• Loreena

Har ni något bra middagstips inför morgondagen. Gärna något med mycket smak! Jag känner mig lite less... har väl en 7 rätter som vi lagar hemma mest på rutin... skulle vilja hitta på något nytt!

• Loreena
    jeng skrev 2011-07-23 18:18:44 följande:
    Äntligen, ÄNTLIGEN har jag börjat känna lite pepp igen inför att ta tag i maten!! Jag mår fortfarande inte bra, men jag börjar lessna på den dåliga maten och det är ju positivt :-P Har plöjt ett par lågkolhydratböcker sista dagarna och det brukar ju alltid peppa lite extra!

Hoppas att jag kommer igång så det inte blir nåt bakslag nu!! 
    Härligt!
    Jag fick verkligen mig en tankeställare efter några dagar med lite fusk, för fy vad magen har varit i uppror de senaste dagarna! Jag fuskade inte mycket, men det blev en smörgås till frukost hos svärföräldrarna och ett wienerbröd under bilresan hem och magen reagerade verkligen direkt.
  • Loreena
    JAndersson skrev 2011-07-24 13:49:37 följande:
    Ska grädden vispas innan man blandar ihop med dem andra ingredienserna? *Det lät smarrigt*
    Vispa grädden,smält chokladen, separare äggulorna, blanda ner äggulorna i den smälta chokladen och rör ner chokladsmeten i grädden.. häll upp i glas och låt stå kallt.
  • Loreena

Idag har vi ätit grillad kyckling, beasås och grönsaker. Kycklingen är svensk och kostar 19.90/kg på Ica. :D Toppenbra vardagsmat om man orkar tina och grilla själv i ugnen.

• Loreena

Kycklingen är alltså hel och finns i frysdisken. Mycket godare än filéer!

• Loreena

Nej, jag tinar den i rumstemperatur över natten, eller i vattenbad i några timmar... sedan sköjer jag den, penslar på olja, kryddar med salt, paprika och curry och ställer in i ugnen på 225 grader i ca 1,5 timme. Man kan räkna med 1 timme/kg om kycklingen är helt tinad. Den kan behöva få folie på sig på slutet i ugnen för att inte bli bränd uppepå.

• Loreena

Bra tips! :) Det ska jag prova! Tycker annars det kan vara svårt att få smak på köttet.

• Loreena
    helene306 skrev 2011-07-24 22:21:05 följande:
    Nej, den ska inte vispas
    Har jag missat vad ni pratat om? Jag trodde ni pratade om chokladmousse... men man kanske kan göra på flera sätt?
  • Loreena
    solouniko skrev 2011-07-24 22:39:39 följande:
    Nu är det dags ge sig in i LCHF träsket igen. Har LCHFat lite tidigare (Gick då ner 7kg på 6 veckor och älskade livsstilen) men blev gravid rätt direkt och kunde verkligen inte äta fett utan levde i stort sett på mackor och juice då jag mådde illa av bara tanken på annat. Nu ammar jag min 3 månaders men det är jag inte ett dugg orolig för. Jag känner egentligen att jag har rätt bra koll redan och vi använder alltid fullfeta produkter osv.

Nu undrar jag mest ang min övriga familj (sambo och 2,5åring), kan de äta "min" mat fast med tex fullkornspasta till? Jag menar, massa fett i kombination med pasta/potatis/ris kanske inte är det bästa i längden? Min sambo är inte supersugen på zuccinipasta osv

En annan fråga. Ska beställa lite bra-att-ha grejer från LCHF butiken. Vad kan man inte vara utan? Tänkte väl mest fiberhusk, mandelmjöl, vaniljpulver och tacokrydda. Säkert nått mer. Men vad kan ni rekommendera? Behöver jag äta extra vitaminer, tex nu när jag ammar? Funderade på omega3 men kanske nått annat med?

Ser fram emot att hänga här och läsa recept   
    Såklart de kan äta din mat! :D Det är ju riktig mat! Om de är oroliga över vikten kan de ju balansera upp med mer grönsaker.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**