**Den stora feta LCHF-tråden**
Ismael skrev 2012-04-26 08:38:33 följande:
Nu börjar mitt nya liv!Körde igång i förrgår men först till middagen så innan dess slank det ner kolhydrater, igår var första "riktiga" dagen.
Jag slåss med mitt sockerberoende men har gett mig tusan på att ge detta en chans.
Vill inte ersätta med lchf-snask utan vill ur mitt beroende innan jag unnar mig ngt helgsnask.
Alla förbjudna produkter är "inlåsta" i en igentejpad kökslåda och lchf-vänliga produkter inköpta och vi har gjort matplanering för hela veckan.
Jag har försökt läsa runt på nätet men några frågetecken hänger ännu i luften.
Jag har en tvåmånaders bebis. Är det illa att lägga om kosten nu när jag ammar? Får bebisen i sig kolhydrater även om jag försöker äta minimalt av dem?
Nästa fråga gäller fettintaget. Ibland läser jag att man ska fläska på intaget för att öka mättnadskänslan. Ibland tolkar jag det mer som att äta som vanligt, utesluta kh och gällande fettet inte egentligen häva i sig utan snarare laga som vanligt men använda den fetaste produkten.
Jag gjorde en liten omelett till frukost, hade lite grädde i smeten. Igår kokt ägg, blandade i majo, till biffar sås m creme fraiche o feta och i kasslergratängen creme f med ost iblandad. Är det för mkt onödigt fett?
Jag menar jag har ju inget problem med att äta omelett eller ägg utan grädde o majo eller creme f utan feta eller annan ost men tolkar det som om jag ska fokusera för att få i mig fettet.
Är lite rädd att jag tänker fel och att vi äter onödigt fett och kommer gå upp istället?
Jag har 4,5 kg kvar till inskrivningsvikten och mitt delmål är att få bort dem till 1/6. (sedan jag började m lchf har redan 0,6 kg tappats) Dock har jag under dessa dagar minskat portionerna rejält o stått ut med att vara lite småhungrig tex vid läggdags igår, har försökt dricka mkt vatten istället. Så om jag minskat ner intaget så mkt med min ordinarie kost hade jag säkert också börjat gå ner. Men äter vanligtvis alldeles för mkt bröd o socker så där behöver jag verkligen tänka om även om jag inte skulle gå på strikt lchf.
Inatt kände jag mig varm, klibbig, yr och det liksom kröp i kroppen. Antar att det var kroppens sug efter kh som gav sig tillkänna.
Efter de första kilona skulle jag vilja kämpa bort 10 till. Min man hänger också på och vill väl tappa ca 5 kg.
Ngn som kan hjälpa mig med frågorna om lchf vid amning och fettintag?
Jag ska direkt säga att jag inte läst in mig alls på vad som gäller vad man ammar osv men det kanske någon annan kan svara på.
Men du ska absolut inte "fläska på" med massa fett. Fettet i maten kommer att skapa mättnad. Använder du fullfeta produkter när du lagar mat så är det en bra bit på vägen. Sen kan man ha en halv avocado som tillbehör också, så får man i sig nyttigt fett.
Du bör inte öka i vikt så länge du inte äter mer fett OCH samtidigt kolhydrater.