• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Annanym skrev 2011-05-25 20:16:25 följande:

Tack snälla rara människor för alla "bajs-tips" och råd och uppmuntran. Det enda jag varit slarvig med är lin-/psylliumfrön. Men jag vet att även när jag äter det så är det HÅRT på väg ut.

Helene: Kokosfett... hmmm. Jag vet inte hur mycket? Jag äter 2-4 ischoklad varje dag. De innehåller ca 8 gram kokosfett per styck. Sen får jag förstås i mig smör och annat fett med. Tror du jag ska öka på kokosfettdosen? Hur mycket tar du?

Förresten, är det någon som har en aning (alternativt har matdagboken eller liknande) som vet hur mycket kolhydrater löjrom innehåller?

1,5 m%
    http://www7.slv.se/Naringssok/?epslanguage=sv 
  • Denebola

Jag har kommit fram till att jag hellre tar kokosfettet rent än i te/kaffe. Basånivet

• Denebola
    Annanym skrev 2011-05-25 20:49:10 följande:
    Eeh, vadå? Bara med sked??
    Ja
  • Denebola
    Fiaz skrev 2011-05-26 09:16:14 följande:
    Måste köpa lunch idag, ingen lunchlåda idag :( meten jag är sugen på grillad kyckling, Ica har sjukt god, förslag på färdiga tillbehör? Som inte är bara sallad alltså
    Mozzarellaboll?
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 10:07:59 följande:
    Hej jag har gått ner 3 kg på en vecka är ganska stolt :)
    Fantastiskt! Grattis!
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 10:53:01 följande:
    Hej japp de känns jätte bra så nu är jag på 114 kg :)
    Det kanske är så att LCHF börjar "funkar" för dig rent viktmässigt nu, för en del tar det ju lite tid innan det kommer igång. Men visst har du fuskat mindre på senaste tiden? Det lär ju ha hjälpt till också!
  • Denebola
    Bordeaux skrev 2011-05-26 13:35:09 följande:
    Verkar finnas många olika recept på ägglattar/äggmjölk.
    Jag gör något liknande men använder 2 hela ägg och ca 15g kokosfett ist för smör.

Varför används bara äggulan?
    Jag slutade med äggvitan när jag efter en period med ämlatte (inkl. äggvitor) varje morgon började känna mig konstant illamående. Läste på och upptäckte att avidin i äggvitan försvårar upptaget av biotin (B-vitamin) i kosten, ett symptom på B-vitamin-brist är illamående.

Avidin denatureras vid upphettning, men i alla fall min ämlatte blir inte tillräckligt varm för att det ska kunna ske. Dock är det ingen fara med rå äggvita ibland (bli alltså inte skrämda nu), men jag upplevde som sagt en negativ påverkan av dagligt intag av flera råa äggvitor.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**