**Den stora feta LCHF-tråden**
Katrins bok finns på adlibris för 149:- (tror även det är fraktfritt där).
Själv har jag reserverat den på bibblan
Katrins bok finns på adlibris för 149:- (tror även det är fraktfritt där).
Själv har jag reserverat den på bibblan
Jag äter oftast lchf-bröd i olika former, till frukost. Är inte jätteförtjust i ägg, men ibland gör jag lite äggröra med ett par skivor bacon. Oftast när jag ska iväg eller så, för jag står mig grymt länge på det.
Men här kommer ett tips på lchf-frallor (från expressens lchf-bilaga). Dom var jättegoda!!
9 frallor
3 ägg
1 dl grädde
3 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
0.5 dl krossade linförn
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1 krm brödkrydda
Toppa frallorna med sesamfrön.
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggen luftigt. Tillsätt grädde o rör om. Blanda alla torra ingredienser, i med dem i smeten. Låt smeten svälla till sig ett par minuter. Klicka ut 9 runda bollar på bakplåtspapper. In i mitten av ugnen ca 20-25 minuter.
Detta brödrecept var nog det godaste hittills!!
Sen gjorde jag lchf-tagliatelle från 56kilo.se (en blogg som jag totalälskar!! både recepten o Åse som skriver den).
Detta recept är kopierat från hennes sida:
"2-3 personer
4 ägg
1,25 dl (125 g) färskost som philadelphiaost
1/2 dl fiberhusk
Sätt ugnen på 150 grader, vispa äggen poröst, tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg ett bakpapper över och börja kavla ut till papperskanterna. Låt papprena vara kvar under gräddningen. Kan med fördel läggas över på två plåtar så blir degen ännu tunnare! (Tack Hanna för tips!)
Grädda i ca 10 minuter. Låt svalna och ta sedan bort översta pappret och skär sedan tunna strimlor av degen! Jag använde pizzaskärare!"
GRYMT GOTT!!! Så ikväll blir det tagliatelle o köttfärssås för första gången på minst 12 veckor (det är så länge jag har lchf:at )
Såg att ni skriver om att gå ner de sista 5 kg!
Jag läste det kapitlet i Katrins bok igår (jag har iofs 8 kg kvar, hehe). Jag har stått o stampat med vikten de senaste veckorna (kanske 6-7 veckor). Så nu ska jag testa detta i 2 veckor tänkte jag! Började idag.
Är det fler som är på?
Jag har ätit lchf i lite mer än 3 månader. Först gick det snabbt att bli av med kilon :) Men på sistone går det seeeegt! Men då räknar jag inget utan äter all möjlig lchf-mat. Sen har det blivit lite avsteg också på sistone (inte stora direkt, men lite för många finncrisp ibland, sallader ute på restaurang med oidentifierbar dressing osv) Så nu är det dags att lägga i en extra växel!
Ska se om det funkar iaf, ger det 2 veckor!
11 kg bort
8 kg kvar
Jag kör ju "Katrins sista 5" nu. Har ju varit segt på vågen på sistone. Nu har det gått tre dagar o vågen visar - 0.8 kg (jag vet, jag är en vågmissbrukare!! som väger mig varje dag).
Största skillnaden nu är att jag bara tar par skivor ost till frukost, sen äter jag lunch o middag som vanligt men lite mindre portioner. O så blir det inget lchf-vänligt gotte, inte på två veckor iaf. Är så nyfiken på vad detta kan ge på två veckor. Är så trött på att befinna mig på en platå vilket jag har gjort ungefär sedan jul!
Men nu känns det som att det börjar hända lite grejjer Längar såååå tills jag når min målvikt, då ska jag belöna mig själv med nya kläder. Har kastat ut nästan alla kläder, även de som skulle passa sen när jag är tillbaka på min vanliga vikt. Har fått barn med 2 års mellanrum o nådde aldrig målvikten efter första, så jag har inte unnat mig kläder på länge nu, längtar!!