• Clanica
    Lavinen skrev 2012-11-29 08:58:58 följande:
    Ja man börjar känna sig lite "udda" om man jämför sig med våra trådkompisars vikt. Men jag kämpar med att försöka hålla mig under 100 kg sträcket. Men även om jag äter LCHF är det trögt. Men skam den som ger sig!! Eller hur Drömmer

Jag har legat runt 100 strecket länge tidigare. Har också kört LCHF en längre tid och tycker att det gått trögt. men min kropp har nog avvaktat och undrat vad i f-n  jag håller på med. Har pulvrat, viktväktat osv halva mitt liv så..

Men nu är jag nere på 87 kilo. Lägsta vikten på länge, och det känns som om kroppen äntligen börjar fatta! Så glad!
  • Clanica
    Snorpi skrev 2013-05-12 21:40:34 följande:
    Jag gör ett litet inhopp i tråden här, jag behöver lite tips!

Har käkat lchf länge och gått ner 20kg. Nu har jag av olika anledningar ätit kolhydrater det senaste och gått upp ca 5 kilo. Jag har mycket problem med att jag överäter/hetsäter när jag äter kolhydrater, är ofta och rotar i skåpen. Behöver nu kalassatsa på lchf för att komma in i det igen. Eftersom jag funkar som jag gör måste jag veta vad jag ska äta och när så att det inte blir panikhungern/sockersuget som vinner och det slutar med att jag mölar i mig ett paket knäckebröd innan middag.

Så, jag skulle vilja ha tips på lätt och "tråkig" mat som är enkelt att portionera. Typ en burk tonfisk med creme fraiche, en avokado med skagenröra osv.. Att den ska vara tråkig är för att jag inte ska äta mer bara för att det är så himla gott. Det tar ett tag innan mina mättnadskänslor börjar infinna sig igen så att säga.

Någon som kan hjälpa en vilsen själ? :)

Är precis som dig, kommer jag in i kolhydratsträsket har jag svårt att sluta.

Gör en rivstart nu efter en vecka utomlands med alldeles för mycket kolisar.

Då försöker jag äta såhär:

Frukost: ägg och majonäs, kaffe + kokosfett

Lunch grillat/stekt kyckling eller kött med kryddsmör

Middag: samma som ovan

Brukar kolla på denna blogg. Tråkig mat kanske många tycker-men det funkar!
    www.tommytappar.se/
  • Clanica
    dotson skrev 2013-06-24 22:09:56 följande:
    Men vad är det för fel på mig? Har kört lchf sedan 1 jan med två, tre avsteg totalt och då har det varit litet avsteg som bröd, lite godisbitar od.

MEN senaste två veckorna har varit helt omöjliga. Jag slarvar som bara den. Överäter jordgubbar med vispgrädde, äter för mkt mat (lchf visserligen men alldeles för mkt). I lördags åt jag massa godis. I går strikt men idag klämde jag en liten påse nötter. Ute med kompisar på middag i dag och åt indiskt med Jasminris. (Har inte ätit ris på hela året). På vägen hem köpte jag lösgodis för 15 kr och sedan tryckte jag på stående fot i mig en kanelbulle i köket hemma. Vad håller jag på med??? Funderar på att prova fettfasta i morgon igen. Kan man göra en termosmugg på morgon och ta med till lunch? Eller blir det äckligt. Har ingen möjlighet att blanda på jobbet.

Hur kommer jag snabbast tillbaks till ketos och får bort sockersuget?

Känner igen mig i det du skriver. Kan ha jättebra perioder då jag kör rätt strikt. men ibland slinker det ner en godis, eller nåt annat med kolisar och då bryter h-vetet lös. Då går jag all-in så att säga och formligen vräkeri mig av allt som finns hemma. Barnens gamla hårda karameller slinker ner utan problem, man har ju tänder...haha.

Men då den dagen är över och jag känner hur dåligt jag mår av det så brukar jag försöka köra superstrikt ett par dagar för att komma tillbaka på rätt spår. MBC till frukost. Sen försöker jag hålla mig till fisk/kyckling/kött med smör bara.

Fattar inte varför jag låter mig själv göra såhär. resultatet är ju att det går låååångsamt ner viktmässigt. Men tack och lov händer det desto mer i centimeter.
  • Clanica
    dotson skrev 2013-06-25 08:27:09 följande:
    Tack Clancia. Jag har ju kört i snart sex månader och tycker ju att jag borde ha lärt mig vid det här taget. Men kolhydratsuget är visst djupt rotat. Skrämmande dock att se hur snabbt man kan gå upp i vikt. Dagens vikt är 67.6 så nu ligger jag 3.2 kg mer än för 10 dagar sedan. Har skippat frukost i dag och ska göra en MBC till lunch och hoppas stå mig till ikväll. Då planerat jag en MBC till alt sallad.

Men det är ju mest vätska så skärper du till dig är det borta om ett par dagar.

Lycka till
  • Clanica

Blä, behöver verkligen en spark i röven alltså.

Jag har slarvat varje kväll hela veckan... Dagarna har gått bra men på kvällen då barnen åkt isäng så har det slunkit ner bullar, kakor, mackor och gud vet vad.

Följderna är huvudvärk och jag känner mig allmänt grinig och lättretlig. Säkert pga blodsockret som åker berg&dalbana

Förstår inte varför jag är så dum mot mig själv när jag vet att jag mår så bra på LCHF.

Well, well....slutgnällt och nu får det banne mig bli nya tag.

• Clanica
    RebornEve skrev 2013-08-23 10:55:42 följande:
    Clanica: försök att köpa hem sådant som är tillåtet att äta. Nötter, bär med grädde. Baka någon lchf-kladdkaka. Gör varm choklad med mycket fett i.
    Lchf-glass. Finns mycket alternativ !
    Hoppas du får ordning på de :)

Tack, jo det får bli en rensning helt klart.

Då jag äter strikt och bra på dagarna uppstår ju inte ens det här suget. Så jag ska nog titta över mitt matintag överlag
  • Clanica
    lena j89 skrev 2013-11-13 20:35:08 följande:
    Hjälp?! Har helt hoppat ur LCHF spåret nu! Har börjat studera och lever därför på lite "lön" dvs lån.. sambon får gratis bröd på sitt jobb, alltså vanligt bröd.. av ekonomiska skäl tar jag med macka till universitetet men jag kommer inte ur brödträsket! Dessutom finns inte några lchf-alternativ på skolan heller så där blir att man köper macka eller sallad med pasta i... Söker tips på enkla lchf-recept till bröd eller tips för att bryta denna onda cirke
    Bryt hellre cirkeln med bröd om du lätt ramlar dit.
    Budget lunch kan väl vara ett par kokta ägg och majonäs + kaffe. Majonäs går ju bra att ha i handväskan om du inte har möjlighet till förvaring i kyl.
    Kesella med kanel och en avocado är ett annat tips.

Så käkar jag på jobbet då jag inte har matdosa eller tid/lust att fixa något kvällen innan
  • Clanica

Dags för rivstart och omstart med LCHF nu känner jag. Alldeles för mycket slarv under jul& nyår.

Mår så bra när jag äter hyfsat strikt. Men nu när det har slarvats en del blir magen uppsvälld, jag blir grinig, får tillbaka mitt eksem på händerna mm, mm

Måste inse att det inte är värt det.

Har försökt äta LCHF i ca två år och har gått ner ca 10 kilo. Självklart vill jag ju att det skall gå snabbare men får skylla mig själv då jag trillar av banan titt som tätt och äter för mycket nötter/choklad / vin osv.

Hoppas det blir lite mer liv i tråden såhär i början av året!

• Clanica

Neråt här med på vågen, nu skall väl all vätska som jag dragit på mig under ledigheten ut. Så skönt att gå tillbaka till min normala (LCHF) kost ! Mår ju så bra av det.

Har följt denna blogg ett tag och det är så roligt att se hennes bilder...snacka om skillnad!

http://memyselfandlchf.wordpress.com/

• Clanica
    Gladskit skrev 2014-01-14 08:45:22 följande:

Men all inclusive brukar ju vara perfekt när man vill hålla vikten, man kan ju blanda bra proteinkällor hej vilt och strunta i kolhydraterna 
    Dessertbordet hoppar jag alltid över för det som är där är ändå bara smaklöst. Det ser gott ut men smakar absolut ingenting! Så frukosten blir omelett, lunchen bra proteinkällor, sallad och grönsaker och fetaost/dressing, middagen samma sak. Och sen färsk frukt.

Svårast att få i sig bra fett så man står sig när man är på all inklusive tycker jag. Buffeer är ju kanon för att kunna välja och vraka proteiner!

Hur mycket man går upp beror nog på hur känslig man är för kolhydrater. Jag drar lätt på mig 2-4 kilo om jag slarvar men det mesta är nog vätska för det försvinner snabbt när jag skärper till mig
  • Clanica

OJ, det är nog mer socker i thaimat än man tror. Tog det som såg "renast" ut på buffen i lördags men pang- 2 kilo upp !!
    Nu är vikten på väg ner men att det skall ta flera dagar att få bort det man drar på sig vid lite slarv. Får mig att inse att det inte är värt det!

• Clanica
    snuppis skrev 2014-01-23 22:22:48 följande:
    Åh jag verkligen ÄLSKAR thaimat 

Jag med, eller gjorde det tidigare i alla fall. Mådde inte så bra när jag ätit det förra helgen. Kände att jag inte blev mätt för det är ju inget fett i och dessutom för mycket kolisar. Trist..

Finns ju säkert bättre och sämre rätter och kanske lättare att få nåt bra om man beställer från meny och inte går på buffe...
  • Clanica

Ju mer fett man äter desto mindre blir sötsuget. Så upplever jag det. Hungern är ju din värsta fiende om du inte vill slarva.
    Om du vet att du inte kan få i dig "riktig" mat , ta en kopp kaffe med kokosfett och smör eller liknande så klarar du dig ett par timmar!

LCHF brödet tycker jag du skall skippa så länge du vill ner i vikt!
    Också onödigt mycket kolhydrater och triggar i alla fall mitt sötsug & hunger

• Clanica
    lovas skrev 2014-02-25 14:56:36 följande:
    Tappat bort aptiten. Är inte sugen på nånting (inte ens godis). Blir proppmätt och illamående efter tre tuggor när jag väl äter.
    Misstänker medicinbiverkan, och tänker att det ger med sig när kroppen vant sig. Men tills dess undrar jag om ni har något tips på bra "lätt-äten" näringsrik mat? Förutom äggröra.
    Hur mycket bör jag få i mig för att fungera när jag inte kan lita på hunger och mättnadskänslorna?

De ggr jag hamnat där harjag försökt äta lite kesella eller turkiskt youghurt + ett par ostskivor. Det har känns lätt och fräscht istället för att äta bacon och ägg typ.
  • Clanica

1 finncrisp blir ca 4 kolhydrater om jag inte minns fel...

Så det drar snabbt iväg och är inget jag skulle rekommendera om du vill ner i vikt. Äter du endast för att må bra så funkar det säkert

En näve nötter här och där drar också iväg kolhydratsmässigt , likaså att mumsa nån ruta mörk choklad här och där.

Många bäckar små...

Vill du ner i vikt-strunta i detta.. Men behöver du "bara" hålla vikten så går det nog fint.

Pratar av egen erfarenhet här. Märker också att jag står stilla om jag dricker för mycket vin

• Clanica
    passo skrev 2014-04-04 21:21:40 följande:
    Vad för vin är bäst att dricka om man vill ta ett glas eller 2? 
    Torrt vin är det bästa har jag hört. Tror 1-2 glas inte är nån fara. Men att sitta och gagga vid ett köksbord och dela på en dunk blir kanske lite mycket

• Clanica

Har tagit nån matsked och smaksattmed då jag gör chokladmousse ibland. Supermumsigt men lätt att överäta om man har problem med det.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**