• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nu har jag pratat med VC. Ska få ta prov på sköldkorteln, B12, kalcium och allt möjligt som vid fysiska problem kunde ge psykiska problem så att säga. Det känns skönt! Hoppas abra att dom inte slarvar bort alla provsvar den här gången med då...

Sen skulle jag få ta en uppsättning allergiprover också samtidigt, de här standardproverna. Jag fasar över att det inte ska visa nåt. Ingen av oss i familjen har fått utslag på allergiprover, men uppenbarligen så är vi ju allergiska om vi får nässelutslag och trång hals av saker!!!

Och så en tid om 3 veckor där jag kunde få svar på proverna osv. Ja, det är ju ett steg i rätt riktning iaf! 

• jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-31 09:57:52 följande:
    Ok, det känns tryggt att höra. Man blir ju deppig av att helt plötsligt gå upp nästan 2 kg mot förra veckan. Visst att jag fuskade lite men så extremt var det inte. Inte frosseri på hög nivå
    Jag får väl kika lite mer på kolisarna. Ligger ofta mellan 4-5% (ca 19-25 gram) och då är det inte så att jag direkt äter mackor utan grönsaker, ½ dl hallon och någon lembas.
    Southern Belle skrev 2011-05-31 09:34:32 följande:
    I början visade vågen lätt 1-2 kg extra efter fusk och magen var uppsvälld igen men det försvann oftast inom bara ett par dagar. Säkert är det det som spökar för dig! Om du dessutom inte har kunnat sköta magen på några dagar så kanske det bidrar till några extra hekto?

Jag har hela tiden kört på frihand och har dålig koll på det där med "rätt" fördelning men det finns flera experter här som säkert kan hjälpa dig med det!

Hoppas vågen visar - nästa gång!
    25 gram kolhydrater är ingen fara, iaf inte för del flesta. Så fortsätt som du har gjort så hoppas vi att det blir mer resultat snart! Man brukar gå upp olik amycket beroende på vad man fuskar med också. Jag har tex äta pommes eller bröd utan att gå upp vatten av det, däremot choklad eller kaka så går jag upp. :-P
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-05-31 10:07:25 följande:
    Skönt att du fått kontakt med VC nu och får ta prov. "Hoppas" att allergiproverna visar något. Ja, missförstå mig rätt men det är ju bättre att veta och kunna behandla än att det inget visar. 
    Tack!
    Ja, det är ju så frustrerande när man vet att man är dålig, och det inget visas.... Att få nässelutslag och kli på hela kroppen är ju knappast inbillning, däremot det man känner i halsen vet man ju inte om det är på riktigt eller om det bara är för att man är orolig att det ska sätta sig i halsen... Ja, det ska bli skönt att få ta lite prover iaf! 
  • jeng
    beccagranen skrev 2011-06-01 10:45:54 följande:
    Någon mer som lider av förstoppning sedan man börjat med LCHF?
    Tycker det känns väldigt skumt, då man äter så pass mycket fett, men jag har aldrig vart förstoppad som jag är nu. Ändå börjar jag dagen med en matsked linfröolja oc´h så brukar jag ha i 1tsk kokkosfett i kaffet/te 1-2ggr per dag.
    Är du verkligen förstoppad då? Alltså på så vis att du får sitta jättelänge och trycka på när du väl är nödig? Eller är du bara nödig mycket mer sällan?

Att du är nödig mer sällan är nämligen helt normalt eftersom du äter mat som kroppen tar bättre hand om, mindre bukfylla alltså! Däremot om du har svårt att gå när det väl är dags så kan du ju behöva prova nåt för det! 
  • jeng
    beccagranen skrev 2011-06-01 11:32:17 följande:
    Ja, innan gick jag på toa varje dag. Nu har jag vart det en gång på 11dagar. Är stenhård i magen och känner mig "uppblåst". Fick knappt ut något igår, och det lilla som kom kunde man ta för sten.
    URSÄKT ni kännsliga, för så ingående information ;)

Men jag dricker ca 2-2,5L vatten om dagen (har gjort det de senaste åren), brukar promenera mellan 30-60min om dagen, tar en mtsk linfröolja varje dag, 1-2tsk kokosfett i samband med dryck och så äter jag grönsaker dagligen. Så det borde väl inte bli så stoppat. Men det kanske är omställningen, har ju inte kört i två veckor ännu. Jag ska trycka i mig mer kokosfett och olja, så får vi väl se om det händer något. Funderar på om man ska köa katrinplommondryck.. men det sammar ju dieten :/
    Ja då är det ju nåt som är fel såklart!!
    linfrön, psylliumfrön, kokosfett är ju naturliga grejer utan kolhydrater som funkar.

Jag har ju kronisk förstoppning och äter inolaxol (grön) från apoteket. det är nån form av pulver som sväller och bulkar i tarmarna så att det blir mer för tarmarna att jobba med!

Som akutlösning rekommenderar jag dulcolax stolpiller. det är inte världens trevligaste upplevelse, men det hjälper iaf! och har man gått så långt att man tar en sån så struktar man ärligt talat i att det är otrevligt, för det var det ju redan innan också... fördelen med det är att det verkar omgående, så man kan ju ta det när som helst. ett vanligt laxerande som tar längre tid på sig är ju värre tex om man ska till jobbet eller sådär.

Hoppas det "löser sig" snart!  
  • jeng
    millchan skrev 2011-06-01 12:23:03 följande:

Märker visst att det är vanligt med förstoppning, jag har lite åt det hållet åxå!

Tänkte höra med er inbitna LCHF,are om det är ok att köra slaggrensnings kur samtidigt?

Tänkte köra en kur med Mehodraine Detox för att bli av slaggad lite!

Lågkolhydratkost brukar väl vara en slaggrensning i sig själv... Men om inte kuren innehåller kolhydrater så är den väl ok att köra antar jag?! ingen erfarenhet faktiskt.
  • jeng
    beccagranen skrev 2011-06-01 12:19:45 följande:

Nice!
    Själv går /springer jag på löpband - super bra att kombinera till tv:n ;D

Jag har också ett kanonbra löpband, men kan tyvärr inte springa på det mer än enstaka perioder pga mina magproblem. Har försökt i flera omgångar nu, springer 2-3 ggr, sen blir jag dålig och så får man börja om... Det är så jäkla omotiverande!!

Jag får en attack av dyspepsi/IBS mer utmärkande, mår skit i några dagar, men sedan har jag halsbränna mm i 1-2 veckor efteråt. och under hela den perioden så kan jag inte springa för jag får upp surt i stegen, plus att det är ofta så jobbigt att man helt enkelt inte mår bra av det. Men det här med stötarna ska ju crosstrainern kunna "bota", plus att det blir mer helkroppsträning, och jag kan sänka motståndet om jag har en jobbig vecka! Med löpbandet är det lite allt eller inget eftersom även låga hastigheter är väldigt jobbigt för lilla otränade jag! Visst kan jag GÅ istället, men dels så är det inte så effektiv träning, dvs det kräver mer tid än jag har lust och ork med. Plus att jag avskyr promenader av hela mitt hjärta :-P Så ska man motivera mig att träna så behöver jag nåt roligare!
  • jeng

Men GUD så pinsamt! Var har jag varit de senaste 15 åren? Jag har läst ALLT som Ola Lauritzon har skrivit, men tydligen så har jag aldrig sett honom på tv, för jag hade INGEN aning om att han hade den där dialekten!!! Trodde (i min jävla dumhet) att han prtade stockholmska

• jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-01 14:14:50 följande:
    Jucea- jag har en orbitrek crosstrainer som jag trampar på i stort sett varje kväll. Toppen när man som jag är mammaledig och det inte funkar lika bra att träna på gymmet som när jag jobbar. Försöker få till ngt pass på gymmet också och lämnar på minisats men det funkar inte alltid. Kan rekommendera crosstrainern. Perfekt att trampa till ngn såpa på tv och du, jag trodde också Ola pratade sthlmska tills han öppnade munnen
    hihi!! Tack för pepp! Jag lär behöva det för om jag nu köper en så kommer ju maken döda mig om jag inte tränar flitigt!!!  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**