Inlägg från: banantelefon |Visa alla inlägg
  • banantelefon

Jag fattar inte hur alla lyckas gå ner så mycket. Efter några kilo ner i början så har 6 månader med lchf resulterat i ca 2-3kg plus för mig :(

• banantelefon

Knoza: Det ser bra ut :) Hade jag varit du hade jag dock struntat i det sista målet.
    Hur mycket äter du vid varje måltid.
    För att gå ner i vikt med lchf så ska man hålla sig till 3 mål per dag. Enklaste sättet att veta vad dessa måltider ska innehålla är att använda sin hand.
    Till frukost ska du äta 1 kupad hand med protein (i mitt fall är det 2 kokta ägg) och 1/2-1 dl fett (grädde, creme fraiche osv) väljer du fullfeta produkter som tex majonnäs eller smör så är det 2-3 msk som gäller. Lunchen ska innehålla 1 handflata (handen inkl fingrarna) protein, 1 handflata "ovan jord" grönsaker och en fettkälla på 1 dl alt 2-3 msk. Till middag kör du samma proportioner som till lunch. Blir du sugen på ett mellanmål så satsa på en kupad hand med blandade naturella nötter så att du får i dig alla mineraler du behöver och blir du mer sugen än så, dela upp nötterna på 2 ggr. Jag har haft mycket strul med att hitta en balans i kosten och har varit i kontakt med en kostrådgivare som gav mig dessa riktlinjer. Till att börja med så äter man på detta sätt i 3 månader. Fungerar det bra så är det bara att köra på till önskat mål. Ser man att kilona inte lossnar som man vill så uteslut nötmellanmålet. Om du vill ha lite mer kött på benen så läs Åses blogg - www.56kilo.se eller Toves - toveshalsa.blogspot.com

Lycka till! :)

• banantelefon

Hej tjejer! Jag undrar om det är någon utav er som ätit enligt lchf under graviditet?
    Har varit i kontakt med en kostrådgivare som sagt att det ska funka bra, så länge jag mår bra och min bm säger samma sak. Det jag funderar kring är glukosbelastningen... Borde man öka intaget utav kh innan den? Jag kan tänka mig att om man som jag, äter en ganska strikt lchf och sedan får i sig flera dl sockerlösning, så kan kroppen reagera konstigt. Kostrådgivaren trodde att det kunde ge missvisande resultat. Ngn med erfarenhet?

• banantelefon

Stijerna: Jag har nog inbillat mig det också. Min kostrådgivare tyckte att jag skulle öka intaget utav kh under veckan innan belastningen dvs lägga till någon rotfrukt till lunch

• banantelefon
    stjierna skrev 2013-01-23 13:04:21 följande:
    Banantelefon: du kan också bara låta bli att göra glukosbelastningen och låta dom ta ett prov innan måltid (fastandemage) och ett prov efter 2 timmar.
    Det kommer bli missvisande om du häver i dig 2 dl glukos ;)
    Man bli måttligt irriterad när man hälften av det man skrev kommer med :/

Det jag skulle skriva var att jag blev rekommenderad att öka intaget utav kh under någon vecka innan belastningen dvs att lägga till någon potatis/rotfrukt till lunch resp middag samt att byta morgonens ägg mot en "yoghurtfrukost" med tex bär (något som jag idag inte äter).
    Men det känns ändå som att några rotfrukter i jämförelse med 2 dl sockerlösning inte är mycket till kh. 
  • banantelefon
    MissGadget skrev 2013-01-23 13:24:06 följande:
    Har du diabetes? Varför ska de göra en glukosbelastning på dig?
    Nej jag har inte diabetes :)
    Glukosbelastningen är något som dom rekommenderar alla gravida att göra just för att kolla så att man inte löper risk att få graviditetsdiabetes. 
  • banantelefon
    stjierna skrev 2013-01-23 13:20:24 följande:
    Banantelefon: jag kan tycka lite såhär: dom kollar efter graviddiabetes (diabetes typ 2), men eftersom du redan äter lågkolhydratskost (vars mål är att inte reta insulinet) så löper du vääääääldigt liten risk att du skulle få typ 2 under graviditeten. Personligen hade jag hoppat över glukosbelastningen, för det finns inte mycket i en lågkolhydratskost som bidrar till diabetes, tvärt om blir många diabetiker (återigen, typ 2) mycket bättre av lc-kost.
    Då kanske jag helt enkelt ska överväga att inte göra den.
    Jag lyckades iallafall min bm att se ut som ett stort frågetecken med alla mina frågor och resonemang :)
    Hon hade inte stött på detta tidigare och hade ingen aning om hur man hanterade det. Så till nästa besök så skulle både läkare och dietist rådfrågas från hennes sida.
    Plus att jag fick köra en snabbinfo vad lchf resp paleo innebär :) 
    Det verkar som att dom anställda inom sjukvården har en hel del att läsa på vartefter samhället ändrar sig. 
  • banantelefon
    Nennen sthlm skrev 2013-01-23 15:58:12 följande:
    Angående glukosbelastning ligger det till såhär:
    Beroende på vart du bor är det olika hanteringssätt. Vissa län erbjuder alla gravida kvinnor testet.
    I vissa län (tex Sthlm) får man göra det om man har ett BMI över 30. Jag fick göra det förra graviditeten men inte med första.

Sen vet jag inte om det även skiljer sig inom länen, på olika mvc-mottagningar tex.
    Jag bor i Skåne och här får alla göra glukosbelastningen.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**