• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-03-15 07:27:52 följande:
    Jag tycker att de är jättegoda! Men, jättelite och svindyra...
    Ja, de är supersmaskiga men dyra som du säger.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Kaya skrev 2011-03-15 11:55:13 följande:
    PS. En av sakerna som jag fick hem idag från LCHF-butiken var sukrin. Ursäkta en dum nybörjarfråga, men hur i all världen kan sukrin vara 100 g kolhydrat per 100 gram men innehålla NOLL kalorier och innebära NOLL påverkan på blodsockret?!

Mer allmänt, hur ska man se på sukrin? Fullt tillåten varje-dags-vara för LCHF:are eller något som man kan "fuska" med någon gång i veckan? Vad har ni för erfarenheter, triggar det sötsug till exempel? Är det något som alla magar tål? (jag har själv ganska dåliga erfareneter av MALTITOL som väl också ä en sockeralkohol... *URK*)

K
    Sukrin innehåller kolhydrater som kroppen inte kan ta upp. Det är alltså i princip samma som 0 kollisar
  • Faile
    jeng skrev 2011-03-15 13:02:49 följande:
    Sukrin har tråkigt nog inte noll påverkan på blodsockret. Ny forskning visar att sockeralkoholer (som sukrin är, och massa dietorelle och andra lågsockergrejer) tas upp till hälften av kroppen!! Jag är alltså rejält försiktig med det. Vet inte om påverkan blir lika stor som med socker, men jag tänker inte chansa. Jag använder det, men bara sparsamt! Tänker inte räkna det som noll så att säga... Fördelen med lchf är att man blir så söt-avvänjd, så man behöver sällan i närheten av den mängden som det står i ett recept!
    Fast det ska inte gälla just sukrin ( och stevia ? ) vad jag har hört. Där är det noll påverkan på både blodsocker och insulinpåslag.
    Sötsuget däremot är ju en annan sak.
  • Faile
    jeng skrev 2011-03-15 14:50:54 följande:
    För att det är nån speciell typ av sockeralkohol, som inte fungerar som övriga sockeralkoholer då, eller hur menar du? Jag har bara läst allmänt om sockeralkoholer som hel grupp, att de tas upp. Tror det stod något i Matrevolutionen om det, och då kollade jag upp det noggrannare.

Vanliga sötningsmedel (de som finns i lightläsk tex) har också visats ge insulinpåslag, men inte i stor utsträckning. Jag tror att vissa är känsligare än andra helt enkelt. 
    Jag har ingen aning om varför, vet bara att det påstås det och att det är GI noll på den.
  • Faile
    MrsMurphy skrev 2011-03-15 22:35:40 följande:
    Nu blev måttet rågat och jag vet att jag är löjlig! För några år sen så var jag en blond Marilyn. Men de senaste åren så har man skaffat karl, man har fått 2 barn, man har blivit äldre, man har blivit tjockare och slutligen så befinner jag mig i fjällen med karln och varit ute och dragit pulka med 2 åringen halva dagen, håret i knut och allmänt överjävlig i utseende. 

Jag och karln passade på att dra iväg på ett glas öl/vin efter nattning av barnen då farfar satt och glodde på nyheterna/tv, Hörde då ett snack när typ 20-åringar fick visa leg och de snacka om folket på stället=jag och killen.

Hörde då något om cow. 

COW??? COOOOOOOOOOOOOOW?

What the f**k??

Ärligt, det kan bara vara mig de syftade på men, men, meeeen. Tungan ute Som sagt, revanschdags! Vi är  olika ålderskategorier, jag är inte mitt unga jag men i helvete att jag ska kategoriseras i "cow-kategorin". {#emotions_dlg.djavulsk} Som sagt, jag är en halvfet 33-åring men never att jag accepterar det, nu ska det bli fason på detta!

Mer taggad än någonsin!

Visst är det hemskt när man inser att man blivit något som inte är sitt jag. Men snart så

Igår gjorde jag tacopaj på ponesdegen och det blev ganska bra. Borde ha låtit degen vila i kylen lite så jag kunde bakat ut den lite tunnare, men då vet jag det till nästa gång.
    Hade i tacokryddad köttfärs, philadephiaklickar och riven ost över. Nästa gång kommer jag även lägga över tomatskivor över köttfärsen ( men under osten ) så det blir lite saftigare eftersom pajdegen är rätt brödliknande. Blir lite torrt annars, men i övrigt helt ok paj.
  • Faile
    Mandel skrev 2011-03-16 08:38:19 följande:
    Tips mot trög mage mottages tacksamt!!!

Idag var första gången sedan starten för 3 veckor sedan som jag kände att va f-n inte bacon och ägg igen. Jag vill ha sirapslimpa till frukost.
    Fast det gick fort över
    Har provat pones, men är inte så förtjust i det.
    Knäckebröd på morgonen här, vet inte hur jag skulle klarat mig om jag inte hittat receptet. Är ingen frukostmänniska men en knäckemacka med ost&skinka går alltid ner

Recept o bilder.
    http://utlandsmamman.blogg.se/2011/march/dagens-meny.html
  • Faile
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-16 10:01:40 följande:
    Erik Lallerstedts hittade jag på Lidl igår för 30:- den ligger under 0,5.
    ICAs har jag köpt men jag tycker inte den är så god...
    Min favoritbea. Jag orkar bara inte göra min egen, man lagar så mycket mat och bakar så mycket ändå så den är perfekt som latsås
  • Faile
    Klas-Ã…ke skrev 2011-03-16 10:54:36 följande:
    Ni måste ju smaka tre peppar bean från ica, helt underbar=)
    Har inget ica här tyvärr ( åland ).
    Men får köpa på mig när jag åker till sverige om två veckor.
  • Faile
    bara lilla jag skrev 2011-03-16 13:16:17 följande:
    kan man ta sötin istället? den var lite billigare såg jag
    sötin och sukrin är samma sak.
  • Faile

Läs Stephan Rössners recension av Matrevolutionen här,
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=16074

Vilket jävla dravel! Och det ska komma från en av Sveriges mest (ö)kända överviktsläkare. Bara påhopp och ingen som helst källa till något av alla påståenden.
    Dessutom, att fett är den energikälla som mättar minst? Jag har aldrig ätit så litet i hela mitt liv som nu och varit så mätt och belåten någonsin. Jävla tomte Demon

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**