**Den stora feta LCHF-tråden**
Hanniz: hade du nån blogg? :)
Hanniz: hade du nån blogg? :)
På vårt Maxi kan man köpa CarbZones pasta, men jag bojkottar CarbZone. Lurendrejeriföretag.
Vi har födelsedagsmiddag ikväll, vår fredagsmeny:
Förrätt: heta saffransräkor
Huvudrätt: bräserad fylld kycklingfilé med balsammarinerad scharlottenlök, blomkålspuré o rödvinsreduction
Efterrätt: chokladfondant (äääälska!) med vaniljglass, jordgubbar och saltkolasås
Needless to say, jag längtar tills ikväll!
Paulas mamma: min chokladfondant är mejerifri (eller ja, om du tillåter smör ;)) :)
Paulas mamma: ha lite jordgubbar till, eller vispad kokosgrädde :)
Så mina vänner, efterfrågade recept:
Saltkolasås: matildafrisk.se/2013/03/09/saltkolasas-lclchf/
Heta vitlöksräkor (glömde köpa saffran, så därför blev det vitlök ;)): matildafrisk.se/2013/03/09/heta-vitloksrakor-lclchf/
Paulas mamma: om man har en riktigt god choklad (typ Lindth 70% mild) så tycker jag att fondanten är godast naturell, men annars är den super med mintsmak också. Eller apelsin (tänk romerska bågar!) ;)
Ninis: jag är lat o köper Alvestas sockerfria vaniljglass (1.4 gr kh/100 gr), den innehåller lite skit (dvs långa, konstiga ord) men det är i princip den enda 'skiten' jag äter så i det långa loppet kolar nog inte min kropp av en skopa skit-vaniljglass (som smakar kanon!) nån gång/månad ;)
Ninis: om du inte nödvändigtvis vill ha glass, så vill jag rekommendera mascarponefluff! Sjuuukt gott!
Såphia:
Mascarponefluff
1 vaniljstång
250 g mascarponeost
2 1/2 dl vispgrädde
1-2 msk sötning (jag har honung)
Gör såhär: skrapa ur fröna ur vaniljstången och lägg i en bunke med resterande ingredienser. Vispa allting med elvisp till ett flyff med 'styva toppar'. Förvaras i kyl fram till servering.