• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

En GI fas 2 / hälsoLCHF är ju också mycket tåligare för fusk då och då! Just för att de inte bygger på ketosen lika hårt och man mer fokuserar på stabilt blodsocker, produkter med lågt GI osv.

Och man blir inte fet av att man tar en fika i veckan eller äter potatisgratäng när man är bortbjuden på helgen! Man blir fet av att man gör fel val på daglig basis!!

Ja det jag ville säga är att går man ut och tar en latte med kladdkaka en gång i veckan så är det ju inte hela världen så man gör bra val i övrigt! Det svåra är ju att hålla det till en gång i veckan, och inte triggas igång av det!

• jeng

Ja, nu är den äääääntligen här! Tog ju bara typ ett år av små försök till övertalning, innan jag i söndags/måndags helt sonika bestämde mig för att skita i vad maken tycker och köpa en ändå! Nu i efterhand tror jag att han tycker att det var en bra idé också, han vet ju själv hur viktigt det är med träning för mig och går nog på den lite mer stöttande vägen istället för "skärp till dig" efter mitt samtal med honom i förrgår!

Dock håller vi ju på och bygger altan också, så vi öppnade kartongen och tittade lite, men sen lät vi den vara. Bygger den ikväll när myggen kommer fram så man ändå inte kan vara ute!

Och JISSES vilket lass med diverse mumsiga drycker som maken kom hem med efter turen åt söder till! Såg direkt 2 flak Somersby päroncider, som jag typ kan döda för att få, så där sprack min kolhydratdiet!  

• jeng

Sitter just nu med en wok på färsk morot och grön paprika, en kycklingfile och shiratakinudlar! Livet är bra gött

• jeng
    Maddisen80 skrev 2011-06-03 17:07:52 följande:
    hmm gott är shirakinudlar goda?
    Dom smakar ingenting! Så man får koka dom i en muljong/kryddor, eller så rör man ner dom i en köttfärssås eller så. Jag älskar dom! Har räddat många pasta-sug!!
  • jeng
    Teskedsmamman skrev 2011-06-03 23:45:52 följande:

Det är alltså en valp... 8 veckor gammal

www.teskedsmamma.se/2011/06/har-ar-hemlighete...

Gud så mysigt!
    Ja det kan ju bli rejäl träning med en hund!

Vi skruvade ihop min crosstrainer igår kväll, och jag testade ett par minuter och blev helt slut!! Som tur var inte på det lägsta motståndet iaf, så lite längre tid ska jag nog klara när jag kör på riktigt! Och nu är jag inte så ledsen över mina löparskor längre heller, eftersom det rekommenderas att man ska ha löparskor på crosstrainerna också!! Hoppas ju att jag kan ta löparrundor också såsmåningom, men nu jäklar, nu är jag peppad!  
  • jeng

Min mage säger att jag har levt på frökex i ett par dagar.... hmmm.... Jag kan inte annat än hålla med! Har tappat lusten att laga mat i värmen. Nu har jag en plåt med kyckling igång igen, men jag har ingen som helst lust att göra nåt med den! Dricka cider ska man göra i värmen säger min kropp. Eventuellt frusen vin. *mums*

• jeng
    Linda5 skrev 2011-06-04 18:24:49 följande:
    Nybörjare.
    Vet inte vad jag gör om det är LCHF eller GI.
    Jag har tagit bort allt mjöl o socker försöker undvika grönsaker under jord o rotfrukter.
    Var kan jag läsa om ex solroskärnor är bra eller ej? Hur funkar det med böner o linser?
    Oil and Vinegars utbud hur kan man använda det?
    Äter mycket Broccoli,Blomkål, Brysselkål, Tomat, sallad .
    Min största svaghet är ostar av olika slag.
    Tacksam för svar.
    Hej,
    Jag säger att du troligtvis äter för mycket kolhydrater för att kunna äta fritt med fettet. Ostar är en bra produkt (oftast) men det gäller att välja! Det är en väldigt fet och kaloririk produkt, och då funkar det inte jättebra med högre andel kolhydrater. Det hela handlar nog om hur mycket ost vill du ha, och hur mycket grönsaker vill du ha!  
  • jeng
    Linda5 skrev 2011-06-04 18:55:52 följande:
    Men vad är kolhydratrikt i det jag räknae upp?
    Vad gäller ostar är det goa dessertostar som är min svaghet.
    Jag kan utan tvekan vara utan böner o linser om det är det.
    Brysselkål, tomat mm är kolhydrathöga (över 5/100 vilket anses vara nån gräns för LCHF) och broccoli väger rätt mycket, samma sak med tex vitkål, blomkål osv. Att även om det innehåller ganska få kolhydrater / 100 gram så blir en måltid av broccoli ganska mycket för man tenderar att ta ganska många gram. Sallad däremot fyller man ju en stor skål på ca 100 gram, så där hamnar man aldrig i den fällan.

Ska man kunna äta fritt med fettet så som man ofta talar om på LCHF så bör man ligga under 20 gram kolhydrater per dag. Vill man istället äta fritt vad gäller grönsaker och mejeriprodukter tex (kolhydratlivsmedel) så hamnar man mer åt GI fas 2, och då måste man i gengäld minska på fettet. Så egentligen så är det så krasst att du får bestämma dig för vad du helst vill. Självklart kan du ta fram en bricka goda ostar på GI fas 2 en lördagkväll, men du kan inte äta det till daglig mellis som en del på LCHF kan! Att kombinera mycket fett med för hög dos av kolhydrater är det sämsta tänkbara för hälsan. Och även om din kolhydrathalt inte verkar vara SÅ hög, så låter den för hög för att du ska äta fritt av fettet, speciellt om du vill få viktnedgång.

Sen att du pratar om bönor och linser och frön osv, det klingar direkt GI fas 2 för mig snarare än LCHF. Därav mina slutsatser att det är mer där du hör hemma!
  • jeng
    Tezzan1981 skrev 2011-06-04 21:14:45 följande:
    men enligt allt jag hört så är broccoli, vitkål, blomkål perfekta livsmedel vid lchf. inte minst att göra "mos" på.
    ska man behöva ha dåligt samvete över det med? =/
    man kan ju inte bara äta lax med smör liksom...

och när du säger fritt med fett, det finns väl ingen gräns att det är exakt 20 gr som gäller? ketos är man ju i under 100 gr per dag.
    vet inte om du tänkter med kalorier eller hur menar du? för i kalorier är det ju inte så stor skillnad på 20 gr kolhydrater räknat i broccoli elller 40 gr kolhydrater i broccoli om du förstår hur jag menar. det kan ju knappast påverka viktnedgången i kalorier iaf. (dock kanske det påverkar i antalet kolhydrater jag vet)
    rätta mig om jag missförstått
    Problemet är att när du ökar på kolhydraterna så får kalorierna från fettet mycket större betydelse också. Du ökar alltså inte bara på dina kalorier från 20 gram extra kolhydrater så att säga. Mer kolhydrater drar på insulinet, vilket drar igång fettinlagringen (istället för fettförbräningen) och rent krasst så betyder det att man säkert har sänkt sin förbränning med hundratals kalorier, som alltså gärna sparas på istället för förbränns. Ju högre mängd kolhydrater, desto nogrannare är det alltså med kalorierna, även om kalorier inte är något riktigt bra och exakt mått.

Du ska inte behöva ha dåligt samvete för att äta grönsaker i vettiga mängder, men vill man äta "fritt" av fettet så som många lchf:are gör, så brukar man inte kunna vara för generös med kolhydraterna. Var just DIN gräns går måste du lista ut själv, det här är bara allmänna riktlinjer. 
  • jeng

Yena, som vanligt hade min FL inte uppdaterat till sista sidan, så jag såg itne ditt svar. Det var ju perfekt!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**