• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ismael skrev 2012-04-26 08:38:33 följande:
    Nu börjar mitt nya liv!

Körde igång i förrgår men först till middagen så innan dess slank det ner kolhydrater, igår var första "riktiga" dagen.

Jag slåss med mitt sockerberoende men har gett mig tusan på att ge detta en chans.

Vill inte ersätta med lchf-snask utan vill ur mitt beroende innan jag unnar mig ngt helgsnask.

Alla förbjudna produkter är "inlåsta" i en igentejpad kökslåda och lchf-vänliga produkter inköpta och vi har gjort matplanering för hela veckan.

Jag har försökt läsa runt på nätet men några frågetecken hänger ännu i luften.

Jag har en tvåmånaders bebis. Är det illa att lägga om kosten nu när jag ammar? Får bebisen i sig kolhydrater även om jag försöker äta minimalt av dem?

Nästa fråga gäller fettintaget. Ibland läser jag att man ska fläska på intaget för att öka mättnadskänslan. Ibland tolkar jag det mer som att äta som vanligt, utesluta kh och gällande fettet inte egentligen häva i sig utan snarare laga som vanligt men använda den fetaste produkten.

Jag gjorde en liten omelett till frukost, hade lite grädde i smeten. Igår kokt ägg, blandade i majo, till biffar sås m creme fraiche o feta och i kasslergratängen creme f med ost iblandad. Är det för mkt onödigt fett?

Jag menar jag har ju inget problem med att äta omelett eller ägg utan grädde o majo eller creme f utan feta eller annan ost men tolkar det som om jag ska fokusera för att få i mig fettet.

Är lite rädd att jag tänker fel och att vi äter onödigt fett och kommer gå upp istället?

Jag har 4,5 kg kvar till inskrivningsvikten och mitt delmål är att få bort dem till 1/6. (sedan jag började m lchf har redan 0,6 kg tappats) Dock har jag under dessa dagar minskat portionerna rejält o stått ut med att vara lite småhungrig tex vid läggdags igår, har försökt dricka mkt vatten istället. Så om jag minskat ner intaget så mkt med min ordinarie kost hade jag säkert också börjat gå ner. Men äter vanligtvis alldeles för mkt bröd o socker så där behöver jag verkligen tänka om även om jag inte skulle gå på strikt lchf.

Inatt kände jag mig varm, klibbig, yr och det liksom kröp i kroppen. Antar att det var kroppens sug efter kh som gav sig tillkänna.

Efter de första kilona skulle jag vilja kämpa bort 10 till. Min man hänger också på och vill väl tappa ca 5 kg.

Ngn som kan hjälpa mig med frågorna om lchf vid amning och fettintag?
    Hej och välkommen hit!
    Jag ska direkt säga att jag inte läst in mig alls på vad som gäller vad man ammar osv men det kanske någon annan kan svara på.
    Men du ska absolut inte "fläska på" med massa fett. Fettet i maten kommer att skapa mättnad. Använder du fullfeta produkter när du lagar mat så är det en bra bit på vägen. Sen kan man ha en halv avocado som tillbehör också, så får man i sig nyttigt fett.
    Du bör inte öka i vikt så länge du inte äter mer fett OCH samtidigt kolhydrater.
  • Gladskit
    NornaB skrev 2012-04-26 13:30:03 följande:
    Nu är bountyn klar! Jäklar va goda dom va till en kopp kanelkaffe! Fick ut 20 st av satsen jag gjorde... Dom räcker nog ett tag!
    Inte säkert, de går åt försvinnande fort
  • Gladskit
    Ismael skrev 2012-04-26 13:10:45 följande:
    Trodde man skulle slippa väga och räkna med lchf men inser desto mer jag läser runt att det blir nog till att plocka fram vågen...
    Men varför?
    Om du inte hamnat på en platå viktmässigt eller är ute efter att bli av med de sista kilona så tänk bara på att äta dig mätt och hålla dig till kolhydrater under 5g/100g. Svårare än så behöver det inte vara.
  • Gladskit
    jajja81 skrev 2012-04-26 21:34:05 följande:
    Jag har min smet i frysen med nu, och jag tror att om en liten stund  kommer jag kunna forma den till bollar.
    Den behöver kanske få bli ordenltigt kall och stelna till sig lite innan man formar bollar? För i kylen fungerade det ju inte.  
    Framför allt tycker jag det var bra att den var kall när man skulle doppa i choklad för då blev det inte så kladdigt
  • Gladskit
    Uppochhoppa skrev 2012-04-27 10:19:11 följande:
    Hur tänker ni som hänger i den här tråden kring träning? Är det bara maten ni har i fokus, eller planerar ni att träna samtidigt - eller att börja när ni skalat av kilon? Jag tycker det här med träning och lågkolhydratkost är himla intressant, därför att många som äter lchf tänker att "jag äter såhär och går ner i vikt - hurra jag slipper träna" - vilket ju inte är toppen ur hälsosynpunkt.

Dvs, man kan vara smal och inte vara särskilt hälosam och ha en kropp som inte orkar så mycket. Hur tänker ni?

Daglig dos av träningsinspiration för träningssugna finns på uppochhoppa.se
    Jag har alltid varit av den åsikten att kroppen behöver röra på sig > träning ska vara en del av vardagen. Jag hinner inte träna varje dag. Men det är lika naturligt för mig som allt annat jag prioriterar och lägger in i min kalender. Jag löptränar 9-11km 3-4ggr per vecka och har inte märkt någon skillnad sen jag tog bort kolhydraterna från min kost. Min ork, återhämtningen och resultaten är precis som vanligt

För mig handlade inte LCHF om att gå ner i vikt och sen var det klart utan det är en livsstilsgrej. Jag tänker äta så här resten av livet eftersom jag mår så bra av det. Jag är inte lika strikt idag som jag var när jag började, jag gick ner de 10kg jag ville bli av med och sen handlar det mest om att jämvikta.

Jag har läst att många väljer LCHF för att det inte krävs att man tränar samtidigt och det kan jag tycka är ok. Alla har rätt att ta saker och ting i sin egen takt. Man kan nå sina viktmål genom att bara ändra kosten men jag tror ändå till 100% att man mår bättre om man motionerar regelbundet!

Jag håller också med dig om att smal inte är lika med sund!!
  • Gladskit
    Hon den där skrev 2012-05-03 09:32:06 följande:
    Jag måste fråga er som håller på med lchf, vad fick er att fastna för denna kost?
    Jag hade börjat läsa på lite om blodsocker och hur kolhydrater påverkar kroppen, och testade LCHF för att lära mig att äta bättre och slippa blodsocker-dippar.
    Var en riktig kolhydrat-junkie innan (älskar bröd bl.a.) och behövde verkligen bli av med suget.
    Sen hade jag också 10-12kg som jag ville bli av med så jag gav det en chans.

Målvikten nådde jag på ca 10v, sen dess har jag mest försökt jämvikta. Och detta var förra våren. Så idag är jag alltså inte så strikt längre utan kan tillåta mig att äta kolhydrater ibland. Kommer dock ALDRIG att gå tillbaka till att äta dem i samma utsträckning som förr. Ris och pasta har jag klarat mig utmärkt utan. Det är potatis jag har återinfört till viss del samt även frukt.

Mår skitbra rent ut sagt, tränar som jag gjorde innan och slipper blodsockerfall, insulinpåslag och uppblåst mage.
  • Gladskit
    tiiitti skrev 2012-05-03 16:08:48 följande:
    okey, så då kan man inte gå upp till 20kolhydrater/dag sålänge man vill gå ner i vikt.
    Kanske man kan ligga på 10 iaf...??

tänkte ligga på under 5 ca 2 veckor (för de är ju ganska tråkig kost) men jag kanske måste äta så längre..   
    Det kan man säkert, jag äter mer än så och går åtminstone inte UPP i vikt.
    Det är väldigt individuellt vid vilken kolhydratmängd viktnedgången avstannar.
  • Gladskit
    mamman i skogen skrev 2012-05-04 07:46:45 följande:
    Jag är privat men alla som har ansställda ska ha en friskvårdspeng avsatt för sin personal. Vi har 2500kronor per år som vi får använda. Däremot brukar man inte få så bra information om att det finns en friskvårdspeng. Mot inlämning av korrekt kvitto så ska du får ersättning för godkända kostnader.De allra flesta företag/kommuner mm har friskvårdspeng   
    Det finns inte alls något som säger att alla som har anställda ska sätta av pengar för friskvård. Däremot gör ju de flesta företag det eftersom kostnaderna är avdragsgilla för företagen! Och det bör/borde ju ligga i alla arbetsgivares intresse att de anställda mår bra. Men det är absolut inget man kan kräva.
  • Gladskit
    Feffie skrev 2012-05-08 00:23:51 följande:
    LCHF bröd mottages tacksamt! Pones?
    Jag brukar baka dessa;

Pones

5 ägg
    en nypa salt
    2dl pofiber
    50g smält smör
    0,5dl grädde (vatten går också bra)
    2 tsk bakpulver
    brödkrydda efter smak

Vispa ägg + salt tills det blir lite fluffigt. Ha i vätskan och det smälta smöret. Sist de torra ingredienserna. Fördela till 6-7 bröd på en plåt och grädda i 200 g ca 8-9 min.

På sista tiden har jag haft i 0,5-1dl mandelmjöl också vilket har gjort dem ännu godare och mer lika "vanligt" bröd.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**