• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Spana skrev 2012-06-11 22:25:34 följande:
    Tack!! Den var jäkla billig också. Kanske skulle klicka hem den. :)
    Ja passa på!!
    Nu finns den ju i pocket också så det är bara att klicka hem.
    Han har en läsvärd blogg också; http://www.kostdoktorn.se/
  • Gladskit
    Spana skrev 2012-06-11 22:32:26 följande:
    du är en ängel. Tack! :)
    Det var fint sagt, tack själv!
  • Gladskit
    Boost skrev 2012-06-11 22:43:26 följande:
    Är det några recept i Matrevolutionen, eller är det enbart fakta?
    Det är en del recept också men ganska basic.
  • Gladskit
    jossposs skrev 2012-06-12 17:57:52 följande:
    vad duktiga ni är allihopa, många har ju gått ned massor!

Tycker det är lite svårt detta... har hela mitt liv ätit frukt både på för och eftermiddag.l.. och nu skall man inte med lchf få äta någon frukt alls :( vet faktiskt inte om jag tycker att det är värt att skippa all frukt framöver.... är ju inte frukt man blir tjock av...
    Hur gör ni andra? Är det någon som äter frukt? ELler vad äter ni istället för nåt som för och eftermiddagsmellis?

tacksam för svar :)
    Frukt är lika illa som vilket annat socker som helst, i alla fall i hur kroppen reagerar. Sen innehåller det en del nyttigheter också men det får man se till att få i sig på annat sätt.
    Sen är det ju inte helt stopp för resten av livet.
    När man blivit av med suget, och gått ner de kilon man vill gå ner så är det självklart att man kan återinföra frukt i sin kost igen fast i mindre volymer.
    Men det är det jag tycker är så skönt. När jag idag gör avsteg från mitt LCHF'ande och "unnar mig" något i matväg så är det ett par klyftpotatisar till grillmiddagen eller ett äpple vi pratar om. Inte en stor påse smågodis eller tre baguetter med smör och ost.
  • Gladskit

Jag är helt nöjd. Jag nådde min målvikt på 10v  under början av 2011 och har hållit den i över ett år nu.
    Jag skulle väl kunna gå ner om jag verkligen gav mig fan på det, men jag vill inte. Det behövs inte.
    Idag har jag en kropp som är pigg, som har ork och som gör det jag vill att den ska göra.
    Jag siktar inte på top model, jag är hellre den mamman som orkar springa ett rundvarv när vi spelar brännboll i sonens klass

• Gladskit
    EEE skrev 2012-06-12 22:25:01 följande:
    Funderar över fredagens restaurangbesök, vad ska man välja liksom? Kanske bara äta vad som erbjuds på menyn och göra ett avsteg?!
    Välj den rätt som har den bästa proteinkällan. Sen fyller du på med grönsaker och dressing om det finns. Det är oftast inget problem att få ihop en vettig måltid.
  • Gladskit
    Callina skrev 2012-06-12 22:41:25 följande:
    Har en fråga om rismjölk om någon vet, är den gjord på råris? Undrar om man kan använda något i kaffe eller i smoothie tex. Förmodligen inte men hörde några andra LCHFare prata om det och blev osäker. Fattar ju att ris inte är ok såklart men kanske det innehåller annat än man tror??
    Jag använder Alpro soyamjölk. De har en osötad variant som innehåller typ 0,2g kolhydrat per 100g. Den funkar jättebra i te, har inte testat den i kaffe dock.
  • Gladskit

Kul att ni är fler som är på gång att börja springa!
    Jag började för fyra år sen drygt. Orkade knappt spurta till bussen innan utan att få blodsmak i munnen.
    Och då har jag ändå varit aktiv hela mitt liv i princip men med andra sporter, så just att springa var jag helt värdelös på. Men jag tog det lugnt och satte upp små delmål och efter ett halvår sprang jag en mil.
    Det är verkligen som alla säger, att det är så smidigt och enkelt att bara snöra på sig skorna och ge sig ut.
    Det är väldigt flexibel träning och vart man än hamnar så kan man alltid hitta nån bra runda.
    Har man inte så mycket tid en dag så kan man köra intervaller intensivt i 20-30 min och ändå få kvalitativ träning!

• Gladskit
    Krambjörn skrev 2012-06-13 12:50:25 följande:
    Ang detta med att springa, alltså min kondis är urusel och jag får panik verkligen panikångest då jag springer och känner hur jag får hjärtklappning som man givetvis får när man springer men alltså hur mycket och länge springer ni?
    Intervaller eller hur? 

Jag springer 3-4ggr per vecka. Minst två av passen, gärna tre, ska vara på en timme och då hinner jag ungefär en mil. Men är tiden knapp och det är jag som hämtar/lämnar på dagis tex så kör jag ett kortare intervallpass istället. Då får jag kvalitet i träningen trots att jag inte har möjlighet att träna lika länge.

Men bli inte skrämda av det här. Jag började springa för fyra år sen och hade också problem med både hjärtklappning och blodsmak i början.

Jag kan dock lova att det går över och skyndar man långsamt så märker man skillnad!! Det många gör fel är att de går ut för hårt och antingen drar på sig typ benhinneinflammation eller nån annan skada eller så tappar man motivationen.

Här är ett par länkar till sidor med olika slags program man kan följa för att komma igång.

Bäst är att varva löpning och promenad i intervaller. I början kanske man går 9 min och springer 1 min. Men vartefter så blir det mer och mer löpning och mindre promenad och till slut behöver man knappt stanna alls J

http://www.c25k.com/c25k_swedish.htm
    http://www.marathon.se/traningsprogram

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**