• Mandel

**Den stora feta LCHF-tråden**

yena89 skrev 2011-04-29 15:46:40 följande:
    Min kompis som jag fått o testa LCHF har en kompis som nu också börjat med det. När jag fick veta vad hon åt blev jag nästan arg. Hon äter fortfarande bröd, pasta och ris men i mindre mängder samt att hon dricker mjölk och äter fil. Hon är väldigt stor så jag gissar att hon går ner några kg men sen kommer hon gå upp. Hon vägrar lyssna. Hon säger att hon visst äter LCHF men i en annan form.
    Ska man gå ner i vikt finns det ju inte mkt variation, det är ju för det mesta 20g om dagen som gäller. Sen när man nått sin vikt blire ju en helt annan femma. Hursom vägrar hon lyssna och menar att hon visst kommer gå ner för hennes kompis pappa gick ner fast han drack mjölk varje dag....
    Såna där tycker jag inte ens synd om när dom går upp istället när dom vägrar ta till sig information, inte läser på och tror dom gör allting rätt och vet bäst om saker dom itne vet ett skit om Skrikandes
    Japp, och så sitter man sedan och beklagar sig över att man är SÅÅÅ tjock och man har VERKLIGEN försökt med ALLT, men INGET hjälper. Vad de än gör så går de inte ned i vikt. Buhu, buhu...
    Alla andra har det såååå lätt.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    rockmind skrev 2011-04-30 19:54:09 följande:
    Brukar ni andra äta turkisk yoghurt? Jag läste nånstans att det var LCHF-vänligt så jag köpte hem det men idag såg jag att det är över 7 gram kolhydrater per 100 gram, låter ju jättemycket för att räknas som lämplig föda?
    Jag har Turkiskt meze matyoghurt och den är 3,5g kolhydrat/100g. Den är verkligen god! Fungerar både till tzatziki och till frukost med lite blåbär till.
  • Mandel

Idag har jag fått i mig mycket kolhydrater fast jag har ändå inte "fuskat" något med "vanlig" mat eller godis.
    Är fortfarande "livrädd" för hur jag ska må om jag skulle stoppa i mig någon vanlig mat typ korv m korvbröd eller om jag tog en vanlig chokladboll osv.
    Förstår inte hur ni andra törs.

Jag har istället ätit lite yoghurt m blåbär och frökex med philadelphia till frukost. Smörstekt spenat m rökt lax till lunch. Mandel, smält ost och så råkade jag visst äta upp mina mandelkakor med smörkräm... och nu på kvällen blev det grillad kyckling med bea.

Äter i ren tristess. Maken jobbar dygnet runt, minsta är sjuk så vi kan inte lämna hemmet för han smittar - vattkoppor, vilket tar fruktansvärt på mitt humör. Trött efter dålig nattsömn pga att sonen skulle sova i min säng och gnällde en massa över sina kliande vattkoppor samt att han sparkade ut mig ur sängen hela tiden.
    Sedan är min farmor så senil att hon nu inte längre känner igen eller vet vem min pappa är när han pratar med henne.
    Tjoho! Humöret på topp så då äter jag för att ha något annat att sysselsätta mig med...

• Mandel
    Segelvind skrev 2011-05-01 20:35:15 följande:
    He he jag är superkort! 156 cm så jag borde väga typ 55 kg.....
    Tro mig....jag är bred om röven så det räcker.....

Vet att 7 dagar inte är så länge men jag trodde det skulle hända något.....visserligen har jag dragit åt bältet 2 hål men jag vill ju se på vågen!!
    Du har kanske samma problem som jag?
    Jag är väldigt smal om överkroppen i förhållande till underkroppen. Ligger inne med bredare bak, kraftiga lår och vader.
    Det är skitsvårt att "banta" bort just den biten utan för mig har lösningen varit långa raska promenader i kombination med bra mat.
  • Mandel

Råkade springa på såser ifrån Delikatess fabriken hos den lokala butikskedjan. Trodde de höll till uppåt i landet...
    Shoppade mig bea och kebabsås. 0,5 kolhydrat i bean och 0,3 i kebabsåsen.
    Var nu tvungen att gå och provsmaka dem. Bean får ett högt betyg. En av de bättre jag provat. Den var inte så "ättiksstark" som en del andra är. Kebaben var ganska slätstrukeni  smaken. Den borde gå att ha lite mer krydda i så det blir lite mer sting i den. Lite för mycket senapssmak på kanske.

Köpte även på mig Björnekullas Majonäs då den är god. Köpte en Hellmans real majo på Maxi (dyr...)  och provade och tyckte inte att den var så värst bra tills jag stoppade i en massa vitlök i den. Shit vad god den blev! Passade perfekt till det.
    Blev kanon även med lite chili i till vitlöken.

Vänta rpå att min persilja jag sått i rabatten ska ta sig så jag kan börja med persiljesmör istället för vitlökssmör till allt. Börjar bli lite tradigt. Tips på bra kryddningar någon?

• Mandel

Man har inte roligare än vad man gör sig...

Gjorde kexen/frökexen/knäckebröden - ni vet de med 3 ägg och 3dl torrvaror, förra helgen och smaksatte dem då med kanel.
    Nu har jag mosat dessa och haft i smält smör och gjort "snabbcheesecake" i glas toppat med blåbär. Återkommer med smakbedömningen när jag provat.

Gjorde en mandeltårta med någon kräm ovanpå igår och den blev sådär. Smakar inte så mycket. Funderar på att mosa lite jordgubbar och ha p åden så blir det nog bättre!

• Mandel

Är det skillnad på antalet kolhydrater i vanliga tomater mot körsbärstomater?

• Mandel
    Mandel skrev 2011-05-02 18:24:17 följande:
    Man har inte roligare än vad man gör sig...

Gjorde kexen/frökexen/knäckebröden - ni vet de med 3 ägg och 3dl torrvaror, förra helgen och smaksatte dem då med kanel.
    Nu har jag mosat dessa och haft i smält smör och gjort "snabbcheesecake" i glas toppat med blåbär. Återkommer med smakbedömningen när jag provat.
    På snedden, men det går väl bra ändå! Den smakade helt okej!

• Mandel
    Bordeaux skrev 2011-05-02 19:33:30 följande:
    Termos
    ÄR det grädde med vanilj du har eller något annat?
    Det är grädde, vaniljpulver, lite sukrin och så philadelphiaost.
  • Mandel
    Bonanza skrev 2011-05-03 16:11:28 följande:
    En vecka med lchf och jag saknar något fluffigt och krispigt något enormt! Typ pommes, hårt utanpå och mjukt inuti. Allt med lchf är antingen slemmigt eller segt typ. Jag saknar det krispiga och hårdare att suga upp sås med till exempel.
    Gör kex?
    Lillsyrran tyckte det var underbart med lite tuggmotstånd när jag bjöd henne på dem.

Knaperstekt bacon
    Gör såsen tjockare så går den att äta med gaffel och behöver inte sugas upp av potatis/bröd
    Vispgrädde är väl fluffigt?
    Kylskåpskalla ischoklad
    Mandelpanerad fisk är väl krispigt utanpå och mjukt inuti?
    Nötter
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**