• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-04-26 21:49:26 följande:
    Du ska ju inte behöva äta nåt du inte gillar :) bacon är så fett redan att du gärna kan låta den ligga på papper. Gillar mitt bacon likadant som dig medan andra steker det i smör och har det segt och fläbbigt och det baa rinner fett av det

frukosten ser bra ut men ta 2 ägg, och om du gillar det kan du steka dom för att få in lite fett där också.

Nu kan jag inte alla såser utantill, du måste själv kolla på förpackningen. Men Eric Lallerstedts är god och bara 0,5g kolhydrater. Påsar har lite mer kolhydrater, förytom Rydbergs Gourmet bea-sås (svart påse).
    Nej Yena, bacon är INTE speciellt fett. Det är ok fett innan du steker, men inte efteråt! Så ta vara på stekfettet om du steker baconen länge. (eller alltid för den delen)

Gillar man inte just baconfettet så kan man ju ta stekt bacon, kokt ägg och majjo och göra gegga på. då får du upp fettet igen. 
  • jeng
    Segelvind skrev 2011-04-26 22:18:06 följande:
    Oj, tack för den varningen!

Får man fråga (jag är lite mängdfixerad) hur mycket beasås ni brukar ta? Jag försöker få lite koll på mängden mat jag ska äta....Lär väl fatta med tiden och matdagboken....
    av den superfeta ca 2 matskedar. mer pallar jag inte. av medelfet 1 dl (jag gillar sås)
  • jeng
    MamaLucy skrev 2011-04-27 08:10:52 följande:
    Hellsikes jä**a skit...... TVÅ jä*** kg över påsk!!!! Nu är jag tillbax på ruta ett.... Åhhh. frustrerad är bara förnamnet. Jag vet inte vad jag ska göra.... Bara ca fem veckor kvar till bröllopet och jag har slösat bort massa tid på detta som inte funkar, och nu finns det snart ingen tid kvar att gå ner på  SUUUUUUUUUUUCK.....
    Det funkar! Om det inte är så att man är väldigt nära sin drömvikt, eftersom drömvikten oftast är nåt helt annat än kroppens normalvikt.

Däremot så tror jag att flera här i tråden har varit väldigt tydliga med att LCHF är en diet som helt enkelt inte tillåter fusk. Det går inte att kombinera kolhydratrik mat med fettrik mat, det är faktiskt det sämsta tänkbara, till och med värre än SLV:s rekommendationer... Att man går upp efter fusk beror också på att man fyller tarmen, drar på sig vatten och massa andra faktorer. Det är få som äter sig till 2 kg fettvikt! Så om du lugnar dig så kanske det försvinner snart igen. Om det inte gör det, så tycker jag inte du ska säga att du har slösat bort tid på nåt som inte funkar, när du faktiskt uppenbarligen inte har följt spelreglerna! Tråkigt men sant!
  • jeng
    Greta Mullberg skrev 2011-04-27 10:03:53 följande:

Har läst och läst denna tråd i flera veckor men aldrig skrivit någonting men nu kan jag inte låta bli! Jag vill bara tacka er alla för bra tips, råd och kommentarer om både med- och motgångar under eran LCHF-resa. Det har peppat mig så otroligt mycket och när sötsuget kommit på kvällarna som ett jäkla brev på posten så har jag istället gått in på FL och letat upp er underbara tråd och det har hjälpt enormt!

Började med LCHF för 2,5 veckor sedan men jag vill egentligen inte räkna med den första veckan eftersom jag gjorde så himla många rookie mistakes. Ni vet "bara gå efter 5/100-regeln" och "äta lchf-efterrätter varje kväll för jag använder ju faktiskt bara godkända livsmedel". Åt naturell youghurt och hallon till frukost, smällde i mig sesambröd i mängder varje dag och lassade på med mycket grädde och CF i maten utan att inse hur mycket kolhydrater det faktiskt blev totalt under en dag. Bara frukosten var det hela 12 kohlhydrater i!

Men som sagt, sedan lusläste jag den här tråden efter tips och råd om hur man ska tänka och räkna och insåg att jag varit ute och cyklat en hel del. Skrev in en dag på matdagboken och det var inte roliga siffror vill jag lova. Kanske okej om man bara äter LCHF för att må bra men inte om man, som jag vill gå ner i vikt också. Så... anywho!

Tack Linda för att du startade den här tråden! {#emotions_dlg.flower}

Tack Jucea för alla dina tips och råd och ditt engagemang och tålamod när andra i tråden ber om hjälp! Det var du som fick mig att se över 5/100-regeln och som fick mig att inse att det inte bara går att trycka in grönsaker och mejeriprodukter i mängder bara för att det är LCHF-vänligt. Du är en pärla Solig

Tack Yena för ditt tips om minmat.net! Har använt mig av matdagboken innan men testade minmat igårkväll och för mig var den sidan enklare och tydligare. Tack också för att du är en så himla bra inspirationskälla! {#emotions_dlg.flower}

Nu ska jag käka lite frulle och nej, det blir ingen yoghurt med hallon och inga sesambröd med keso Flört. Ägg och skinkmajorullar, here I come!

Men TACK!!!!

Det där var PRECIS det jag behövde idag! Så underbart att vi har kunnt hjälpa dig! Hjärta 
  • jeng
    MamaLucy skrev 2011-04-27 13:27:07 följande:
    Detta är enda ggn jag fuskat på två månader, och jag har inte gått ner nått.. mest pendlat upp och ner 1.5 kg upp och ner.. Men nått annat fel måste jag uppenbarligen gjort eftersom detta inte alls funkar.....!
    Och hur nära målvikt är du?
  • jeng
    Kaya skrev 2011-04-27 13:46:45 följande:
    GAAK! jag gjorde just en särskrivning! Har jag aldrig gjort mig skyldig till i mitt liv förut! Jag skyller på att jag är sjuk.

DAGISBACILLER heter det!!!

K
    Jag tycker att det är väldigt enkelt för tummen att trycka till på space efter ett färdig ord, även om det lixom inte är färdigt just då. (som efter dagis, som ju är ett helt ord, även om vi just nu hade tänkt skriva dagisbaciller) Därav tror jag att särskrivning är mycket vanligare på dator om man skriver snabbt, än det är med papper och penna! Inget att skämmas över alltså. Jag gör särskrivningar både här och där, just av den anledningen att spacen hakar på automatiskt, och jag HATAR särskrivningar....
  • jeng
    Probably the best in the skrev 2011-04-27 13:48:19 följande:
    Inne på dag 13 med pulver och jag är inte hungrig längre. Men känner mig matt...därför ska jag inte köra längre än vad påsarna räcker (lördag nångång) för nästa vecka är det 80 timmars vecka på jobbet.
    80 timmar? Jisses amalia. Why?
  • jeng
    mamman i skogen skrev 2011-04-27 13:59:44 följande:
    Och för att inte prata om telefon tror hela vår unga generation som är uppfödda med sms mms kunna surfa på mobilerna inte ens vet vad särskrivning är för har man på "ordförslagen" på telefonen så särskrivs allt högst irriterande..
    haha ja.
  • jeng

Hemma från stresstanten. Hon gav ingen vägledning alls utan abra sa åt mig att prata typ om jobbet och sen om det privata, typ bagaget lixom som jag nämnde. sen bara avbröt hon för då var tiden tydligen slut. och det bara kändes som att jag bara pratat skit. så nu går jag och har dåligt samvete för att jag säkert har hävt ur mig för mycket... Ska tillbaka nästa vecka igen...

• jeng
    Segelvind skrev 2011-04-27 17:51:51 följande:
    Vad är en stresstant?? Låter som att det inducerar mer stress än det reducerar....
    Ja alltså hon ska lära mig hur jag ska hantera en chef med noll framförhållning och för höga krav. :-P Men idag var första gången så idag pratade vi mer allmänt om mig som person och mina evt problem. Och eftersom jag har en de så pratade jag bara på och hade väl typ kommit halvvägs när hon bara avbröt... Så då känner man sig ju lagom dum.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**