• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya skrev 2011-05-20 09:32:20 följande:
    Jag gillar också mellis och tycker inte om att gå många timmar mellan måltiderna, eller att hoppa över måltider (dvs skippa frukost, lunch eller middag) som många gör på LCHF. Jag tror det där är lite individuellt, så vissa av oss faktiskt vill ha kvar våra mellis fast vi äter låg-kolhydrat-kost. (Sen har JAG med en bakgrund i fitness också svårt för att tro att KROPPEN mår bra av att det går alltför långt mellan väldigt få och ganska stora måltider...) Problemet då bli att anpassa mängden man äter så man inte "hinner" få i sig alldeles för mycket på en dag, speciellt om man är ute efter viktminskning såklart.

Sen i samband med just kaffe så är det faktiskt vissa som tycker att magen "klarar" kaffe bättre om man äter något till. (t ex jag)

Så man "får" äta mellanmål, det tycker i alla fall jag, och jag gör det - men så har jag haft svårt att få vikten att vända neråt också!

K
    Apropå kaffet så klarar min mage det väldigt mycket bättre när jag har grädde i än svart/med mjölk.
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-05-20 17:31:06 följande:
    Hej kan man äta wienerkorv när man äter  enligt lchf ?
    Kolla kolhydratinnehållet!
  • Denebola

Min baconbrist är åtgärdad, ica hade mängdrabatt, så jag köpte 10 paket

De hade även fått in rysk yoghurt, så nu blir det till att prova den också! 

• Denebola
    mamman i skogen skrev 2011-05-20 20:36:01 följande:
    Fia hualigen vad hemskt...

Har haft en toppendag..min kämpe till kille är hemma sen igår efter tio dagar på sjukhuset..han har haft en höft ur led i tre år och äntligen efter många operationer för att komma tillrätta med smärtan har de gjort en stor skelettoperation och lyft den på plats och rekonstruerar den trasiga höftskålen..Tre år av smärta känns som bortblåst visst har han ont när han rör sig men inte hela tiden så världens gladaste unge som fått tillbaks aptit och livsglädje...Vi har ägnat dagen åt att baka och busa och avslutade med en middag med rökta räkor och kladdkaka till efterätt...

Testade att baka kladdkakan i "bakglädje med LCHF" men modifierade den lite genom att ha i en halv kaka med 85% mörkchoklad och det blev kanon..mycket bättre än utan..

Frökex och pones knådades också ihop så nu har jag så jag klarar mig en stund..
    Underbart! Hjärta
  • Denebola

Ni måste testa baconlindad halloumi!

Jag skar en halv halloumi i 8 stavar, och lindade dessa i varsin halv skiva bacon. Stekte i stekpanna tills de fick fin färg runt om. I pannan hade jag innan stekt en lök i mycket smör, och löken var jättegod till (tur att jag var sugen på stekt lök så att jag upptäckte den smakkombon)!

Lär vara jättebra att he på grillen också!

• Denebola
    Faile skrev 2011-05-21 09:03:25 följande:
    Tack för tipsen tjejer, ska kanske köra en lite lättare sallad då men även ha baconlindad halloumi. Är lite rädd att det blir jättesalt dock eftersom både osten och baconet är jättesalt?!
    Vet att de gillar fetaost så där är det inga problem iaf, men det kan man ju också ha vid sidan om och bara smula över om man vill.Men vad hemskt. Som om det inte var tillräckligt illa innan läkaren sjabblade till det liksom. Men hoppas verkligen att han slipper ha ont nu {#emotions_dlg.flower}
    Gotlänning skrev 2011-05-21 08:31:00 följande:
    Ah, kul att se att fler äter denna faktiskt f*ckade diet men som faktiskt hjälper och gör en likt en Duracell-Kanin på både det ena och andra sättet.

Jag var en fanatiskt idiot i början som skulle pusha ALLA att hoppa på tåget då detta var svaret på allt, körde i ca tre månader stenhårt och rasade ca tolv kilo men ca 5 kilo vatten den första veckan när fördämmningarna brister.

Testade pga dålig höft och kassa knän efter en sådär sportkarriär då löpning/klassisk träning bara smärtade, har löjligt enkelt att bygga muskler men var inte det jag var ute efter utan ville få ner vikten.

Körde att ligga under 20 kolhydrater per dygn men i realitetn låg jag under 15 kanske 10 och rasade i vikt och fan vet om jag har varit så pigg sen jag var en ung-hanne.
    Jag slöt med Öl, läsk och allt som innehöll kolhydrater samt mina älskade saknade Maryland Cookies eller vad de heter, det roliga var att ju jämnare nivå jag höll mitt sukros desto piggare var jag och ju mer taggad är jag samt noll sug efter vare sig kakor eller öl.

Kör på detta och hitta balansen med träning så har man nyckeln, har aldrig mått så bra samt haft så bra värden på blodet som jag har nu, man mår skit första veckan och kväljer när man äter men det går bort så kör på.

Lycka till ni andra som kör detta!!!
    Tack, jag mår också bättre än på många år efter att jag började med lchf. Och har dessutom loosat en hel del kilon.
    Kul att höra solskenshistorier Solig
    Jag är väldigt saltkänslig, men jag tänkte inte alls på att det blev för salt med bacon och halloumi. Konstigt nog, kanske Eller så var det för att det var stekt i smöret som jag stekte löken i, och att det blev lite sötare då?
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-05-21 19:05:39 följande:
    Jag är lite ledsen nu min morfar som är 74 år har fått en till stroke ,han kanske inte klara sig den här gången fick precis redan på de av mamma :(
    Vad tråkigt att höra! Det är alltid jobbigt när någon närstående mår dåligt, särskilt när det är i slutet av livet och man vet att det kan vara sista gången.
    Nessima skrev 2011-05-21 19:01:02 följande:
    Vi (eller egentligen bara bebisen, men sambon och jag stannar ju med henne såklart) är inlagda på barnakuten för tillfället. I tre dagar har bebben kräkt och hostat blod :( Det är jättesynd om henne, även om hon verkar vara minst påverkad av det hela av oss tre.

Satan vad det är svårt att få tag på lchf-godkänd mat på sjukhus, och vad det är svårt att försöka bry sig om ifall det blir rätt! Imorse slank det ned en vit smörgås i brist på annat, hade inte ätit sen lunch igår så ville mest ha något.
     Hoppas att hon mår bättre snart!
  • Denebola
    Faile skrev 2011-05-22 09:34:34 följande:
    Grillkvällen igår blev en succé.

Vi gjorde fetaost/baconsalladen fast utan CF och majjo, alltså en "torr" sallad och hade sås vid sidan om istället.
    Gästerna hade tagit med potatissallad till köttet ifall vi, som de sa "skulle göra nån LCHF-crap till köttet".
    Och lchf-crapet gick åt till sista smulan, medan potatissalladen förblev orörd
    Hahaha
    4 glas filmjölk är ju betydligt mer svårdrucket än 2 glas vin
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-05-22 13:22:35 följande:
    Perfekt,alltid lättare att veta vad man letar efter. Undrar om mitt närmaste Ica har sånt, annars är det nästan billigare att beställa via nätet ändå eftersom maxi är 40 min bort tur och retur
    Min ica supermarket har det så det är inte helt otroligt.
  • Denebola
    jeng skrev 2011-05-22 14:06:57 följande:
    Jaha ni tjejer, nu är det 4.5 vecka kvar till midsommar och del 2 av bikiniutmaningen!!! Vi fortsätter väl sen även efter midsommar hoppas jag och följer upp efter typ 2 månader till?
    Och jag som hade som mål att se mer vältränad ut tills dess, det känns lite kört det där Tungan ute Men jag är fortfarande på! Och jag har planer på att komma igång med träningen snarast!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**