• Loreena

**Den stora feta LCHF-tråden**

Vi har också barn så det blir till att äta när sonen gör det. :)

En dag för familjen brukar se ut ungefär såhär:

8.00 Frukost
    10.00 Fika
    12.00 Lunch
    15.00 Mellis
    17.00 Middag
    19.00-20.00 Kvällsmat

Ibland blir dock frukosten en brunch och middagen och kvällsmaten slås ihop till en...

För mig blir det ungefär såhär:

8.00 3 stekta ägg
    10.00 en kopp kaffe med lite grädde i
    12.00 en ordentlig lunch
    15.00 te och ett lättare mellanmål el fika. tex. hallon med grädde eller en näve nötter
    17-18 en stadig middag
    20-21 2 stekta ägg/rester från middagen

Sonen ammar fortfarande så jag behöver mycket energi men orkar inte äta så stora portioner så jag äter ofta. Men hungern är en helt annan än innan när jag åt kolhydrater, för då riktigt sved det i magen och jag kunde äta 7 gånger om dagen.

• Loreena
    randigrand skrev 2011-07-25 20:18:27 följande:
    Hej jag har en fråga, är detta för lite mat? Mi nförsta vecka har passerat o har gått ner 2,2 kg, matlusten är inte alls stor nu av nån konstig anledning. Undrar bara om detta är för lite mat, för är rädd att kroppen ska hamna i svältläge.

Jag har idag  ätit: cirka 200 gram lövbiff (av oxinnanlår, som jag stekte i smör) tillsammans med en avocado ( i minsta laget), några brysselkål kanske 4-5 och bearneise samt vitlökssås.

Har även ätit 70 gram parmaskinka.
    Om du åt det vid en måltid så är det helt ok! Om du bara har ätit det där under hela dagen så låter det som för lite! Minst ett mål mat till skulle vara bra! Men om du inte är hungrig så borde du inte hamna i svältläge. Vad tror ni andra?
  • Loreena

Idag blev det köttfärsbiffar med sås gjord på steksky och creme fraiche till frukost. Det kändes lite mäktigt, men det var smidigt eftersom att det fanns kvar sedan igår. :) Till lunch åt vi fläskytterfilé med bea. Jag fuskade lite och åt ärtor och rivna morötter till. Det är egentligen sonens grönsaker, men alla ovanjordgrönsaker var slut så... :) Nu dricker jag kaffe med vispgrädde och sitter och mår bra. Övergångsbesvären är över igen och jag älskar verkligen att äta såhär! :) Jag känner mig lugn och rotad... magen är lugn... huden är mjuk.. inte en finne trots pms och allt! :D Jag som har rosacea och inte vågat visa mig utan foundation(mineralsmink) innan blir knappt rosig längre!

Grattis till viktnedgången jucea! :) Ha en bra dag allihop!

• Loreena
    Mandel skrev 2011-07-26 20:15:16 följande:
    Svärmor har bjudit på välkomstdrink med flädercider - har jag aldrig druckit förrut heller. Sedan blev det grillat m potatissallad och så en grönsallad full med melonbitar och bostongurka!?! kunde inte äta ens salladen alltså...
    Till efterrätt var det glass med kex, chokladsås och kladdkaka.

Hon har inte brytt sig för fem öre utan jag misstänker starkt att hon för att j-vlas inte ens försökt. Hon gör sig inte till för någon inte!
    Hon kunde väl ha frågat? Eller är det att begära för mycket?
    Vad tråkigt! Min svärmor äter någon slags fett och kolhydratsnål diet.. så hos dom finns det alltid sallad till maten. Resten av familjen gillar beasås så det brukar också finnas. :) Problemet blir till frukost då det bara finns bröd med Becel eller sockrad yoghurt.. och jag är ju lite fånig och vill inte vara till besvär...
  • Loreena
    Southern Belle skrev 2011-07-26 21:04:46 följande:
    Kramp kan bero på antingen magnesiumbrist eller kaliumbrist. Var försiktig med mejeriprodukter eftersom kalcium blockerar både magnesium och kalium. Båda mineralerna finns i fullkornsprodukter, frukt och potatis vilket vi inte äter så mycket av... Drick gärna mineralvatten (utan kalcium!) och byt ut vanligt salt mot Seltin! Att ta magnesiumtillskott är helt ok. Man kan ta så mycket som 600-900 mg per dag. Tar man för mycket får man diarré. Att äta kaliumtillskott är inget att rekommendera däremot utan att man har fått bekräftat att man verkligen lider av kaliumbrist eftersom för höga halter kan ge hjärtbesvär.

Jag har periodvis problem med kramp - just när det har blivit lite väl mycket grädde och ost...

Hoppas du får bukt med det för det är riktigt otrevligt...!
    Kram!
    Jag får också lätt kramp med LCHF! Fast den här gången så har jag ätit mindre mejeriprodukter och druckit massvis med mineralvatten.. och tagit en multivitamin om dagen... och jag har faktiskt haft mindre besvär. :) Men hur mkt magnesium behöver man om dagen då?
  • Loreena
    rednose skrev 2011-07-26 20:52:29 följande:
    känner igen det där med att inte vilja vara till besvär. 
    Numera är jag dock bekväm och känner mig som hemma så jag tar det jag vill ha i kylen, steker några ägg och säger till att hon ska köpa hem bacon tills vil kommer. haha! :) 
    Jag ska nog ha för vana att köpa med mig en låda ägg och lite bacon när jag åker bort över en helg. Så slipper jag känna mig besvärlig. :)
  • Loreena

Dagens tips! Pesto till grönsakerna! Smarigt värre såhär i sommarvärmen! :) Och så givetvis en klick bea till köttet.Pesto blandat med olivolja är även gott att ringla över kycklingfiléer direkt på tallriken. Just nu äter vi Icas tre peppar beasås, 0,5 kolhydrater/100 g. Den är god! :)

• Loreena
    Mitka79 skrev 2011-07-28 15:05:35 följande:
    En fråga: Har ätit LCHF 5v. Känner mej skitsvag o yr:( Efter att ätit  första v var det ok, men sen började det v 2 tills nu...

Har ätit lite mkt mejerier tror jag med, läste ngnstans att mejerier kalciumet i det drar ner magnesiumet. Har en del stickningar i armar. Men har börjat äta sån multivitamin ifall man har ngn brist.

Har med sovit illa känner mej jättetrött och känner mej jättetorr i ögonen o munnen.

Usch va jobbigt det blev med kosten nu....Har planerat en utgång ikväll  med lite vin för första gången på 2 år de blir vin, så man e ju lite sugen, men vet inte om jag vågar då jag e så trött. ngn som har ngt vettigt att säga?;)
    Det är vanliga övergångsbesvär. Så kan jag också känna mig i början. Drick mycket mineralvatten, ät lite extra salt. Ät oftare och tillåt dig själv lite nötter(innehåller magnesium) och någon frukt i början för att lindra det värsta. Det är bra att du tar multivitamin! För mycket kaffe i början brukar bara förvärra för mig för då blir jag bara darrigare.
  • Loreena
    Mitka79 skrev 2011-07-28 15:15:35 följande:
    Men varför kom de först efter en v? o hgåller det verkligen i sej i 4 v??

ja dricker varken te eller kaffe, bara vatten...
    känner mej nästa12q
    Kanske för att det är först nu som glykogendepåerna i kroppen är helt slut? Hur äter du om dagarna? Det låter ju onekligen som om du har brist på magnesium, salt och vätska. Hur ser en typisk dag för dig ut med kosten? Jag tycker att du ska lyssna på din kropp och kanske tillåta lite mer kolhydrater. Om du ligger runt 20 nu kan du öka till runt 50 kolhydrater/dag under övergången. Det är ju viktigt att man trivs med kosten och hittar den nivå som är optimal för just en själv! Om man kör slut på sigsjälv så orkar man ju inte med i längden.
  • Loreena

Mineralvatten innehåller ju både salter och magnesium.. Jag gillar Loka.. Drick något vatten du gillar! Vad säger läkarna om din mage då? Om magen är känslig så kanske den tar upp näringen sämre. Jag tycker att du kan köpa tabletter med magnesiumtillskott och prova att äta det under en period. Jämför mängden med den du har i din multivitamin, det kan skilja en del!
    När man börjar med LCHF så driver man ut mycket vätska, salter och en del magnesium ur kroppen. Det i kombination med att kosten är magnesiumfattig kan ge brist.

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**