• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-08-01 23:29:07 följande:
    Hej hej!

Lever efter det längsta avsteget ever, fy sjutton vad tragisk man är. Jag vet att det är något i den "vanliga" kosten som jag inte tål för jag blir brutalt svullen och förstoppad. Med LCHF är jag frisk och mår bra så varför plåga mig själv? Inte överdrivet snygg i bikini med andra ord. Tungan ute Matvanorna är totalt upp och ner efter pluggkaoset i våras och därefter semestern då man helt nkelt var för lat och bekväm för att orka ta sig i kragen igen. Så nu tjuvkikar jag här igen och ska leta reda på inspirationen och bli som folk...

*tjuvkikar*
    Det är så för mig också! Min mage blir jättesvullen, uppkörd etc om jag fuskar. Jag åt laktosfritt innan men nu när jag äter LCHF så tål jag laktos i fetare mjölkprodukter iaf. Jag funderar på om det kan vara gluten som spökar ändå, eftersom att jag reagerar så starkt om jag fuskar. Eller så är det bara så att stora mängder stärkelserik mat irriterar magen, iaf min.
  • Loreena
    jeng skrev 2011-08-02 11:19:45 följande:
    JIPPI!!!!! Före-graviditets-jeans sitter PERFEKT!!! Lite extra hull över kanten, men absolut inte mer än vad jag hade även då! Ändå har jag ju inte gått ner mer i vikt än när jag testade dom senast!
    Grattis!! :D Härligt när kläderna passar igen!!
  • Loreena
    3småttingar skrev 2011-08-02 12:49:06 följande:
    Har gått ner 7 kg på 3 veckor, hade en ute kväll i lördags, första fusket typ.. Nu visar vågen 2 kg upp,,måste väl vara vätska?!?? Hoppas det försvinner fort!!
    Hur bra som helst! Grattis! :D Det låter som vätska och nya glykogendepåer. Det kommer att försvinna på någon dag! :) Det kan ju skilja nåt kilo upp och ner beroende på vätskebalans, maginnehåll etc också.
  • Loreena

Vad har ni andra fått för hälsovinster av LCHf och vi pratar annat än vikt?

*Jag har tex. min första mensdag i cykeln idag och har inte det minsta ont!! Jag som tidigare fått starka värktabletter utskrivna mot mensverk och tom. fått sjukskriva mig ett par dagar ibland pga. mensvärk! Hoppas hoppas att det fortsätter att kännas så här bra!

*Jag hade tidigare jobbiga humörsvängningar under pms, nu har jag varit harmonisk så tom. sambon har märkt skillnad!

*Magen mår toppenbra! Jag har haft problem med halsbränna, uppkördhet, matstrupskatarr, magkatarr, laktoskänslighet etc. tidigare.

*Huden mår mycket bättre! Knappt några finnar och en rejält minskad rodnad. Huden är mer återfuktad och mjukare!

*Stabilare humör!

*Mer ork!

*Jag sover bättre! Jag är jättesömning på kvällarna nu! :)

*Jag har fått för mig att håret känns fylligare nere vid hårrötterna, men det kanske är inbillning. :)

• Loreena
    Märtanilsson skrev 2011-08-02 19:04:08 följande:
     Hej Hej

Har precis satt igång med LCHF.. men har väldiga problem med frukosten, känns som om jag känner lukten av äggröra, bacon, omellett igen kommer jag kräkas.. sucktar otroligt mycket efter hårt bröd men tycker inte att jag hittar så mycket recept på det, någon som har något bra tips som dom testat själv??

Mvh  
    Rester efter gårdagens middag är ett tips om du inte gillar ägg. :) Eller kaffe med vispgrädde i...
  • Loreena
    De gånger jag ätit mer kolhydrater än tänkt har jag låtit dagen varit men sett till att få i mig mindre kolhydrater på annat håll. Typ inget mejeri men dessto mer fett. Sen har jag kört på som innan.
    Så tänker jag också. Gör jag ett litet avsteg så vill jag ändå hålla mig på spåret så mycket som möjligt innan och direkt efter.
  • Loreena
    Märtanilsson skrev 2011-08-02 23:45:45 följande:
    Jo ägg är helt okej men till frukost känns det lite för mycket samma med rester.. äter knappt frukost annars :)
    Om du inte är en frukostmänniska, så är det faktiskt helt ok att med LCHF hoppa frukosten och äta en tidig, stadig lunch istället. Eftersom att blodsockret hålls på en  jämn låg nivå med LCHF så behöver vi inte kickstarta oss med frukost på morgonen, om vi inte vill förstås. Förutsatt att vi får möjlighet till att äta en god, näringsrik lunch. Om lunchen är stressig och bristfällig så är det en god idé att tanka på med bra energi på morgonen innan man åker till jobbet. Lycka till!
  • Loreena
    L i n n skrev 2011-08-03 10:07:09 följande:
    Åt syndarnas synd-frukost imorse. Flingor och mjölk!
    Fick en rejäl sockerchock och nu, två timmar senare, har jag ont i bröstet när jag tar djupa andetag. Samband?
    Helt klart ett samband! När jag var gravid med sonen åt jag en "nyttig" frukost på havrefras och mjölk innan jag åkte till barnmorskan och fick då lite bannor för att blodsockret var för högt.. Om du gillar "flingor" kanske du kan äta en fet fil/yoghurt med frön och nötter ist?
  • Loreena
    Mitka79 skrev 2011-08-03 23:22:39 följande:
    Ne usch nu lägger jag ner lchf snart:(( Orkar inte må såhär knas mer! Tråkigt när man hade ställi in sej lite på den här kosten  o prova o har väl märkt några bra grejer men det överväger just nu inte hur jag mår annars:(( suck!!
    Kan man verkligen må så här knas i 5v. Känns som det bara blir värre och värre med. Blir inte förvånad om det är ngn obalans med vitaminer eller mineraler eller saltet nu med. Och för att inte tala om att all mat just nu bara växer i munnen o mår illa bara jag tänker på allt fett......

Övertala mig till att hålla kvar eller inte  ;))
    Annika Dahlqvist brukar råda sina patienter som får jobbiga övergångsbesvär att återgå till normal kost och göra en succesiv övergång till LCHF med mer naturligt fett och att långsamt dra ner på kolhydraterna. Det kanske vore något för dig? Hon menar att det är det skonsammaste sättet för kroppen att ställa om sig på. På så sätt får du själv kontroll över förloppet och kan känna in din kropp och ta det lugnare om du får det för besvärligt! Lyssna på din kropp och lycka till!
  • Loreena
    L i n n skrev 2011-08-04 10:37:16 följande:
    Usch och fy och blä och yack!
    Den Alvestaglassen var inte god
    Smakade om nåt jäkla Nutrilettpulver!!
    Priva att mixa frysta hallon med vispgrädde! Det blir supergott och funkar hur bra som helst för mig som ersättare för glass! :D

Annars kan du prova att göra LCHFglass själv av vispgrädde, ekologiskt vaniljpulver och äggulor... men jag skulle nog sakna det lite söta man får från bären.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**