• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Segelvind skrev 2011-04-27 18:33:34 följande:
    Vad är det för en filur? Psykolog? Beteendevetare? Livcoach?(mitt hatord för  övrigt....)
    Om det är en seriös psykolog så ska hon sätta en agenda så att både du och hon hinner ta upp/avhandla det som ni anser ska avhandlas och avsätta lagom mycket tid till varje sak....tycker jag.....

Vad tycker du om hur jag skött mig idag? Bara om du orkar kolla mitt inlägg ovan alltså.....
    Beteendevetare är hon.
    Hon hade ju fått en förvarning om vad problemet var (det med chefen) så jag tror inte att hon hade planerat för allt det privata helt enkelt eftersom jag inte nämnt nåt om det på jobbet.

I fortsättningen så kommer vi ju bara prata om jobbgrejerna eftersom det är via jobbet och jag har bett om att ha det så. Men viktigt att hon vet om bakgrunden ändå lixom. Så då lär det nog bli bättre agenda också. 
  • jeng
    Nallebjörnis skrev 2011-04-27 18:30:17 följande:
    Tjejer hur mycket pengar gör ni av på mat varje månad. Har ni nån koll alls?*nyf*
    Vi har stenkoll, men det här har jag ju skrivit om tidigare pga min utmaning

Vi lägger normalt ca 10 000 kr på matbutiker. Där ingår mat, välling, blöjor, våtservetter mm, plus städgrejer, toapapper såklart och en del filmer, kläder, böcker och  blommor och sånt där. Ja självklart all hygien också.

MIn utmaning var ju att halvera, och den här månaden landar jag på ca 5500 kr så jag är suuuupernöjd! Vet ju med mig att om jag hade antagit utmaningen ett par dagar tidigare så hade jag lugnt sparat in 500 kr på den storhandlingen som skedde då!

Vi jämförde ju med riktlinjerna som finns för "skälig levnadsnivå" för vår familj. Vi anser att vi ligger och VILL ligga en bit över det som anses vara SKÄLIGT, men där blev det ju ca  6000 kr har jag för mig! SÅ jag är supernöjd!

Vill man jämföra sina utgifter med vad som anses vara "normalt" så finns det ju massa bra info på konsumentverket. 
  • jeng
    helene306 skrev 2011-04-27 19:48:53 följande:
    Runt 5000:- på 2 vuxna, en 6 åring och en 1 åring och då är det allt från kläder, blöjor, skor, leksaker, toapapper, mat, målarfärg, spolarvätska (ja, du fattar ) I detta är dock inte mat vi äter ute inräknat och det gör vi minst 1 gång i veckan.

Jag stör mig över den däringa Skogaholmskivan som jag mulade i mig. Nu fanns ingen Skogaholm på matdagboken så jag drog till med något annat snarlikt och ökade vikten. 39 g kolhydrat. I en skiva! Fan, tänk. Innan lchf vräkte man i sig minst 4 ... Vojne.
    Vojne vojne
  • jeng
    Probably the best in the skrev 2011-04-27 20:12:01 följande:
    jucea: WOW!!!!
    Här är det kaos med mat och handling. Vi kunde säkert spara massor!
    Ska ta tag i det, också...
    Teskedsmamman skrev 2011-04-27 20:19:41 följande:
    Veckohandla is da shit säger jag bara
    Vi har varit rätt duktiga förut med. Storhandlar, inte massa småinköp, inte massa skräpmat/chips/godis osv. Men vi har en slapp attityd. En stående handlalista med fläskfile, kycklingfile, lax, beasåser, den och den grönsaken, CF, yoghurt mm. Inte alls tagit hänsyn till vad som råkar vara billigt just nu tex, och inte alls jämfört butikerna. har jag velat ha fläskfile så har jag köpt det. Jag har råd att göra så så för mig är det helt ok lixom. Men det är kul att se hur mycket man kan spara

Visst, den här månaden har jag ju tänkt på ALLT i butiken typ. Riktigt så petig vill jag nog inte vara heller! Å andra sidan så ar ju det här första månaden. Det kommer ju fler bra erbjudanden och vi kan bli bättre på att köpa rejäla mängder och frysa in osv. 

Bästa tipset jag har fått var att prenumerera på alla reklamblad på mail! Vi får ingen reklam hem och jag har helt enkelt inte tänkt på att det gick att få på mail! 
  • jeng
    ixi skrev 2011-04-27 21:10:03 följande:
    Hej hej!

Får jag hänga med här?
    Jag ska börja med LCHF igen snart tänkte jag, och har läst här för att få inspiration och ta del av alla era tips Har ätit kolhydratsnålt en period förut, gick ner lite och mådde sååååå bra. Och just nu är jag i en sockerperiod utan dess like, vilket jag inte mår bra av alls...så snart så.
    Välkommen
  • jeng

Jag äter helt enkelt ingenting på jobbet. Vi har fika allihop på onsdagar, jag sitter alltid där och får taka nej. Tråkigt men sant. Mycket av det som bjuds på vågar jag inte för magen heller ens om jag faktiskt skulle äta kolhydrater. Skule alltså valt ANDRA kolhydrater om man säger så. Däremot mackor gillar jag och det tar emot när det dessutom är jag som beställer alla fika.....

Nu har jag börjat att ta med mig en Atkins-bar till fikat som jag kan äta på. Det gör också att fler har märkt att jag avstår fikat och äter annat istället och dom frågar varför osv. Så det känns schysst tycker jag.

ixi,
    Äter du fisk och skaldjur? ägg? isåfall klarar du dig fint. 

• jeng
    Segelvind skrev 2011-04-27 21:56:36 följande:
    Atkinsbar? Nu blev det intressant!! Lät ju nästan som något man kan ha i väskan ? Är de LCHF-vänliga?

Sen undrar jag....är mitt intag bättre idag? Någon som orkar uttala sig?

Fett 149g (72.59E)
    Protein 108 (23,85E)
    Kolhydrater 17 (3,56E)
    Kcal 1844
          1844 kcal
    Halvdant ok. Det är bara ett par gram nettokolhydrater. MEN resten är sockeralkoholer. En del av dom tas upp av kroppen, men i gengäld så påverkar dom blodsockret mycket mindre och saktare än vanligt socker. Jag är van att ha färdiga shaker och barer att ta till till frukost eller på jobbet när det behövs, har gjort det sålänge jag minns. Så för mig var det en räddning att hitta Atkinsprodukter! Atkins barer finns i min ica maxi, men shakerna får jag beställa på atkins hemsida.

Helt ok intag idag btw. 
  • jeng

Jag har inga kompisar att fika med så jag kommer undan det bekymret..... (skratta eller gråta? )

Sitter just nu och måste lista ut hur jag kan få i mig typ 15 gram kolhydrater extra innan jag lägger mig... och det är utöver det vinglaset och de 30 gram choklad som jag har skrivit upp men inte har börjat på än... skit! jag borde veta att jag inte kan äta 3 strikta lågkolhydratmåltider om jag ska upp i minst 30 gram per dag..... hur kan man glömma det? måste ju ha blivit samma sak igår, men då räddades jag på kvällen av mina lindor... dom var redan inlagda så jag såg aldrig min total utan dom...

• jeng
    Segelvind skrev 2011-04-27 22:22:19 följande:
    Jag kan fika med dig om du bor i närheten Så kan du både skratta och gråta

Jag gissar att du vill upp i vikt med kolhydrater på 30g per dag?

Nallebjörnis! Nu börjar det likna nåt! Oliver och Babybell I like! Går ju till och med att ha i kylen på jobbet. Hurra
    Nej, jag ska ner i vikt (desperat ska jag ner) men jag kan inte gå ner mer på LCHF. Min kropp tycker att den ska väga ca 10 kg för mycket, hur strikt jag än satsade. Har varit nere på en 80/80/20 under en månad utan minsta resultat (förutom upp) på vågen. Efter det beslutade jag mig att gå över till en mer GI-lik variant där jag äter mycket mer grönsaker och mer kolhydrater, men i gengäld färre kalorier och mindre fett. Ingen lågfettsvariant, eller högkolhydratvariant på något vis, men jag ligger på ca 30E% protein 60E& fettoch 10 E% kolhydrater, och snålt på kalorierna. Det är så jag är van att äta så det känns mer hemma för mig. Plus att jag såklart hoppas att det ka få igång vågen. har gått ner 20 kg på ett år, men 18 av dom typ har jag gått ner med lågkalorikost men samtidigt lågkolhydrat. började med lchf och gick ner 2-3 kg innan det tog tvärstopp. Som sagt, min kropp har bestämt sig för vad den vill väga. Jag håller inte med

Att jag inte vill ligga så lågt på kolhydrater är att jag blev så jäkla känslig till slut. efter ett par månader på 5 gram om dagen så reagerade mitt blodsocker på 5 gram i en måltid. det är ju patetiskt. Så därför har jag satsat på att jag ska ligga på 30 gram per dag nu. 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**