• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Strö lite socker skrev 2011-08-07 16:27:23 följande:
    Hur är det med cola light? Ok eller inte?
    Sötningsmedel är inte ok. Drick gott, smaksatt mineralvatten! :D
  • Loreena

Champinjonsås och helstekt kyckling var så himla gott!! :D Och jag är så otroligt mätt!

• Loreena
    yena89 skrev 2011-08-07 21:16:36 följande:
    Ja en calzone kan jag förstå för det är ju massa smarrig gegga i men att skrapa av från en pizza känns inte riktigt värt pengarna :P Det är just skrapandet jag känner är onödig :P och att just jag skulle käka upp hela pizzan ändå gör inte sakn bättre xD enklare att beställa hamburgare utan bröd, inget som frestar då ;)
    Jag beställde en kebabpizza med sallad på och extra ost.. jag fick väl i mig halva fyllningen (inget bröd) och sedan var jag proppmätt verkligen!! Det fanns inte en chans att jag skulle hinna bli frestad att äta brödet när fyllningen är så god och jag blir så mätt på den! :D
  • Loreena

Men såklart att det känns lite löjligt att lämna brödet... men jag ville variera mig från sallad och äta varm mat!

• Loreena
    roflmao skrev 2011-08-07 23:29:48 följande:
    Suck. Har fått veta att jag är laktosintolerant vilket förklarar varför jag har haft problem med LCHF tidigare... Frågan är nu hur jag ska anpassa kosten efter det. Finns det någon annan laktosintolerant här som kan ge lite tips? Grädde och smör är lugnt, men finns det någon lämplig ost? Kommer jag inte att kunna göra oopsies? Eller pizza med ostbotten? 
    Ost borde gå bra! Det brukar inte vara laktos i ost som lagrats. Färskostar däremot som creme bonjour kan du behöva se upp med. Jag är också laktosintolerant men upplever inte det som ett problem nu när jag äter lchf. Smör, grädde och creme fraiche går bra för mig. Turkisk yoghurt och keso kan jag äta lite av men inte vräka i mig. Prova dig fram! Alla är vi olika! Man kan ha olika mycket laktasenzym i tarmen. Ett riktmärke är ju att ju mindre kolhydrater en mjölkprodukt innehåller ju mindre laktos är det... och så finns det ju bra laktosfria alternativ! Lycka till!
  • Loreena
    Maddisen80 skrev 2011-08-08 10:02:14 följande:
    Grr jag hittade en tomatsoppa de står att de är tomatpure,vetestärkelse,smör,socker,muskotblommext rakt så ringde jag findus de innehåller både gluten och mjölkrpotein den som är i glasburken :(((
    Laga egen tomatsoppa istället! Det är jättelätt! :)

Gör ungefär såhär:

Koka ihop:
    400 gram krossade/passerade tomater
    salt
    peppar eller sambal oelek
    timjan, oregano eller basilika.. eller alla tre... jag gillar timjan!
    olja
    creme fraiche om du vill

Blir den för tjock späd med lite vatten eller buljong

Om du vill kan du ha i fler olika grönsaker och variera i oändlighet. :) Lök blir säkert gott att ha i, liksom paprika! Creme fraichen kan serveras som en klick uppepå soppan. Det ser smarrigt ut! :) Garnera gärna med en kvist timjan eller basilika. Pones kan funka att äta bredvid med något proteinrikt pålägg, eller ett kokt ägg.
  • Loreena

Oops... missade det där om mjölkprotein så ha gärna i lite extra olivolja istället för att den ska bli fetare. Om du vill ha mjölkfett kan du prova ghee. Det är utan mjölkprotein.

• Loreena
    Gela O skrev 2011-08-08 14:54:07 följande:
    Jag brukar beställa smörgås utan bröd exempelvis pålägget från en räkmacka i en liten skål istället, gärna med extra majonäs. Blir lite förvånade miner, men det brukar fungera.
    Smart! :D
  • Loreena

Det finns kokosfett på hälsokost har jag sett! :)

• Loreena
    sarsparis skrev 2011-08-10 14:04:02 följande:
    Har precis börjat med lchf och inser att jag inte är en fan av gräddsås, har aldrig varit det och kommer nog aldrig bli det heller.....har ni förslag på annan ingrediens, funkar det lika bra med kokbar creme fraiche tex?
    Absolut! Jag brukar göra "gräddsås" av creme fraiche. Jag tycker det är godast! :) Prova att göra en sås med stekta färska champinjoner, creme fraiche, salt, peppar och en skvätt soja. En skvätt vatten kan behövas om man inte vill att den ska bli för tjock. Supergott! Skippa champinjonerna så blir det en vanlig brunsås ist.

Jag la in ett recept på en supergod omelettrulle med baconfyllning i recepttråden. Så himla god! Från Airams och Annikas kokbok!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**