-
Alltså, JA, man måste ha pofiber i.Fiaz skrev 2011-05-23 12:11:38 följande:Eh...Behöver man ha både Pofiber och Fiberhusk till ponsen? har för mig att jag har läst att det räcker med fiberhusk?
-
Ja, det brukar stå bland glutenfria saker.Fiaz skrev 2011-05-23 12:45:27 följande:Aha okej okej, finns då detta i en välsorterad mataffär? typ coop forum?
-
Psst, det här är en tråd för personer som äter LCHF. Det kanske du gör, men nu verkar du mest vara ute efter att diskutera kalorier, och det är inte riktigt det tråden är till för.Skeptisk1 skrev 2011-05-23 13:27:20 följande:Det är precis detta jag trodde att du menade också varför jag ifrågasatte. Du går endast upp i vikt för att du intar mer energi än du gör av med. Personen i fråga kan mycket väl lägga sig på ett energiintag som är balanserat med uttaget (sedan vilket det är exakt kan man diskutera) vilket för att ingen viktuppgång uppstår (med reservation för lite vätska förstås). Du kan inte generalisera så, 1800 kcal kan mycket väl vara balans för denna personen. Det har ingenting med tur att göra.
Samma regler gäller för ketodieter och LCHF. Det finns ingen risk för att kroppen sparar på energi, ligger du på ett underskott kommer du alltid att gå ned i vikt. Gör du inte det, då är det troligen dags att ta sig till en läkare.
Rejält underskott hot och rejält underskott dit. Ett underskott är alltid ett underskott, -100 kcal eller -1000 kcal det spelar ingen roll. Vart kommer viktuppgången ifrån? Magi? -
Bearnaise, majonnäs, hollandaise etcEnensammamma skrev 2011-05-24 08:22:03 följande:
Oj jag hamnar nog på säkert 5 :-/ Vad ska man annars äta liksom, allt är ju mejeri utom smör och det kan man ju inte dricka direkt. Jag blir inte mätt utan MASSA fett
Ligger på ca 80% 3% kollisar och resten protein såg jag
Fett kött (marmorerat och/eller med fettranden kvar)
Oliv-/rapsolja på sallanden
Hur äter du nu eftersom du upplever att du inte kan vara utan mejeriprodukter för att få i dig fett? -
Hur mycket grädde har du i äggröra och kaffe? Du kanske kan dra ner lite på det utan att utesluta det helt.Enensammamma skrev 2011-05-24 08:35:01 följande:
Äggröra med ost och grädde till frukost, grädde i kaffet
Lunch tex kyckling med creme fraiche och ost, samma till middag, tex oopsies med smör och ost eller brieost till mellis
Så mkt mejeri blir det
Kan du inte byta ut CF mot någon annan sås, exv som jag nämnde ovan? Kryddsmör? Äter du skinn på kyckling? Är marmorerat kött (utan fettrand) ok?
Kyckling är rätt magert, försök ät fetare kött, t.ex. blandfärs (allra helst fläskfärs), fläskkarrékotletter (om marmorerat kött funkar) etc
Jag har tidigare skurit bort ALLT fett från allt kött, men jag bestämde mig för att testa att äta det. I början var det lite läbbigt, men nu äter jag det utan problem (kanske inte de allra största fettbitarna, men det går bra ändå), och märker att fettet gör det godare. Ge det en chans! -
Man kan köpa färdig beaEnensammamma skrev 2011-05-24 08:47:47 följande:
Vi äter inte fläskkött här hemma så det är uteslutet. Inget skinn på kycklingen bara bröstfilé. Jag kväljer av slemmiga konsistenser. Jag håller mig inte mätt på kryddsmör tex. Bea kan jag inte göra själv tyvärr
Sorry nu lät jag vldigt neggo men det är sanningen
Jag går dock ner i vikt bra på min kost men man vill ju inte vara ohälsosam
Sen vet jag inte om det är ohälsosamt att äta så mycket mejeri (om någon tycker att jag har fel, rätta mig!), det handlar väl mest om att för mycket sådant kan leda till för mycket kolhydrater, men om du går ner som du vill så kanske det inte är något problem för dig. -
Du får läsa innehållsförteckningar och jämföraEnensammamma skrev 2011-05-24 08:55:46 följande:Vilken bea då? Trodde det va för mkt tillsatser
Pulverbea är uteslutet, men färdig kan vara bra (kan även vara mindre bra, därför man får läas och jämföra).
Bra exempel på en bra beaLinda1976 skrev 2011-05-24 09:12:12 följande:Erik Lallerstedts! Godast och minst tillsatser.. 0,5 carbs/100 gr -
GrattismrsIce skrev 2011-05-24 12:15:18 följande:Allt händer verkligen på en gång i mitt liv just nu (eller ska jag säga på samma vecka?!?)... LCHF när man är gravid, fortfarande 20 g/dag eller ska jag öka?
Du behöver inte sluta med LCHF, men det gör nog inget om du ökar lite på kolhydraterna, 50-100 g/dag kanske.
-
Lite carbs, få tillsatser.Fiaz skrev 2011-05-24 12:47:50 följande:Ja men jag gillar ingen annan färdig bea sås, vad är så bra med Lallerstedts? Googlar ¨på nätet men hittar ingen info.
Brätta gärna så kanske jag tänker om nästa gång jag ska köpa bea hihi -
Jag håller med dig i sak (men jag har aldrig testat att göra egenTezzan1981 skrev 2011-05-24 13:00:56 följande:så mycket godare och bättre att göra egen, helt utan e-nummer. alla borde testa innan ni köper hem färdig.
ett tips bara. tar max 20 min. man bara gör ett avkok på lök, vinäger, vatten och kryddor som man silar och sedan vispar i äggula,smör och dragon. smaskens =)) men diskutionen uppkom ju i att man inte behöver göra egen utan att det faktiskt finns bra alternativ att köpa