• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Håll koll på era proteinpulver bara, för många av dem innehåller ju även kolhydrater!

• Gladskit

Mjölk var en stor bov för mig också i början. Dricker gärna te 2-3 koppar per dag och normalt sett hade jag nog ca 1dl mjölk varje gång. Grädde i te går fetbort så jag kör sojamjölk varvat med att jag försöker lära mig att dricka te helt utan mjölk. Ibland åker det i lite kokosfett dock, det är helt ok för det gör inget på smaken.

• Gladskit
    Hon den där skrev 2012-05-14 10:42:19 följande:
    Jag undrar om nån av er som kör lchf kommer äta nån färskpotatis när det kommer? Är det jätteilla om man lägger till potatis nån gång i veckan om man kör lchf?

Jag har tänkt äta potatis när jag gått ner till 98kg, fast jag kommer kanske bara äta det ca 2 gånger i veckan och inte mer. 
    Just potatis om sommaren brukar vara en sån sak som jag faktiskt unnar mig. Men då är jag ju i "jämviktsfasen" nu och bryr mig inte så mycket om ketos och sånt. Så jag kommer definitivt att äta potatis. Men inte varje dag utan vid väl valda tillfällen.

Finns för övrigt en grymt god "potatissallad" som man kan göra som inte innehåller en enda potatis. Istället är det squash/zucchini som känns precis som potatis och sen purjolök, kapris mm. Har inte receptet själv men en kompis hade med sig till en picknick och det var helt otroligt gott!
  • Gladskit
    spökplumpen skrev 2012-05-15 10:29:23 följande:
    Fan vad lite korv med bröd kan ställa till det. Åt det i söndags och är fortfarande inte i ketos. Trodde inte att så lite fusk skulle ge resultat fortfarande, särskilt inte som jag gick massor igår och borde ha bränt fett till tusen.
    Jobbigt det där
  • Gladskit
    Choko skrev 2012-05-15 12:26:22 följande:
    Jag var inne på ett tag att testa att äta under 5g kh/dag. Men var får man vitaminerna ifrån då? Kosttillskott? Det kan väl varken vara nyttigt eller naturligt direkt...
    Under 5kh är extremt tycker jag, och inget man ska hålla sig till någon längre period.
    Men annars så finns det ju rätt mycket man kan stoppa i sig OCH få i massa vitaminer.
    Spenat/babyspenat har jag ofta som bas i mina sallader tex och det innehåller bara 0,7kh/100g. Du kan äta rätt mycket spenat för att ens komma upp i 100g så det blir knappt några kolisar alls.
    Enligt livsmedelsverket ser det ut så här:

isbergssallad 2,0
    sparris 2,4
    blomkål 3,9
    spenat 0,7
    broccoli 3,1
    squash/zucchini 2,2

Så fyller man bara på med andra livsmedel från de andra "tårtbitarna"  (dvs fett och protein) som håller sig nära nollan kan man få i sig massor av vitaminer ändå.
  • Gladskit

Min närmaste Lidl har inte mandelmjöl, däremot hittade jag på en annan Lidl när vi skulle till landet senast. Nice! Min ICA-maxi har också den där Risenta-påsen som solrosen81 skrev om. Jag har även beställt på nätet vid något tillfälle. Hyfsat dyrt men det är värt det tycker jag, pones exempelvis blir godare med lite sånt i!

• Gladskit
    LinaLoj skrev 2012-05-21 08:38:05 följande:
    Är det dödsdömt att äta hallon/jordgubbar blandat m grädde ibland?
    Absolut inte! Men man får inte se det som att grädde är bra, då tar jag värsta jätteklicken och sen bär till. Grädde med bär är fortfarande en dessert, inte en måltid.

Fem kilo på fem veckor är jättebra, jag är säker på att du kommer att fortsätta gå ner i vikt så småningom.
  • Gladskit
    Matilda03 skrev 2012-05-21 12:06:07 följande:
    Jag hittade ett jättegott recept med kyckling och pesto som var på nån lchfsajt. Men efter att jag ätit det såg jag att pesto innehåller ju en del kollisar, 12 g/100g var det i burken. Brukar ni äta pesto, är det okej? Jag hoppas min viktnedgång inte påverkas om jag äter det två ggr denna vecka...
    Jag äter pesto, men det skiljer jättemycket mellan olika sorter så jag brukar försöka välja den med minst kh i. Sen äter man ju inte en hel burk heller utan det är ju en smaksättare. Jättesmidigt att bara lägga kycklingfileer i en form, kleta på lite pesto och sen fylla på med grädde så har man sås och allt i ett!
  • Gladskit
    PikkuMyy skrev 2012-05-21 21:37:25 följande:
    Fakir dag 5,känns enformigt o himla trist,men men ...KÄMPA KÄMPA!! Inhandlade en burk kokosfett idag,hört att så många skriver att de har det i sitt kaffe...Men kan man använda det till nåt annat?Och visst är det så att det har nå hälsofrämjande egenskaper..?Vilka de i så fall var har jag glömt...*virrpanna*Glad
    Gör bounty! Jättegott!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**