• Faile

**Den stora feta LCHF-tråden**

Denebola skrev 2011-03-13 10:16:16 följande:
    Du borde få plats med nästan två till eftersom 1 dl = 100 ml och 1 msk = 15 ml
    Hmm ja det har du ju rätt i. Måste kolla igen då, kanske var trött den morgonen jag räknade
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Faile
    Knasis skrev 2011-03-13 18:11:43 följande:
    Tjenixen alla!

Skulle någon vara så jättesnäll och länka eller skriva receptet på det jättegoda knäckebrödet? Kommer tyvärr inte ihåg vem det var som hade receptet. Tänkte jag skulle baka lite så här på söndagskvällningen.
    Det har cirkulerat lite olika recept här, men det jag brukar göra är,

3 ägg
    1 dl vardera av linfrön, kokosflingor och mandelmjöl
    Rör ihop med en gaffel och bred ut massan tunt på en plåt ( med bakplåtspapper ), nästan så man ser botten.
    Grädda i 175grader i 15 min ( vissa har 150grader, beror lite på ugn )
    Ta ut och rispa bitar
    Rosta i 50 grader i 1 timme.

De torra ingredienserna kan man labba rätt bra med om man vill prova att byta ut något. Det ska vara totalt 3dl torrvaror till 3 ägg dock. Jag har själv bytt ut 0,5dl linfrön mot ljusa psylliumfrön och ibland solroskärnor.
    Det ska bli tunt som delikatessknäcke ungefär och krispigt och sprött.
  • Faile
    Nikhita skrev 2011-03-13 18:38:11 följande:
    Låter inte gott med kokos i knäcke, men ha rju inte provat heller så :)
    Är ruskigt trött på sesambrödet nu.
    Det smakar inte kokos alls. Tror däremot att just kokoset är rätt viktigt för sprödheten i knäcket, så det inte blir så kompakt. En gissning dock.
  • Faile
    nassu skrev 2011-03-13 21:10:34 följande:
    Enligt  matdagboken borde jag ha ett intag på 1900 men idag då har jag ätit  2573kcal. Ganska mycket, men om det är som du säger så borde jag ju kunna gå ner i vikt ändå. Så KETOS har inget med mina höga kcal-värden att göra, eller?! har nu kört lchf 17dar och hållt mej lågt i kolisar/dag men känner ingen metallsmak i munnen!
    Matdagboken är väl främst gjord för lågkaloridiet. så därför står kcal listat. Vissa som äter lchf räknar även kalorier, men det tycker jag verkar onödigt innan man vet om det funkar så som det är tänkt att funka. Alltså hålla koll på kollisarna och i övrigt äta sig mätt när man är hungrig, oavsett kcal
  • Faile
    nassu skrev 2011-03-13 21:15:12 följande:
    Oki! Då ska jag försöka fortsätta som jag gjort hittills :) Tack!
    Ja, funkar det inte så som du vill sen så kan du ju se över intaget mer noggrant då.
  • Faile
    MrsMurphy skrev 2011-03-13 22:34:38 följande:
    Inrapportering från första gemensamma middagen på semestern. Vi blev bjudna på:

*trumvirvel*

Lasagne!

Försökte förklara att jag mår bra av detta med LCHF, att jag får strul när jag äter och att jag faktiskt inte förstått förrän nu att något i kosten har varit dålig för min mage iom dessa gigantiska förbättringar. Fick då höra att jag ska gå till doktorn istället för att utesluta på eget bevåg. *suck*  

Så faaaaaaaaaaaaaaaarligt att utesluta spannmålsprodukter utan någon form av näringsinnehåll, absolut, verkligen. Tungan ute

Visst är det tråkigt. Fick själv en kommentar igår senast av en nära vän att hon minsann lyckats gå ner utan att utesluta något alls och får äta precis vad som helst.
    Eftersom jag vet att hon går på viktväktarna ( och därmed räknar kalorier oavsett vad hon försöker få det att framstå som ) var jag bara tvungen att skriva tillbaka,
    "ja, visst skulle det vara skönt att kunna gå ner i vikt utan att räkna varken kalorier eller kolhydrater, så det är ju bara gratulera till att du lyckas".

Förstår verkligen inte hur man kan tycka att det är "finare" att räkna kalorier, medan det tydligen är jättejobigt att räkna kollisar liksom.
  • Faile
    ThePointOfItAll skrev 2011-03-13 21:39:10 följande:
    Det här fick höga poäng av mig, skitgott med kokos i! Orkade inte vänta på att de skulle torka
    Vad bra, och visst doftar det gott om kokosen medan det står i ugnen
  • Faile
    tiiitti skrev 2011-03-14 08:36:04 följande:
    Jag dricker alltid mitt kaffe svart, så har inte det där problemet med vad jag ska ha i,
    Funderar ändå på att beställa hem kokos. Låter så gott när ni pratar om det. Vad kan man mer ha för användning av det? Från vilken sida kan man beställa hem?

Någon som vet en sida att beställa hem ketos stickor?
    Kokos använder jag till knäckebrödet ( tycker inte det tar smak, men blir sprött och gott ), till pones ( har ungefär samma effekt som morot, blir saftigare och luftigare tycker jag ) och till bountys!
    Dessa bountys är bland det godaste godis jag ätit faktiskt, och lätt att göra även om det tar lite tid med kylning osv.

http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=524

Det receptet följer jag när jag gör och det blir verkligen jättegott.

Frukost idag är en äggmjölkslatte med vaniljpulver och en knäckemacka med ost&skinka. Helt ärligt en riktig superfrukost som smakar himmelskt gott.
    Älskar lchf mer och mer för varje dag
  • Faile
    bara lilla jag skrev 2011-03-14 08:52:47 följande:
    hej tjejer!! Börjar idag på riktigt!! märkte bara att jag lär inleda dagen med att gå och handla :P nejdå hade endel hemma så det räcker ett tag, nu ska jag bara komma på lite roliga recept.. MEN en fråga, hur är det med jordgubbar? är det okej?
    Hallon är bättre
  • Faile
    Maddisen80 skrev 2011-03-14 16:51:25 följande:
    Jag fundera på vad jag ska ha till fredagsmiddag de är ju snart fredag igen ,något förslag?
    Vi åt hamburgare idag, så himla gott var det.
    Köttfärsbiffar ( jag har i ägg och riven ost, grädde + kryddor i mina ), skivad tomat, ost, stekt lök, några droppar osockrad ketchup och ytterligare några droppar amerikansk dressing på. Lägg i salladsblad, vik ihop och du har en fett god burgare
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**