• Denebola

**Den stora feta LCHF-tråden**

Fiaz skrev 2011-05-24 13:04:13 följande:
    det är 5gr carbs per 100gr i Rydbergs....Det är väll inte så farligt?Eller?
    Det är mycket för att vara en bea. I en riktig bea är det typ max 1 g/100 g, snarare under 0,5 g.
  • Denebola
    Fiaz skrev 2011-05-24 13:23:49 följande:
    hur mkt neutrala cashewnötter kan man äta för att det ska vara ok? Rätt mkt kolhydrater i vet jag,
    Beror ju helt på vad ditt dagsmål vad gäller kolhydrater är, samt vad du äter i övrigt under dagen.
  • Denebola
    Fiaz skrev 2011-05-24 13:38:16 följande:
    Idag har jag bara druckit kaffe med grädde i, köttfärssås med...ja det vanliga lixom, fast med fullfet grädde i, max en dl. burkchampinjoner och en krossad tomat burk, till det lite smörstekt vitkål.
    Jag kan inte kolhydratinnehåll på rak arm, men om du lägger in det i matdagboken.se eller liknande så ser du hur mycket du fått i dig, och då ser du hur stort utrymme du har för cashewnötter innan du når ditt "kolhydrattak".
  • Denebola
    Maddisen80 skrev 2011-05-24 13:41:32 följande:
    vart får man tag på lallersteds?
    Finns väl i de flesta mataffärer skulle jag tro.
  • Denebola
    ThePointOfItAll skrev 2011-05-24 13:45:59 följande:
    Jag gjorde glass som det länkades till här i tråden, den här www.tasteline.com/Recept/Var_basta_vaniljglas...

Den var ok, förutom att jag borde haft mer vanilj i, använde pulver istället för vaniljstång. Så nu till frågan, den blev väldigt hård, gick inte att äta förräns den legat ute ganska länge.
    Jag har inte gjort glas på mycket länge så finns det något sätt att göra den mjuk(utan glassmaskin), kanske bättre recept?
    Det bör vara gräddglass då maken uppskattade den mycket men nog inte kommer uppskatta glass gjord på yoghurt och liknande.
    Vet inte om det hjälper om man rör i den emellanåt medan den fryser?
  • Denebola
    Fiaz skrev 2011-05-24 13:54:31 följande:
    Svårt att räkna ut på matdagboken.se då vi lixom har gjort ett storkok med matlådor, men på ett ungefär, om jag då kör på mitt ögonmått så har jag hittils fått i mig 920 kcla 14gr carbs 44gr protein och 77gr fett.....

En sak jag inte förstår är att det står Energibehov 1957 kcla, är inte detta väldigt olika?
    Strunta i energibehovet

Om du siktar på 20 g carbs/dag har du alltså 6 g kvar att äta, om du vill lägga allt det på cashewnötter kan du äta lite drygt 20 gram cashewnötter, men då kan du inte äta något mer med kolhydrater idag.
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-05-24 14:08:16 följande:
    Nu sitter jag på Bodystore och ska beställa en annan sak och tänkte även passa på att beställa sucrin. Vad är skillnaden på sucrin melis och sucrin? Är hasselnötsmjöl något bra att ha hemma?

Ekologiskt vaniljpulver och kokosfett fick jag tag på igår på Coop.  
    sukrin: "strösocker" 
    sukrin melis: "florsocker"

Jag skulle satsa på att mala nötter själv (mandelkvarn) eftersom mjölet härsknar snabbare just eftersom det är malet (större yta som når syre). 
  • Denebola
    Duntoffla skrev 2011-05-24 15:42:14 följande:
    Med risk för att framstå som rejält trögtänkt men om jag fyller i ex matdagboken så står ju inte antal gram kolisar utan bara i %. Hur ska jag då veta om jag får i mig tillräckligt eller för mkt?
    Jodå, det står i gram. Kolla noggrannare
  • Denebola
    Enensammamma skrev 2011-05-24 14:43:14 följande:
    Man ska aldrig gå ner i vikt då man är gravid. Jasg skulle gå över på GI
    Och bara för att man äter LCHF betyder det inte att man går ner i vikt.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**