Inlägg från: banantelefon |Visa alla inlägg
  • banantelefon

**Den stora feta LCHF-tråden**

tessen skrev 2012-06-07 21:00:19 följande:
     Hej! Hur mycket har ni gått ner med lchf  och hur många veckor eller månader har ni ätit enligt lchf? Jag har börjat med lchf för ca 2 veckor sedan och jag tror inte jag har gått ner nåt och midjemåttet har inte minskat heller Väger 84kg till mina 168 cm så övervikt har jag ju. Tror jag har svårt med portionsstorlekarna, hur mycket ska man äta egentligen?
    Jag hoppade på lchf tåget för allra första gången kring påsk och höll på ca 1 månad. Under den tiden så gick jag upp 1 kilo och kunde inte förstå varför, då jag inte åt några kolhydrater (tyckte jag).
    Så jag la ner allt och gav mig på en metod jag använt mig av vid ett flertal tillfällen innan och lyckats med - naturdiet. Men det är jobbigt att inte få äta alls :/
    Så jag tog kontakt med LchfKlubben via Facebook och frågade vad jag kunde ha gjort för fel och där fick jag tipset att se över mina portionstorlekar.
    Och det gjorde jag...
    Och läste på lite mer om lchf.
    Självklart hade jag ätit helt fel. Jag hade frossat.
    Stooooora portioner, ofta 2 t.om.
    Jag åt massor utav mejeriprodukter, nötter, bär, räksallad m.m. m.m.
    Nu gav jag mig in i det igen med tanken att göra rätt och med en lite mer avslappnad tanke kring det hela än sist och under den vecka som jag hållt på nu så har jag tappat 2,3 kg.

Under en normal dag äter jag...
    Frukost: Oftast en stor kopp med äggmjölkslatte eller om frukosten blir sen, så mer en  brunch med äggröra på 2 ägg, 1/2 paket stekt bacon, lite isbergssallad, 1/2 tomat eller kanske 2 sparrisar.

Ibland håller jag mig mätt på detta till middag, annars så tar jag en kopp kaffe och 1 kokt ägg sådär mitt på dagen.

Till middag blir det varierad kost där jag helt enkelt skippar kolhydraterna som familjen äter och äter massor med grönt, fett och proteiner.
    Igår blev det en tacotallrik med egenkryddad färs (chili, vitlök, chilipulver, spiskummin, salt, peppar) med bacon i, sallad, gurka, lite tomat & paprika och guacamole.

Sen tränar jag i stort sett varje dag där jag varierar kondition (90-120 min) och rena styrkepass.

Hoppas att det är någon hjälp :)
    Lycka till!

• banantelefon

Nu har jag verkligen blivit satt på prov...
    Jag har varit trogen anhängare i tårttråden sedan några år tillbaka och har nu min första tårtbeställning sedan lchf-start.
    I kylen står en godsak proppad med kolisar och jag ska stolt säga att jag inte smakat på så mycket som en smula under tillverkningen :D
    Det trodde jag aldrig om mig själv!
    Innan slickades vispar och fingarna for runt i bunkarna och sedan in i munnen... ja... ni vet... ;)

Så stå emot tårta - check!

Däremot så har jag svårt för den där skålen med vindruvor som sambon satt på köksbordet - herre jisses vad de kallar på mig :/
    Men, jag är envis ;) 

• banantelefon

Ollebulle86:

Pruttigt när man skriver på iPhone och inte hela inlägget kommer med :/

Det jag skulle säga var att jag fyller år om en vecka och önskade mig en hembakad tårta utav sambon & dottern.
    Nu är jag inne i min andra vecka med lchf utav fusk och jag har inga tankar kring att göra det heller.
    Men så kom jag på pannkakstårta!!
    Fiberhuskpannkakor (smakar precis som vanliga) med vispad grädde, lite kokosflakes och några jordgubbar :P 

• banantelefon

Ellaria: Jag hittade dem på Ica Kvantum och var tvungen att köpa och testa en eftersom jag var på väg till gymmet. Var skeptisk till det hela men shit så bra den var!
    Det har aldrig gått så bra som idag - jag körde verkligen skiten ut mig själv ;)

• banantelefon
    Boost skrev 2012-06-10 19:37:56 följande:
    De är fantastiska :)!!
    Men när man väl har börjat träna med dem så är det svårt att köra utan sen, blir enorm skillnad :) 
    Jag känner redan nu att jag måste bege mig till Ica och bunkra upp. Med tanke på hur det gick idag så har jag ingen lust att träna utan ;)
    Gladskit skrev 2012-06-10 21:10:42 följande:
    Jag har kört med dem i drygt ett år, blir som en duracellkanin efter att ha tagit en sån!
    Men jag håller mig till de varianterna utan kolsyra annars blir det så bubbligt i magen när man springer
    Plus att det är ganska dyrt...
    Jag köpte jordgubb/kiwi - har hört att den ska vara god plus att jag tror att du är som du säger, att man ska akta sig för kolsyran :D
  • banantelefon
    Boost skrev 2012-06-10 21:16:10 följande:
    Hur påverkar Celsius er sömn? Jag kan inte dricka den efter 16, för då ligger jag vaken halva natten och kan inte somna :)
    Jag drack min vid 16 hugget och ligger just nu på soffan och kämpar för att hålla mig vaken, så jag verkar inte bli speciellt berörd på det sättet.
    Fast jag har aldrig blivit direkt påverkad utav kaffe heller, det kan jag dricka nästan i samband med sänggående och ändå somna som en gris :D 
  • banantelefon
    Boost skrev 2012-06-10 21:32:50 följande:
    Skönt att det inte påverkar dig så!!
    Dricker du hela burken? För mig räcker halva. Dessutom blir jag riktigt kissnödig av den. Men rekommenderar den starkt till alla som vill effektivisera träningen!!
    Med tanke på att Ica ligger knappt 300 meter från gymmet så svepte jag hela burken :)
    Läste på Katrin Zytomierskas blogg att man kan dricka halva burken en halvtimma innan träning och sedan smutta i sig resten under resterande tid.
    För maximal effekt så ska man kanske inte göra på mitt sätt iallafall.
    Men någon kissnödighet kände jag inte av ;) 
  • banantelefon

Någon här som upplevt några rubbningar i kroppen i samband med lchf start?
    Jag misstänker starkt att jag åkt på en svampinfektion vilket förvånar mig då jag under mina 31 år bara haft det två gånger tidigare och det i samband med att jag ätit penicillin. Detta vet jag är vanligt bland kvinnor då penicillinet lätt kan rubba kroppens ph-balans... Men lchf? :O

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**