• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Så platt som min mage är idag har den nog aldrig varit. Synd bara att det säkert bero på att jag fått gå på toa hela dagen. 250 gram marabou mjölkchoklad och en sats frökex sätter tydligen sina spår.....

• jeng
    Fiaz skrev 2011-05-30 17:45:20 följande:
    Haha jag tror du har hittat ett nytt bantningsknep
    Ja, eftersom jag har kronisk förstoppning så har jag ju prövat det mesta. Ibland väljer allt att funka på samma gång
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-30 18:14:09 följande:
    Allt eller inget
    Ja, tyvärr är det ofta så... Men men... 
  • jeng
    Riskiflickan skrev 2011-05-30 18:39:00 följande:
    Jucea: laxoberaldroppar då? Fungerar inte det för dig? Brukar ha en god effekt på de flesta, speciellt om man använder det regelbundet. Kanske 20ml laktulos tillsammans med 10 drp laxoberaldroppar, nått som vi inom vården brukar kalla "cocktail" :)
    Hmm vet inte vad det är Laktulos har min pojk och det har jag testat utan resultat. har testat det mesta faktiskt, men i januari/februari hände nåt och sen dess har jag inte behövt använda vanliga laxerande längre, så nu börjar ju iaf magen få jobba lite mer på egen hand! Det märks också på att fler saker har börjat få effekt på magen!
  • jeng
    Fiaz skrev 2011-05-30 18:55:18 följande:
    Usch finns det inget bra medel mot förstoppning som man kan ta när det kniper?
    Jo, det finns massa bra! Problemet för mig var ju att jag fick ta dom 2 ggr i veckan i över 2 års tid.... Det stör ju hela mag-apparaten! Dulcolax tycker jag är bra. det finns som piller man sväljer på kvällen så jobbar tarmarna på högvarv under natten och man får gå på morgonen. Sdan finns det som stolpiller som man kan ta vid proppar mer och det har verkan inom en halvtimma! (oftast mkt snabbare än så)

Sedan finns det ju bulkmedel som man kan ta om man har lågvariga besvär, det äter ju jag. utfyllnad för tarmen helt enkelt så att den ska få lättare att jobba.

sedan har vi ju allt det naturliga, dvs linfrön, psylliumfrön, kokosfett osv 
  • jeng
    Riskiflickan skrev 2011-05-30 19:20:36 följande:
    Jucea: vad skönt! Det är ju alltid skönt att slippa ta mediciner för att magen ska fungera. Laxoberaldroppar är som det låter, laxerande droppar som man tar vid sänggående.

Har du sett detta?

www.introduce.se/foretag/bringwell/pressmedde...
    Ja, jag har köpt den, men verkar vara allergisk... Så typiskt!
    Jag har ju pollenallergier nu också så det kan ju bli värre av det, så jag får prova lite då och då för att se om det blir bättre. Telefontid med VC imorrn måste kräva remiss till allergicentrum så att jag kan få reda ut de här allergierna. Känns som att jag reagerar på precis allting! 
  • jeng

Nu är mensen igång med. Inte konstig min mage inte samarbetar, allt på en gång.... Inte sugen på ett dugg att äta, men jag vet ju att jag måste. Har ett par stoooora kycklingklubbor inne i ugnen nu, och till det lockar bara en enda sak - pommes.... SUCK! 

• jeng

Mähh, EmmaU, VÅGA INTE TALA ILLA OM LINDOR LINDTs MÖRKA KULOR!!!!! INget slår dom!!!

Jag har precis avverkat värsta tallriken med kycklingklubbor, pommes, salt och majjo. Fint om man bortser från pommesen antar jag, ur LCHF-synvinkel. Ur min diets synvinkel så suger hela maträtten.... Sånt är livet. Nya tag imorrn! 

• jeng
    mamman i skogen skrev 2011-05-31 01:18:33 följande:

Har du testat movicol? Lactulos funkar ju också men den blir man gasig och bubblig imagen av. Kanske köpa resulax eller mikrolax och ha vid behov.. (Har en son som pga medicin får lite hjälp på traven så har testat det mesta åt honom.)

Fördelen med movicolen är att man inte behöver dricka mängder som med lactulosen movicolen är ite klurig att hitta en bra dos på men går lätt att sänka och ställa ut..

Även fast man har diarre kan man vara tvärförstoppad i flera år om man har en trög mage bara det lösa tar sig förbi "propparna" så en kur med movicol och resulax kan ju vara en bra hjälp

Resulax kontra mikrolax så föredrar vi det förstnämnda efterssom mikrolaxen kan svida ganska mycket

Sempers magdroppar gör magen lite mer balanserad med.

Det var lite skitprat igen Men är man begåvad med en trög mage så kanske man kan ta till en huskur emellanåt..

Ja, nu vet jag ju knappt vad allt jag har provat heter. Men som det är nu så behöver jag ju sällan använda nånting, utan magen sköter sig ganska ok själv! Jag har ett rectocele efter förlossningarna som gör att jag får proppar, men jag har också blivit bättre på att ta hand om dom så det underlättar ju! Visst blir jag sådär rejält förstoppad ibland  fortfarande men det är väldigt sällsynt (tack och lov). Däremot så jobbar magen så knäppt. Jag får lixom inte gå sådär en gång om dagen som normalt folk utan oftast så är det väldigt lite som kommer ut, och ofta. Jag antar att det är att kroppen inte har muskler (plus rectocelet ställer ju till det) så att man inte kan trycka på ordentligt utan mer får vänta på att det ska vandra ner själv... Ja, skitprat som sagt... Microlax har jag till min pojk, och har provat det själv också en gång då jag inte hade min dulcolax hemma, och det var ju typ samma sak. 
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-31 07:21:02 följande:
    God morgon!

Eller god och god. Vågen visar +1,7 kg sedan förra veckan! Jag var i väg i helgen och det blev lite fusk. Nu undrar jag om det bara är det som visar sig eller kan det vara så att jag förutom fusket äter fel? Jag ligger på nästan 80 % fett för tillfället, 4-5% kolhydrater och resten protein. Alltså för  mkt fett och för lite protein.

Gick ner 1,3 kg min första vecka men nu går det och fel håll.  Jag känner och ser hur magen är helt utspänd. Och för att spä på skitsnacket har det ju också viss skillnad. Har inte tömt ordentligt på flera dagar nu. Jag mäter ju kroppen också och i allt utom midjan har jag minskat i omkrets.

Hur 17 vet man vad man ska äta för att minska i vikt? Och vad ska jag äta? Känner mig fortfarande lite rookie på det här och när jag lägger in allt i matdagboken på kvällen så ser jag ju att jag ligger för högt på fett och för lågt på protein. De dagar när jag tänker på att köra mer protein hamnar jag lätt för mkt. Tycker det är skitsvårt så här i början. Nu kör jag ju på "fri hand". Kanske bättre att slaviskt följa veckomenyer så här i början? Tycker oftast bara att det är så trista saker. Jag pallar inte äta en fläskkotlett till lunch, det känns som fel mat vid den tidpunkten. 

Någon som har några goda råd? Jag vill verkligen minska i vikt och inte öka. (nu beror den saken förhoppningsvis på mitt lilla fusk)

Du kan också öka i vikt i början, om du har en kropp som suktat efter fett och nu i början drar åt sig allt den kan! Den fattar såsmåningom  att det kommer mer fett, och då slutar den suga åt sig och kan börja släppa på reserverna istället. Mycket beror på i vilken form kroppen är, och vad man har gjort mot den tidigare! Inget att oroa sig för. Vecka 3 eller 4 kan du börja se din riktiga viktnedgång (eller uppgång) så innan dess är det bara att köra på! Jag tror inte du behöver oroa dig över siffrorna, såvida din kalorinivå inte är skyhög! Mellan 75E% fett och 80E% fett så skiljer det så himla lite... Ingen fara alltså. Däremot med kolhydrater på 5E% så är du ju på gränsen, och äter du mycket kalorier så innebär det ju att du också äter fler gram kolhydrater.
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**