• stjierna

**Den stora feta LCHF-tråden**

Jag är intresserad av kosthållning och har dragit mina slutsatser efter den forskning och den litteratur jag läst, men jag är också ödmjuk inför det faktum att alla inte tycker eller tolkar som jag och det faktum att ett sätt att äta inte är rätt för alla (däremot är jag fast övertygad om att ingen borde äta margariner, gluten och socker!).

Vi är alla olika, vi har olika bakgrund och alla reagerar eller mår olika på olika kostval. Vissa av oss blir illamående o spyr av kokosfett ex, medans andra kan vältra sig i det utan problem. Alla har inte strl 38 i skor ;)

• stjierna

Millifjor: och varför skulle det vara farligt? Kan du fråga ;)

Vad har gud gjort: smör eller margarin? Varför är kemiskt framställd sörja bättre än naturligt fett? Är vi maskiner eller människor? Och HUR kunde vi överleva i 199 900 år på mättat fett om det är så farligt? Och verkar det verkligen som att vi mår bättre nu än för 100 år sedan - fetma, cancer, hjärt- o kärlsjukdomar?

Där har du några frågor att slänga tillbaka ;)

• stjierna

Milifjir: finns det forskning på att en penna trillar ner i golvet om jag släpper den från 1 m höjd? Nej, det är sunt förnuft.
    Forskning kan visa ett resultat, och sedan är det faktiskt vi människor som drar slutsatserna, och det kan bli fel.

Om du har två testgrupper med 10.000 pers i varje där den ena gruppen äter efter en viss kosthållning och den andra äter en annan. Första året blir 1 person dödligt sjuk i grupp ett, ingen fara säger vi - det var en unik individ. Året därpå blir ytterligare en person dödligt sjuk i grupp 1. Detta kan vi tolka på följande sätt, beroende på vad vi vill förespråka:
    100 procent högre dödlighet på ett år ELLER 0,002 procents chans att dö av kosthållningen.

Vill man 'smutskasta' kosthållningen använder man 100 procent, vill man framhäva använder man den lägre siffran.

Sunt förnuft. Hur har vi överlevt fram tills nu? Varför är folk mer sjuka idag än för 30-40 år sedan? Vad ändrades för 30-40 år sedan som framkallat ändringen - vi blev fettskrämda. Och mår sämre än någonsin.

• stjierna

Milifjor: den enda forskningen som folk kan hänvisa till attmättat fett är farligt är den som la grunden för fettskräcken av Ancel Keys, The Seven Countries Studie. Bortsett från alla fel med studien så är det mest intressanta att Ancel inte tog hänsyn till att det finns olika sorters fett, han buntade ihop alla och således kan den studien likaväl vara gjort på fleromättade fetter som mättade fetter. Det är denna studie kostråden baseras på.
    Och originalstudien var på 22 länder, men Ancel plockade ut de sju som gjorde en kurva som bevisade hans tes. Tar man hänsyn till alla länder och vill vara lika kriminell som Ancel så kan man precis lika lätt få fram en kurva som säger att fett INTE är skadligt för oss.

• stjierna

Mrs V: jag har faktiskt inte sett någon statistik över allergier, men eftersom tallriksmodellen är allergen mat så skulle jag gissa att allergier ökat sedan vi plockade bort naturligt fett ifrån vår kost.

Jag var allergisk mot nötter, mandel, katt, hund, pollen (björk, gräs, gråbo) och idag kan jag äta nötter/mandel utan problem, vara i ett rum med hund/katt utan problem och det ska bli sjuukt intressant att se hur pollensäsongen kommer se ut ;)

• stjierna

Duefigli: trappa upp fettet, illamående är din kropps sätt att säga att du äter för lycket frtt. Då är det bättre att börja med fler små mål med mindre fett, för att sedan öka fettet o trappa ner målen :)

• stjierna

Jaaa! ÄNTLIGEN fått igenom på jobbet att vi ska äta lågkolhydratskost med naturliga fetter!!!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**