• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Grattis alla ni som gått ner, vad härligt att se resultat på vågen {#emotions_dlg.flower}

Själv har jag stått helt still i två veckor nu. Får väl vara nöjd att jag inte går upp iaf Demon

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-17 10:54:04 följande:
    Tack! :) Det där med tomaten lätt väldigt gott!

Någon mer?
    Kanske inte så tjusigt ( vet inte hur fint det ska vara ) men väldigt gott. Tacobuffé med antingen kyckling eller köttfärs ( eller båda ). 
    Då kan du steka dina egna wraps, gästerna kan ha tortillabröd och man kan fylla den med det som passar. 
    Nackdelen med tacobuffé är ju att det inte direkt går att äta "fint". Däremot kan upplägget se väldigt fräscht ut med fina råvaror och gott kött till. 

Exempel ser du här,
    http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps.html 
  • Faile
    ofrivilligbonusmamma skrev 2011-03-17 11:39:19 följande:
    Det behöver absolut inte vara tjusigt, bara det är riktigt gott :)
    Tack för tipset! har du provat göra dessa wraps, är dem goda?
    jeng skrev 2011-03-17 11:34:47 följande:
    Jag brukar ta kycklingfileer eller fläskfileer och skära i långsmala bitar. sen lindar jag med bacon och kryddar och kör i ugn. Det kan man ha salladsbuffé med ostar och oliver och grejer till, och tex gorgonzolasås och bearnaise och tsatsiki MUMS!
    Det där lät väldigt gott! Älskar tsatziki! *vitlök vitlök vitlök*
    Ja vi har gjort dem många gånger och testat både kyckling och köttfärs. Det blir jättegott och man kan göra wrapsen i förväg vilket är bra.
    Viktigt är dock att man blandar till för en wraps i taget. Jag försökte öka mängden och blanda en stor sats direkt, men fiberhusken gjorde att det blev så kompakt jättefort så det gick knappt att hälla ur bunken till slut. Blanda alltså ingredienser till en wrap i taget ( medan den förra ligger i pannan ).

Obs, mättande så man orkar nog max två.
  • Faile

Lite lustigt att huvuddelen av frågorna i "fråga doktorn om överviktstråden" är lchf-frågor. Speciellt som han tydligen stått bakom programmet du är vad du äter, alltså absolut inte lchf

• Faile

Köpte fibrex i veckan bara för att det fanns i affären och jag sett att vissa använder det. Men vad använder man det till?

Kan ju vara bra att veta nu när det finns i skåpet

• Faile
    Nikhita skrev 2011-03-18 10:47:28 följande:
    Usch... idétorka! Vad ska vi äta ikväll?
    Vill göra nån gratäng i ugnen med köttfärs. Tips?
    Antingen med aubergine eller zucchini tex. Aubergine ska man dock gärna skiva och smörsteka först för att få ut vattnet i.
    Zucchinin kan du hyvla med osthyvel och använda som lasagneplattor, mycket gott. Och sedan gratinera med massor av god ost
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-18 12:26:38 följande:
    Men jag undrar, var det inte nåt recept nyss på någon typ av LCHF-tortilla/wraps? Det skulle jag gärna vilja ha, för hur smidigt vore inte det att kunna ha till tacomiddagar och utflykter och jobbluncher!? Nån som har koll på det receptet?

Oopsie i all ära men inte skulle jag våga rulla in något särskilt geggigt i en sån fluff-puff!

K
    http://frokenfrau.blogspot.com/2011/02/kycklingwraps.html 
  • Faile
    Asereht skrev 2011-03-18 11:17:26 följande:
    Jag har bara använt det en enda gång på 6 månader och det var när jag bakade Heinz linfröscones, dem gillade jag sådär så jag har inte gjort dem igen.
    Ok, vad är själva funktionen ( så jäkla korkat att köpa nåt jag inte har en aning om vad det är ) med fibrex? Utfyllnad eller som typ fiberhusk som sväller och gör det mer "degigt"?

Om du vet, eller nån annan?
  • Faile
    Faile skrev 2011-03-18 12:40:43 följande:
    Ok, vad är själva funktionen ( så jäkla korkat att köpa nåt jag inte har en aning om vad det är ) med fibrex? Utfyllnad eller som typ fiberhusk som sväller och gör det mer "degigt"?

Om du vet, eller nån annan?
    Har hittat några lchf-recept med fibrex nu. Ska sätta igång och provbaka så återkommer jag om det blir lyckat, med recept
  • Faile
    tiiitti skrev 2011-03-18 12:55:33 följande:
    jag blev besviken på chokladbollarna. gillade inte alls dom. för mycket kokos. Är det samma stuk på bountyn? för då är de nog ingen ide jag provar dom.

Tack Moiraine för recept till tacon ikväll.
    {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**