Inlägg från: Mina småtroll |Visa alla inlägg
  • Mina småtroll

**Den stora feta LCHF-tråden**

FiaFunderar skrev 2012-01-05 10:28:16 följande:
    Är det någon här som har gått med i lchfklubben.se?
    Jag gjorde det igår morse och betalade för startpaketet (149 kr) Pengarna drogs från kontot men jag kan inte logga in. Det står att min mailadress inte är registrerad och jag har inte heller fått något mail från lchfklubben, som man brukar få ibland när man registrerar sig på en ny sida Obestämd
    Samma sak har hänt mig. Jag har mailat dom. Fick svar inom några timmar. Men har fortfarande inte kunnat logga in. Det är bara att vänta o se!
  • Mina småtroll
    Martina 76 skrev 2012-01-08 18:28:01 följande:
    På lördag ska jag ha en god vän över på middag. Hon gillar verkligen carbs och när jag sa att jag skulle bjuda på LCHF-mat så suckade hon något. 

Så - därför vill jag gärna få tips från er på era favorit för- resp efterrätter. Huvudrätten blir fläskfilé med chevreostsallad med avokado och hemmagjord bea. Supergott! Men vad ska vi äta före och efter tycker ni? Jag vill verkligen visa hur god mat man kan göra!
    Toast skagen? 
    Pannacotta med lite sukrin o vaniljpulver. Hallonsås ovanpå, supergott
  • Mina småtroll
    Martina 76 skrev 2012-01-08 19:18:14 följande:
    Vad har du för recept på toast skagen?
    Jag kör som "vanligt" CF, majonnäs, dill, citron, räkor. Du kan servera den antingen i ett coctailglas eller på lchf-bröd! 
  • Mina småtroll
    Family4 skrev 2012-01-09 11:56:40 följande:
    Hej alla!
    I vår familj har vi kört LCHF stil på maten ett bra tag och det funkar hur bra som helst.
    Vårat problem är att jag älskar att baka och min man älskar att fika :)

Har köpt Annika Rognebys bok Bakglädje med LCHF, men är mycket besviken, har provat att baka Sommarkaka som var totalt oätlig. Sen har jag gjort mjuk kokoskaka, den gick att äta, men god skulle jag väll inte påstå att den var. Sen har hon ett recept på American Pancakes som jag gjort många gånger, dock måste jag tillsätta typ en dl. vatten för smeten är så fast.
    Någon som har erfarenheter av denna bok?

Man blir inte sugen på att prova fler recept, inte kul att köpa dyrt sukrin och sedan få kasta kakan... 
    Kan man få något recept där man verkligen får en kaka som verkligen liknar den traditionella varianten?

Jag har lånat den från bibblan! Tycker att många kakor ser goda ut
    Dock har jag bara testat två recept, kladdkaka och saffransrutor. Kladdkakan blev rätt bra tycker jag (smakade inte som vanlig, men tillräckligt god för att kunna fika på ibland).
    Saffranskakan var tyvärr skitäcklig...eller smaken var nog god, men det var alldeles för mycket "fiberhusk" konsistens för min del...jag har jättesvårt för fiberhusk tex i pannkakor, rösti, kakor.

Maränghallonkakan tycker jag ser god ut Har du provat den?
  • Mina småtroll

Såg att ni pratade om stevia vs sukrin. Jag har bara använt sukrin, tyckte det lät enklast. Stevia verkar ju vara svårdoserat...eller hur ska man tänka angående det?

• Mina småtroll
    Ett omelettips:
    Jag brukar ha i champinjoner och finhackad jalapeno. Då blir det lite kraftigare smak vilket jag gillar! Är inte jätteförtjust i "äggsmaken" nämnligen.

Bra idé att ha i cantadou eller liknande, det måste jag testa! 
  • Mina småtroll
    76an skrev 2012-01-09 13:28:20 följande:

Moiraine och adams family....tack. Ska genast imorgonbitti istället käka 2 kokta ägg. Så får vi se hur dagen utvecklar sig.

Om du gillar bröd så kan du ju baka scones (väldigt goda!) eller "mumsigt lchf-bröd". Det tycker jag är bra o ha hemma i frysen. Jag är inte jätteförtjust i ägg så det brukar jag bara äta 2-3 ggr i veckan till frukost. Annars blir det bröd eller knäckebröd för mig till frukost. Samt kokosfett i kaffet, man står sig OTROLIGT länge på fettet!! Jämn o skön mättnadskänsla. 
  • Mina småtroll
    Vilda Tiger skrev 2012-01-09 10:22:20 följande:
    Idag är Der äntligen dags att träffa specialläkaren och se om min sköldkörtel strular. Jag har nu, efter ett halvår på LCHF, inte gått ner ngt utan snarare upp lite. Och jag har fått personlig hjälp av Anna Hallen så jag vet att jag har ätit bra.
    Jag håller alla tummar o tår jag kan!!! Det är ju så uppenbart med dig, tråkigt att du inte har fått hjälp tidigare...Hoppas du träffar en bra läkare nu! Glöm inte o berätta sen hur det gick.
  • Mina småtroll
    kokos skrev 2012-01-09 13:37:01 följande:
    Vad ska man ha för cocosfett? Det silvriga paketet funkar det?
    Silverpaketet är väl härdat har jag för mig? Det är inte bra för kroppen. Det är den sortens fett som har gjort att kokosfett har dåligt rykte. Det ska vara den ekologiska icke processade varianten, typ cocosa (hälsokosten eller webshop), bifoods eller nåt som heter voltaire har jag för mig
  • Mina småtroll
    76an skrev 2012-01-09 13:49:37 följande:
    Grejen är att jag älskar hårdbröd eller knäckebrdö. Men när jag provade att baka fröknäcke som de flesta säger är så gott så tyckte jag inte alls det var nån höjdare. Tycker allt smakar antingen ägg eller frön. Scones? Finns det recept på det nåntans?
    lchfrecept.com har ett sconesrecept 
    du kan även googla på "mumsigt lchf bröd"
    lembas (smakar som ostfrallor) är också jättegoda!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**