**Den stora feta LCHF-tråden**
Åh, köttsoppa var länge sen jag åt, det kanske man skulle laga till sig nån dag :)
Åh, köttsoppa var länge sen jag åt, det kanske man skulle laga till sig nån dag :)
Här åts det heta vitlöksräkor med zucchinipasta och mintchokladfondant med lättvispad grädde till efterrätt. Smarr!
Jag funderar på om man ska börja baka julgodiset o ha det infryst så att drt liksom är färdigt att ta av när tillfälle ges..
För övrigt liiite bitter över att behöva gå upp kvart i sju en lördag ;) det reder väl till sig när jag fått min ägglatte med kanel o vanilj :P
Ellen2008: jag har personligen lite emot carb zone, då dom säljer saker som är märkt LCHF, men som bland annat innehåller vetemjöl och socker. Man avgör ju själv vilken sorts LCHF man vill äta - den som utesluter alla "fel" produkter, eller den som äter allt sålänge innehållsförteckningen visar mindre än 5 gr kh/100 gr produkt. Personligen utesluter jag gluten pga min tarm ballar ur om jag äter det, och socker, ja, chokladkakor innehåller ju faktiskt en mindre mängd som man inte kommer ifrån om man äter dom ;) ju mörkare desto mindre socker!
Cavallier har choklad sötad med endast stevia, men den är snoooordyr.
Ellen2008: det beror lite på vad jag gör. Jag har allt ifrån smaksatt 70% på typ 40-50 gr kh/100 gr till 99% på typ 4 gr kh/100 gr. Viss choklad är godare till vissa bakverk, helt enkelt en smaksak :)
Men jag unnar mig bara choklad kanske 2 gånger/månad, så om det blir två rutor (typ 25 gr) då, så är det okej för mig :)
Om jag gör en chokladkaka så blir det ju mindre andel choklad/bit - iaf för mig, för jag tycker att choklad är SÅ mäktigt o tar hellre bara en liten bit ;)
Här blir det flankstek, vitlökssmör och friterad palsternacka. Mums!
Paulas mamma: du är inte ute o cyklar! Jag göt ofta rättikagratäng och gjorde janssons förra veckan.
Rå smakar den rädisa (tror att dom äg släkt), men kokt eller så så är den ganska smaklös o passar därför som substitut till potatis :)
Jag brukar skiva min tunnt med mandolin och sedan koka i grädde i en tjockbottnad kastrull tills den ät helt mjuk och grädden krämig, i med vitlök, salta o peppra, ner i en ugnsform och strör över stark riven ost, in i ugnen o gratinera. Supergott! :)
Jag gjorde även en potatiskaka på finriven rättika, ost och finriven lök som var lindad i bacon för nån helg sedan. Smakar PRECIS som riktig potatiskaka!
Standby: midja räknas där revbenen slutar, men jag mäter både där och över bilrungen ;) det är ju på det tjockaste stället det händer saker!
Vad sjukt.. Jag vägde 88.4 i morse, o nu på kvällen vägde jag 88.1.... Det har nog aldrig hänt att jag vägt mindre på kvällen än på morgonen..