• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mamma ringde idag och var lite smått "nervös" inför morgondagen.
    Jag ska fixa en bakelse till kaffet till morgondagens knytis. Det är smidigare att jag gör något som vi alla kan äta än att någon annan ska fixa till alla utom mig och så ska jag fixa något eget...
    Hon var tvungen att kolla ifall jag skulle specialgöra något åt systersonen som är diabetiker.
    Fick då återigen förklara att allt det som jag äter fungerer utmärkt även för honom och är det som han borde äta.
    Hur svårt kan det vara att lära sig att det är 3 "huvudgrupper" som jag inte äter? Socker, spannmålsprodukter och rotfrukter. Äter visserligen inte frukt, men det är sällan folk erbjuder.
    Vad är då problemet med att själv tänka efter ifall saker innehåller något av detta? Eftersom jag inte äter socker och systersonen inte får äta socker så kommer det jag gör inte innehålla socker. tada!

Fast det har ju tagit min mamma 20 år att inse att jag inte vill ha något annat än vanligt kranvatten till maten och det tog nog ungefär lika l¨ng tid att förstå att jag inte tycker om lingonsylt

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel

HJÄLP!

Recept på ischoklad, TACK!

• Mandel

Linda1976!?!

Nu får du f-n ta och skärpa till dig! Sluta hålla på och "fuska" hela tiden. Du får allt ta och ge dig ut och gräva upp din ståndaktighet igen. Genast!
    Sätt fart människa.
    Så här kan vi inte ha det. En "förebild" ska föregå med gott exempel och sköta sig. Nu får du lägga av med alla snedsteg och hetsätande av kolhydrater!!!

• Mandel

Igår kokade jag ägg för jag skulle ha med en äggrätt m kokta ägg till gårdagens knytis.
    Problemet var bara att äggen var alldeles för färska så de gick inte att skala utan att halva äggvitan satt kvar i skalet...
    Fick i panik åka till byhålans ica-butik och köpa "gamla" ägg och koka och då släppte skalet utan problem.

Så nu har jag alltså 26st kokta ägg som jag inte vet vad jag ska göra med riktigt. Hälften är oskalade fortfarande.
    Tips mottages väldigt tacksamt på vad jag ska göra med dess ägg! Tack, tack!

• Mandel

Hur mycket smörkräm kan man äta innan det blir onyttigt

Känns helgalet att stå och käka smörkräm, men jag har inte ätit eller druckit något "fuskigt" under påskhelgen så då kan jag väl äta lite smörkräm (självklart LCHF variant) med gott samvete. Eller?
    Har inte fått i mig någon påsksnaps eller sillbit heller. Ingen jansson... Fast janson kräktes jag i julas när jag var magsjuk så även om jag är en världsmästare på jansson så kände jag inget sug efter att äta det igår.

• Mandel
    yena89 skrev 2011-04-25 14:34:53 följande:
    Väldigt OT fråga,
    ni som vill svara, hur stor är åldersskillnaden mellan er och era respektive? :'/

Igår föll jag nämligen pladask för kompisens granne, på riktigt. Ramla på balkongen när han upptäckte mig och när han körde hem mig och drog mig tillbaka in i bilen bara för att ge mig en sista puss föll jag riktigt hårt alltså...
    Dock är han hela 10 år äldre (32), han är gubbe ju >.<......det blev strul med exet så det funkade inte riktigt som jag tänkte där..

Nu känner jag mig jätte töntig. Som en liten flicka som springer till sin mamma och berättar om att hon är kär i killen på bänken jämte henne >.< Men eftersom många av er är äldre känns tråden lite som en..."extra-mamma" som man kan gå till och klaga och prata av sig Skäms för kärleksprat och min mamma går inte ihop, eftersom ingen är bra nog för mig tycker hon.

Haha, tog 20 min innan jag vågade klicka på "posta inlägget" x)
    Här är det jag som är 1½ år äldre än maken...

Skit i åldern! Kör på så långe det känns bra och strunta i att analysera. Njut! Skulle det inte fungera så är det inte säkert att det är åldersskillnaden som är orsaken.

Friskt vågat hälften vunnit!

Lycka till!
  • Mandel
    LoveYou3 skrev 2011-04-25 20:02:17 följande:

Hej allihop...har en liten fundering innan jag ev ska göra ett nytt försök med LCHF!

Sist jag testade så gick jag inte ner ett gram....lite rädd för att det blir samma igen.Men kom då att tänka på om man kanske ändå minskar i cm??Eller går ni konstant ner i vikt...eller kan ni ha oförändrad vikt men minska i storlek?

Det går väldigt "hackigt" tycker jag. Både på vågen och med måttbandet för min del.
    Något som märks direkt är om jag rör på mig eller inte.
  • Mandel

I lördags morse bestämde sig maken för att han skulle köra LCHF han med. Han har sett hur bra det har gått för mig.
    Första problemet: han är smörgåsnarkoman. Pones är för gryniga och oopsies är för äggiga. Bacon vill han inte ha till frukost.
    Nästa: Helgölen. Fick bli snapsar på Skåne...
    Och så måste man ju äta lite potatis till lunchen eftersom han älskar potatis.
    En dag sitter han till och med och äter ris som han inte ens gillar för han trodde att det var okej att äta.
    Sedan började alla möjliga ursäkter att komma och nu idag gav han upp helt.
    Enligt mig har han ju inte ens försökt eftersom han har "fuskat" hela tiden. Vanliga smörgåsar osv.
    Han kan inte äta så mycket fett så han håller sig mätt för han tycker inte om det.

-Jag ska äta mindre av vanlig mat istället sa han. Bara ta en smörgås till frukost varpå han tog 3 rostarmackor med bregott och leverpastej på till sitt morgonkaffe...

• Mandel

Gjorde frökexen eller vad sjutton jag nu ska kalla dessa med 3 ägg och 3dl torrvaror fast denna gång skippade jag de krossade linfröna och hade i mer pofiber samt några kryddmått kanel.
    Ihop med Philadelphia ovanpå blev det helt ok.

Gjorde dem som "vanligt" med 3ägg, 1dl krossat linfrö, 1dl pofiber, ½dl krossad physalium och ca ½dl vatten och hade i några kryddmått av alpnearings kommande/nya krydda dill och gräslök. Hade självklart i lite flingsalt och de blev helt okej de med. Kunde kanske haft i lite mer dill och gräslökskrydda.
    Undrars hur det blir om man har i färska kryddor?

• Mandel
    ixi skrev 2011-04-29 15:38:09 följande:
    Det låter jättegott! Var köper du pofiber och krossad physalium nånstans? (håller tummarna för typ ICA haha)
    Blir säkert himla goda med lite färska kryddor i! Glad
    Finns på Maxi.

Lycka till!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**