• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mitka - Jag håller med Moriane! Ät mer frukt och grönsaker istället. Pasta gör dig nog bara mer svullen om magen och ökar sötsuget.

När jag var 15 år och ville gå upp i vikt så gick jag upp 8 kg på en sommar med hjälp av snabbmakaroner med Lättmargarin och salt på!

• Loreena

Mitka - Du är säkert på "avgiftning" nu eftersom att du ätit så lite fett och mycket socker innan och det är säkert därför din kropp redagerar som den gör!

• Loreena

rednose
    När mensen kom tillbaka efter sonen blödde jag som en gris i ca 8 dagar varje gång, hade en menscykel på ca 35 dagar och hade ont! Innan sonen blödde jag ca 3-4 dagar och hade en cykel på 28 dagar.

Nu när jag börjat med LCHF så hände något jättekonstigt! Mens på dag 36 precis som väntat men jag har blödit minimalt i tre dagar och har inte ont alls! Vad är detta?? Kan det ens räknas som mens? Eller är det såhär det egentligen ska va? Naturen kanske inte alls menade att man ska blöda som en gris i en hel vecka... För egentligen vore det ju bara slöseri med energi? Hur har det blivit för er?

• Loreena

StockholmMotala och Beckaa
    Hur åt ni innan ni började med LCHF? Om man tidigare svältbantat så har kroppen bantat ner muskler och inre organ och fokuserar på att åretställa det först och kan vara lite mer svårövertalad vad gäller viktnedgången. Se då till så att kroppen har god tillgång på naturligt fett och näring.

Här kan ni läsa Andreas Eenfeldts råd om ni har svårt att gå ner:
    www.kostdoktorn.se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt

• Loreena

Suck...äggen är slut... Så idag blev det bara kaffe med grädde till frukost.. men jag står mig hyfsat på det också. Jag får nog börja planera en tidig lunch!

Igår åt jag capriccosa med extra ost till lunch och drack mineralvatten till. Jag åt bara fyllningen och lämnade brödet! Så himla gott och inte känner man sig däst efteråt heller som man gör efter att man ätit hela pizzan.

Tänk min stackars fettskrämda mormor... hon beställer pizza utan ost... och där satt jag och mumsade i mig bara det godaste på pizzan.

• Loreena
    linelullan skrev 2011-08-05 12:57:56 följande:
    Min viktminskning verkar ha stannat av lite grann.. Måste försöka hålla koll på hur mycket jag får i mig. Hur mycket fett och protein ska man äta för att gå ner i vikt med LCHF? Jag håller mig under 20 g kolisar per dag så det måste ju vara att jag äter för lite fett eller protein som är boven?
    Det är helt normalt att man kommer till platåer där vikten står still ibland. Oftast så går man ju ner snabbare i början. Ha lite tålamod och om inget händer kan du prova att minska på mjölkprodukterna eller äta 80 protein 80 fett och 20 kolhydrater. Men det tycker jag är att gå ut lite hårt för det sätter ju kroppen lite på svältgränsen. För en del kan ju fungera bra att öka på med fettet också. Så att kroppen känner att det finns fett att ta av, och då inte håller så hårt i sitt eget. Motion är ju också bra :) Alla är vi olika så du får prova dig fram vad som fungerar för dig. Har du kollat med matdagboken.se?
  • Loreena
    linelullan skrev 2011-08-05 13:51:03 följande:
    Jag får avvakta ett tag till kanske då. Jag kanske bara har en period då kroppen måste anpassa sig efter mitt nya liv.  
    Så är det säkert! Jag tycker viktnedgången för mig har varit lite som tango... 2 kg ner.. 1 kg upp... 2 kg ner... etc. Jag tror min viktnedgång har stannat av nu, eller jag hoppas det iaf. För nu vill jag inte gå ner mer, men jag vill heller inte sluta äta LCHF för jag mår så himla bra av det!
  • Loreena
    rednose skrev 2011-08-05 18:28:26 följande:
    Idag drack jag en äggmjölkslatte på morgonen och vart hungrig (typ, inte direkt jättehungrig heller men...) runt 14 då jag var och fikade med en kompis så jag tog en stor kaffe med vispgrädde och vart mätt igen.
    Nu kom vi hem vid 18 och jag drack en shake med proteinpulver, kesella, 3 matskedar vispgrädde och liiite hallon. Proppmätt!
    Tänkte göra kyckling sen med parmesan och gräddsås och lite savoykål i ugnen till med smör på men jag vet banne mig inte om jag orkar?? Kan det verkligen vara bra att äta så här lite? Kroppen kan ju knappast få nån vidare näring då eller?
    Du kanske skulle bytt den där shaken mot en riktig middag. För så mycket näring får du ju inte i dig av kaffe med fett även om du blir väldigt mätt och står dig länge på det. Men men.. en dag utan aptit på riktig mat gör ju inget. Inte lär du få någon vitaminbrist för det! :) Men annars innebär väl lchf att man äter sig mätt på riktig mat i första hand. :) Vad duktig du var som bara drack kaffe med grädde när du och kompisen fikade! :D
  • Loreena

Shaken låter verkligen jättegod! :D Jag älskar mintchoklad och brukar göra mintchokladmousse på fredagarna. :) Dock inte idag.. Jag har satt i mig så mycket mat så det känns som om jag kommer att vara mätt hur länge som helst! Kycklingen låter inte heller dum! :P
    Jag sover också jättebra nu med LCHF, trots att sonen väcker mig några gånger/natt så känner jag mig ändå utvilad på morgonen. Men jag slocknar som en klubbad säl vid 22 så det kan ju vara förklaringen!

• Loreena
    Allrona skrev 2011-08-05 22:15:24 följande:
    Vilken utemat är bäst att äta? Funkar thai, kina, indiskt om man inte äter ris till?
    Jag provade kinabuffé, men blev inte ett dugg mätt när jag bara åt blaskiga grytor med kyckling och grönsaker. Nej, det är absolut inte värt pengarna att äta kinamat när man äter lchf!

Bra alternativ är:

*Kött, kyckling, fisk med sallad och en fet sås eller kryddsmör (kan dock skena iväg i pris...)
    *Low carb burgare på Max. Med extra beasås till och mineralvatten.
    *Om du vill äta pizza så kan du beställa in med extra ost och bara äta fyllningen. Smarrigt värre tycker jag!
    *Sallader i alla dess former, gärna med extra dressing. Skippa majsen, ärtorna och ananasen om de har det till. Kebabsallad mättar bra!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**