Tezzan1981 skrev 2011-06-04 21:14:45 följande:
men enligt allt jag hört så är broccoli, vitkål, blomkål perfekta livsmedel vid lchf. inte minst att göra "mos" på.
ska man behöva ha dåligt samvete över det med? =/
man kan ju inte bara äta lax med smör liksom...
och när du säger fritt med fett, det finns väl ingen gräns att det är exakt 20 gr som gäller? ketos är man ju i under 100 gr per dag.
vet inte om du tänkter med kalorier eller hur menar du? för i kalorier är det ju inte så stor skillnad på 20 gr kolhydrater räknat i broccoli elller 40 gr kolhydrater i broccoli om du förstår hur jag menar. det kan ju knappast påverka viktnedgången i kalorier iaf. (dock kanske det påverkar i antalet kolhydrater jag vet)
rätta mig om jag missförstått
Problemet är att när du ökar på kolhydraterna så får kalorierna från fettet mycket större betydelse också. Du ökar alltså inte bara på dina kalorier från 20 gram extra kolhydrater så att säga. Mer kolhydrater drar på insulinet, vilket drar igång fettinlagringen (istället för fettförbräningen) och rent krasst så betyder det att man säkert har sänkt sin förbränning med hundratals kalorier, som alltså gärna sparas på istället för förbränns. Ju högre mängd kolhydrater, desto nogrannare är det alltså med kalorierna, även om kalorier inte är något riktigt bra och exakt mått.
Du ska inte behöva ha dåligt samvete för att äta grönsaker i vettiga mängder, men vill man äta "fritt" av fettet så som många lchf:are gör, så brukar man inte kunna vara för generös med kolhydraterna. Var just DIN gräns går måste du lista ut själv, det här är bara allmänna riktlinjer.