• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Hej ni,
    Läste just att när överskottsprotein omvandlas till glukos så bildas ammoniak som restprodukt! Så flera av oss som gillar protein, ochsom har haft den där smaken men trott den berodde på ketosen kanske har vår rätta lösning där! Det skulle ju förkalra varför det kommer och går trots att man är konstant i ketos! 

• jeng

Jaha... 70 gram jäkla marabou mjölkchoklad och 3 glas cola nästan i hetsdrickning (light) fick jag i mig igår kväll när alla andra hade somnat... Fy för det, men jag tröstar mig med att nu är äckelchokladen (som är alldeles för god av nån anledning) slut, och jag ska inte köpa hem mer på lääääänge!!!

Idag ska jag göra egen potatissallad på färskpotatis, och så ska vi grilla kryddiga korvar och spett med fläskkött (skivat grillspjut). Så har jag gjort en stor sats frökex som man kan knapra till, men även en påse vitlöksbaguetter. Det blir sista vändan nu, imorrn är det vardag och nu får det vara nog på dumheterna! En fralla då och då känns helt ok, det har jag ju godkänt nu genom att öka mina gränser, och jag känner att jag dessutom måste testa vad jag tål och inte tål nu! Men varför kasta i sig marabou mjölkchoklad? Man mår ju BARA dåligt av det efteråt..... Mentalt alltså.... 

• jeng
    Linda1976 skrev 2011-06-06 09:10:22 följande:
    Vilken sorts frökex gör du? Jag gör alltid Reneé Voltaires, men det vore trevligt med variation!
    Jag gör på hela frön, så att jag kan äta dom som hjälp för magen utan att kroppen ska kunna ta upp all extra näring! Lite får man ju i sig, men långt ifrån allt. 

Det finns i GI-trådens recepttråd www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58585024.html överst i listan. Jag har provat att svälla kexen enligt mitt tillägg, men det blev inte gott alls! Ni vet kanske bättre hur man bör göra haha... 
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-06 10:58:55 följande:
    Jucea- ibland blir det bara så och man känner sig misslyckad efteråt. Försök att inte ha dåligt samvete, gjort är gjort. Det är en ny vecka nu. Jag proppade i mig resterande bountys igår. Det är bara att inse att jag inte kan ha saker hemma, då äter jag. Binge- ätandet sitter tyvärr för djup rotat. Men nu är det borta. Nästa gång gör jag inte dubbel sats utan snarare halv sats. Man lär så länge man lever..

Måste prova det där med äggmjölk då jag i nuläget konsumerar typ 2 dl grädde om dagen med det i mjölk, äggröra och omelett.
    Tack för peppet!
    Ja, jag SKA ner nu, ett par kilo till innan semestern hade varit suveränt, men då är det hårda puckar som gäller!

Jag brukar inte hetsäta, däremot i mina depressionsperioder så har jag haft såna tendenser, som att man försöker "laga nåt" med ätandet... I min värsta depression (då jag blev sjukskriven) gick jag ju också upp nästn 12 kg på 4-6 veckor!!!! SÅ mkt mer åt jag inte, men stresshormoner är starka grejer tydligen! 
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-06 23:48:10 följande:
    Jag SKA också gå ner. Skulle verkligen vilja ha minskat i vikt till ett bröllop i sommar (inte mitt eget). Är det helt orimligt att tappa 4-6 kg till augusti? Jag tränar 4-6 ggr i veckan, dock "bara" crosstrainer men tog första löpningpasset i förrgår.

Det är sjukt vad man kan svullna upp vid stress. Var på ett jobb för några år sen och vantrives mot slutet. När jag kollar på en resa vi gjorde då ser hela mitt ansikte svullet ut  
    Tycker inte du ska säga BARA crosstrainer! Det ska ju vara ett av de mest effektiva träningssätten och du får med hela kroppen! Tycker det är fantastiskt att du orkar och hinner köra så många ggr. Hur långa pass kör du, och på vilket motstånd?

Jag kämpar fortfarande med att komma över 5 minuter. Tänkte att veckans mål skulle vara att kunna köra 10 minuter, men nu är jag totalt däckad av värmen (hoppas jag) idag! Så kroppen har absolut ingen lust att röra på sig. Hoppas det har gått över tills imorrn om jag håller mig inne idag.

Min omstart blev ju inte som planerat. Istället för jobbet med hög energi så är jag hemma och vabbar med usel energi :-P Får försöka hålla bra mat trots att jag är hemma och har massa goda rester i kylen.... 
  • jeng
    Duntoffla skrev 2011-06-07 09:38:19 följande:
    Det kanske lät lite kaxigt. Men saken är den att jag har rätt lätt motstånd och inte direkt någon fancy crosstrainer med massa finesser utan en basic Orbitrek. jag skulle kunna öka motståndet men blir lite lat...Skäms Jag tränar 20 min på den i princip varje kväll utom någon kväll i veckan.

Vad har du för märke på din Crosstrainer? Vet att de nyare har lite mer finesser än min. 

Man blir bara så otålig. Jag har tränat på gym sen jag var 20 eller något och nu när jag inte kommer iväg så ofta som jag önskar blir jag frusterad. Dessutom försvann alla graviditetskilon med första barnet på 3 månader. Nu sitter jag här med andra barnet som är 10 månader och jag har fortfarande några kg kvar. Tålamod är inte min grej! Jag vet att jag troligen kommer tappa de sista när jag börjar jobba igen och kan lunchträna samt sköt kosten ännu bättre.

På mitt lokala gym finns Minisats men lillan här är mer eller mindre konstant snorig så det blir inte så ofta. Men jag ska verkligen få in i rutinerna igen med att gå en daglig promenad på 40-60 minuter. Klart underskattat att promenera för viktminskningens skull.

Trist med VAB Vad är barnet/barnen för sjuka? Du kanske kan få till en stund på crosstrainern i alla fall.  

Jag har min vägardag på tisdagar och jag hade i alla fall minskat 1,3 kg sen förra veckan vilket ju är bra. Surar dock för att jag var nere på ännu mer efter första veckan med LCHF och sen gick upp det plus 0,4 kg. Men men, nu ska jag vara ännu mer nogrann.

Vi får peppa varann! Nu jäklar ska kilona bort! 
    Nej, men det är klart också att även om crosstrainer är en allsidig träning, så kan den ju bli ensidig. Du kanske behöver komplettera med mer styrketräning tex, däremot så kanske inte jogging ger så jättemycket extra! Sen är det klart att en mer avancerad crosstrainer med mer korrekt rörelse troligtvis ger bättre träning också!

Jag köpte en Energetics ET 7.5 och den är suverän. Har allt man kan tänkas behöva, bra steglängd och fin naturlig rörelse. 16 motståndsnivåer varav jag klarar 1 minut på nivå 6 Och sen har den program och grejer, både såna vanliga program, men också pulsstyrda program eller att man kan bygga ett eget. Det finns en enklare som heter 5.5 och det är samma apparat, men den har inte programmen osv, utan man ställer in motståndet genom att snurra på en ratt. Den har dock en minidator som typ aktiveras av att du börjar trampa, så den räknar upp tiden och lite såna saker. Men jag tyckte att ska jag lägga så mkt pengar så lägger jag hellre 5000 kr direkt än 4000 kr för nåt som kanske jag ångrar sen.. En kompis har den som heter 5.5 och hon säger själv att hade hon valt om så hade hon valt den med dator.

Vi har ögoninflammation IGEN! 5 veckor nu till och från har vi kämpat med den. så nu bev det starkare mediciner.. Ska försöka få in mina 5 minuter på crosstrainern ja, det borde ju inte vara så svårt hahaha. Jag är absolut ingen träningsmänniska, aldrig varit! Och nu när jag är nere på absoluta botten vad gäller ork och styrka så tar det verkligen emot varenda gång Jag vet ju att jag måste, men det är lixom ingen kul upplevelse att träna. Speciellt inte när man dör och får astma efter 5 minuter på CT heller... Jag klarar ju (på bra dagar iaf) 3 km/30 min på löpbandet, så jag tycker att jag borde klara lite mer än 5 minuter på CT... Det känns så jobbigt. Men sen vet jag ju inte om jag har BRA dagar nu heller, dålig mat, trött av solen, svullen, ögoninflammation och gud vet vad :-P Jag hoppas att jag klarar 10 snart, och sen 15, då är jag iaf någorlunda nöjd eftersom mitt första mål var att få igång rutin på att spriga på löpbandet 15 min minst 2 ggr i veckan, gärna 3. 
  • jeng
    Tezzan1981 skrev 2011-06-07 10:55:17 följande:
    jag drack 2 ägglatte imorse och är redan hungrig. jag förstår det inte.
    många av er skriver att ni klarar er hela dagen på detta? jag undrar om min kropp kanske är van att få fast förda?

mängden jag "åt" var ca 3 dl av min blandning som totalt består av 2 äggulor, ca 3-4 cm bred "bit" kokosfett ur paketet, 1,5 dl grädde samt vatten upp till en liter)

tips?
    En del av din hunger kan ju definitivt vara psykologisk!
    Lite som de dagar jag tar en shake till frukost eller lunch. På jobbet (där jaghar annat att tänka på) står jag mig jättebra på det. men hemma börjar jag rota i kylen redan efter ett par timmar..... Det är ju definitivt det psykologiska i ätandet som gör skillnaden! 
  • jeng
    MochC skrev 2011-06-07 11:13:53 följande:
    Hej.

Jag undrar om nån kan hjälpa mig med att säga hur mycket kolhydrater det är i såna chili cheese som finns på Max, Burger king och Mcdonalds?

Kan man äta såna när man äter enligt LCHF?
    Kolla på restaurangernas hemsidor, där finns all information!
    Jag utgår från att dom är panerade och friterade, så då skulle jag inte äta dom, men jag vet inte hur det ser ut med näringsinnehållet. 
  • jeng
    Heisan skrev 2011-06-07 11:36:15 följande:
    Hej, jag har testat detta, nu i en vecka. Jag provar därför att jag inte går ner i vikt när jag minskar kcal-mängd o att jag har problem med ibs-är som Pumba.
    Efter två dagar så försvann ibsbesvären O första veckan ledde till 3,7 kg i viktnedgång.
    I söndags så fyllde min dotter 8 år o jag tog en smal skiva tårta-o inget sockersug satte igång:-O
    Hon gjorde en chokladpudding, med socker o på mörkchoklad, jag smakade 3 tsk, o inget sötsug satte igång
    Jag tror att jag har hittat boven i mitt magliv=kolhydraten. Jag har inte plockat bort den till 100% men till 95% o det känns så jäkla bra. 
    Vad skönt! Låter som att vi har liknande magbesvär, och jag kan också intyga att min mage reagerar på kolhydrater. Dock inte alla, men de flesta och iaf i större mängder. Några modiga få har ju börjat våga kalla IBS för kolhydratallergi nu, jämställer det med glutenallergi till symptom och liknande, men att man är allergisk mot n bredare grupp kolhydrater då. Jätteskönt för dig om du har hittat en lösning på dina problem!

Jag kan också tipsa om IBEROGAST som nu finns på apoteket. Jag har blivit tipsad om det själv, men verkar tyvärr vara allergisk mot den. 
  • jeng
    MTG skrev 2011-06-07 11:46:48 följande:
    Weee, fick precis SMS om att jag har paket att hämta ut, så ikväll blir det till att baka bountys :)
    Vad kul!!
    Jag har väntat en vecka nu på mitt adlibrispaket, men det är inte ens skickat än buhuuu!!! Atkins beställde jag samtidigt och det kom typ dagen efter... Så tråkigt, när man har bestältl så vill man ju bara haaaaa! 
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**