• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsQuitaz skrev 2011-03-12 10:51:34 följande:

Jag har en fråga ang ketos som jag hoppas att någon här inne kan svara på. Jag har ännu inte, efter 5 veckor, kännt at något annorlunda smak/stank i munnen och undrar om jag då kanske inte hamnat i ketos. Borde jag gå ner till 10gkh om dagen för att se om något förändras?

Jag har varit nästan i konstant ketos sedan jag började och har aldrig känt någon konstig smak.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-12 13:54:39 följande:
    Falafel......är det väldigt aj aj enl LCHF eller Obestämd
    Japp, bröd och kikärtor
  • Faile

Blir galen på maken ibland.
    Han vill äta lchf men han är inte intresserad av att läsa om det. Han vill varken läsa, eller lyssna om jag berättar ( tex när jag läste matrevolutionen så fanns det ju vissa intressanta delar man ville dela ).
    Han läser recept men han vet inte varför man inte äter vissa saker. Han kan grunderna men inte så mycket mer, och ändå envisas han med att vilja laga maten. Som då ändå blir en kolhydratbomb ( för en lchf:are ).

Nu har han gjort fiskgratäng på helmjölk istället för grädde, använt massor av grönsaker som morötter, tomater, haricot verts, broccoli, blomkål och ärtor. Väldigt gott, men typ hela min dagsranson i en portion liksom.

Jag har inget emot att han lagar maten ( såklart inte ), men att han ska laga lchf och ändå inte vill läsa på om det gör mig galen eftersom det blir feeeeeel!

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite och gratängen var god

• Faile

Jag har förövrigt gjort en jättegod chokladmousse ( som jag inte vet om jag törs äta nu ).

Ca 50gr 86% choklad
    En stor matsked kokosfett med smak
    smält ihop i kastrull med några nypor sukrin

Vispa grädde tills den är tjock och blanda ner chokladen. Häll upp i glas och in i kylen. Supergott, men som sagt, kollisarna har ju skenat iväg redan så vi får se om jag sparar det till imorgon. Var ju till mellon ikväll dock Demon

• Faile
    MrsMurphy skrev 2011-03-12 19:46:04 följande:
    Du, jag blir också galen på karln. Han är med på tåget om lchf, men läser inte på. Han lagar inte mat här, men han är typ fettskrämd fortfarande! Skrikandes Tar pyttelite smör etc. Äter man en pones till frukost så måste man ju bracka på lite smör och ost eller något. Det här blir ju ohållbart om han är både kolhydrat/fett skrämd. 
    Precis, min är också fortfarande fettskrämd. Därav mjölken i maten istället för grädde tex.
    Å andra sidan går jag ner fortare än honom, så han kanske lär sig om det fortsätter så här
  • Faile

Jag tycker absolut att äggmjölk ska göras på kokosfett. Fast då gäller det ju att man gillar kokossmaken som blir i bakgrunden, vilket jag gör. Tycker det blir som en latte med smakarom som man kan beställa på café. Jättegott

• Faile
    Denebola skrev 2011-03-13 08:44:03 följande:
    Finns ju kokosfett utan smak också
    Jo, men jag gillar alltså just kokossmaken som blir av den med smak. Därför rekommenderar jag personligen den istället för smör
  • Faile
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-13 09:20:40 följande:
    Godmorgon alla.
    Jag undrar om de är någon skillnad att t.ex fuska med a vad ska vi säga, typ pasta, eller godis??
    Jag känner av i magen direkt när jag kommer upp i förmycket kolisar därför undrar jag om de är någon skillnad då jag senare kommer vilja unna mig lösgodis då och då..

Och igår sa min kompis att de var jättefarligt att äta lchf och massor, men jucea, hur länge hade du ätit strikt lchf innan gallan pajja? Är de någon risk att detta händer?
    Jag tycker du ska läsa Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt ( kostdoktorn.se ). Där får man reda på mycket fakta ( även i vissa fall spekulationer visserligen, men ändå logiska sådana ) som kanske hjälper en att äta lchf med gott samvete, och utan att vara fettskrämd i grunden vilket jag tror många ändå är som äter lchf.
  • Faile
    Mamma till två mirakel skrev 2011-03-13 10:12:12 följande:
    tippar på att en msk grädde väger ca 5-7gr
    En dl är ungefär 100gram och i mitt dlmått får jag plats med 5 matskedsmått
  • Faile
    Denebola skrev 2011-03-13 10:14:38 följande:
    Jo, men jag tänkte om andra blev skrämda av kokossmaken
    Jaha du menade så. Kan kokossmak verkligen skrämma någon??
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**