förbränner.

• Asereht
    jeng skrev 2011-03-04 14:11:45 följande:
    Sånt gillar jag!!!
    Nu är ju mina småttingar bara 1 och 2.5 år än så länge, och har inte alls fattat grejen! Men jag önskar att de kan se kritiskt på det som serveras på dagis och skola sedan, även om jag inte tänker sätta dom på någon kolhydratfri diet! Just nu är dom så smala och går upp halvtaskigt i vikt, så nu är det HCHF som gäller
    Alla mina barn har varit små och slanka i figuren. I den här familjen är det bara jag som har problem med vikten, jag brås i min tur på min far som var överviktig. Min farfar däremot var den tunnaste lilla farbror man kan tänka sig men då har jag aldrig sett min farmor så hur hon såg ut och vad hon hade att brås på vet jag inte.
  • Asereht

Den här kladdkakan gjorde jag till nyår och den var väldigt god tyckte jag, fast den var inte direkt kladdig utan snarare kompakt iaf blev den det för mig. Den var otroligt god och smälte i munnen, den var mäktig också så man åt inte mycket på en gång vilket var bra för min del då jag har lite svårt att vara måttlig med godsaker. Vet inte vem jag kopierat det ifrån men hittade receptet när jag började lchf.a och sparade det för framtida bruk.

Tänkte om någon ville ha flera kladdkakor att testa.

P.S Det går utmärkt att göra halv sats.

Kladdkaka

Ingredienser

100 g mörk choklad

100 g osaltat smör

2 ägg

Vaniljstång (om man vill) (eller vaniljpulver, finns i matäffärer)

1 msk kakao

Smält smör och choklad ihop.Vispa äggen fluffiga.Häll ner chokladsmeten i äggen.Tillsätt innanmätet av vaniljstången och kakaon. Häll i form. Grädda 6 minuter i ungen på 200 grader. Ställ ut kakan i snön eller in i kylen. Den är god att äta varm när den har svalnat lite men allra bäst är den när den stått ett par timmar i kyla. Blir ganska kompakt och mäktig. Ju högre kakaohalt på chokladen, desto mäktigare. Servera gärna med mycket grädde och kanske några bär!

• Asereht
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 18:15:10 följande:
    Jag gjorde detta receptet:

Kesoplättar

Jag har arbetat fram ett plättrecept som jag tänkte dela med mig. 

Detta behöver du för en laddning till hela familjen:

6 ägg
    2 dl vispgrädde (ovispad)
    2 msk FiberHusk
    1 dl keso
    Lite vanilj
    Smör till stekning

Blanda grädde och FiberHusk. Låt svälla en stund. Blanda i ägg och keso. Låt stå ytterligare några minuter medan du värmer upp plättlaggen.

Jag använde en matsked och tog en rågad sked per plätt ungefär. Stek sakta. Servera med vispgrädde och lite hallon.

Blir smeten för tjock så späd med lite mer grädda och blir den för lös slänger du i ett ägg till.

Vi tycker att plättarna blir supergoda

*ha ha* Så tjockt blev det inte för mig. Blir det för tjockt så späd. Tur att ni tyckte de var goda iaf för det tycker som sagt vi dvs jag och mina barn för maken äter inte pannkakor/plättar (gillar inte).
  • Asereht
    Ekorrfamiljen skrev 2011-03-04 18:15:17 följande:

Stackars mig. Nu ska vi äta baconlindade hjort- och fläskfärssbiffar med kokt zucchini och champinjonsås. LCHF är så trist och enahanda. Tacka vet jag ... ehm.. eller vänta nu!

Sympatiserar...

Själv blev jag oplanerat ensam ikväll då maken drog iväg för att se ett av sina favoritband uppträda så det där med matplanering blev sådär, tror jag ska göra mer tonfiskröra åt mig och så resterna av gårdagens smarriga coleslaw som "snacks" senare. Det är jag nöjd med. *s*
  • Asereht
    MrsMurphy skrev 2011-03-04 18:29:02 följande:
    Det blev jättegott! Dock så gjorde jag pannkakor, stekt i mycket smör så blev det dessa knapriga kanter som jag älskar! 
    Så det funkade att vända dem då, jag har ju aldrig försökt eftersom jag är kass på just att vända pannkakor och därav alltid gör plättar. Jag tycker själv de är supersmarriga och äter gärna många. Drömmer
  • Asereht
    helene306 skrev 2011-03-04 18:43:54 följande:
    Det här receptet låter bekant. Blir det en maffig kaka? (jag orkar inte gå och kika i receptpärmen ).
    Om du menar maffig = stabbig så ja.
  • Asereht
    helene306 skrev 2011-03-04 18:50:57 följande:
    Maffig som i mäktig. Typ 4 tuggor senare och man är mättad. Det kanske inte var det här receptet. Jag fick en riktigt kompakt kaka. Jag la upp en bit, på med vispad grädde, haffa med en halvhalva kaffe och ut på trappan och njuta i solen. 5 tuggor fick jag i mig innan jag fick se mig besegrad Jag orkade inte mer och slevade i mig grädden
    katja74 skrev 2011-03-04 18:45:28 följande:
    Haha, 48! De måste ha varit i ärtstorlek. Jag rullade 16. Ganska små blev de. Nu har du ökat förväntningarna må jag säga. Jag ääälskar chokladbollar!
    Jamen visst måste de varit små om man får 48? Jag tyckte mina var små (om man jämför mot de tennisbollar som finns på fiken! Jösses alltså, jag höll på att smälla av när jag fikade med 2 tjejkompisar förra lördagen) Jag kan ju sakna sötman men isf är det bara att ha i lite mer Canderel. Jag hade i 2 msk och det blev lagom. De var goda och jag tycker de påminner väldigt mycket om vanliga chokladbollar.
    Då är det nog samma, man käkade inga stora bitar där men det är ju bara bra. Den höll sig bra i kylen också. God var den iaf tyckte jag som hade lite pepparmint i också.
  • Asereht
    Kaya - Frysta hallon, halvt upptinade smakar hur fräscht som helst. Släng ett par i vattnet så smakar det gudomligt. Hallon är mitt favvogodis och halvtinade mosade med lite grädde blir som glass fast godare.

Annars gillar jag också paprika när jag känner behov av något knaprigt och fräscht.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**