Fjärilen235 skrev 2011-03-08 21:04:56 följande:
Kan jag testa å byta ut majsen mot typ spenat & Vad kan ersätta mjölk & mjöl med?
Spenat funkar säkert jättebra. Här är några olika pannkaks-/plättrecept.
Kesoplättar
Ingredienser:
2 ägg
2,5 dl keso
Om önskas :
Rivet äpple
kanel
kardemumma
Till serveringen
Vispas grädde
Gör så här
Kläck 2 ägg i en mixer och tillsätt keson. Om du vill kan du sedan lägga i rivet äpple och kryddorna. Stek i pannan med smör. Plätten får stekas länga innan den går att vända. Servera med vispad grädde.
Om man hellre vill ha en matigare plätt, släng i lite skinka, lök eller annat smarrigt.
Jättegott och jättemättande.
Kesopannkaka/Jätteoopsie
Ingredienser:
6 ägg
100 gram philadelphia
en tsk bakpulver
2dl keso
Gör så här:
Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt.
Mixa gulorna tillsammans med osten och bakpulvret. När det är klart så häver du i keson. Sedan vänder du försiktigt ner smeten i vitorna.
Bred ut i stort stycke på bakplåtspapper (på plåten) (eller ev. i mindre kakor)
Grädda 30 min på 150 grader. Sänk sen till 100 grader och låt sitta 20 minuter till.
Servera med bär eller sockerfri sylt.
(det går även att göra fläskpannkaka av det. Häv då i fejkon, sojakorv, bacon, fläsk eller vad du nu vill direkt i smeten när allt ska vändas ihop. Himmelskt gott!)
LCHF-Fläskpannkaka
Ingredienser:
3 pkt bacon
8 ägg
1½ dl vispgrädde
50gram smör
250gram keso
150 gram fet smaklös ost (tex gräddost)
Ugn 250gr
Finstrimla bacon och fördela på en långpanna med smöret i mindre klickar. Grädda/stek tills baconet antagit krispig karaktär och fettet bubblar ordentligt. Vispa under tiden upp ägg med grädden och rör ner keson. Övervispa inte - det räcker att det blandar sig hyggligt. Strö små osttärningar på baconet och sen äggstanningen över det. Grädda till pannkakan är vackert bubblig och fått gyllebrun yta.
LCHF-pannkakor
4 ägg
1 dl vatten
1 dl mjölk
2 dl grädde
2 msk fiberhusk
50 gram smält smör
salta efter smak
Blanda allt i en skål, låt det stå å dra en stund (minst 15 min).
Smeten blir ganska tjock och kletig men försök ändå få ut den så tunt som möjligt (man får in tekniken efter ett par försök).
Stek med mycket smör!
Medan pannkakorna steks är dom ganska tjocka (ca ½-1 cm), dom blir dock tunnare när den har kallnat ett par grader på tallriken.
Ät som de är eller servera med grädde och hallon.
ett tips är att inte låta smeten dra i 15 min. då blir inte pannkakorna för tjocka. stek efter max 5 min
man kan skippa mjölken också, för att få end mängden KH
LCHF-pannkakor
3 ägg
100 g Philadelphiaost
1 dl grädde
1 tsk FiberHUSK
1 krm salt
1 krm bakpulver
Vispa ägg och Philadelphiaost med elvisp. Vispa ner grädden och fortsätt vispa medan du häller i FiberHUSK, salt och bakpulver. Smeten blir lite tjock, men inte som vispad grädde. Stek ganska små och tunna pannkakor. Man får grädda dem lite längre än "vanliga" pannkakor och de går lätt sönder, så ju mindre de är desto lättare att vända dem. Jag brukar ta en vanlig visp och vispa upp smeten emellanåt så inte allt sjunker till botten. Supergoda som de är eller med lite vispad grädde.
LCHF-pannkakor
2 ägg
1 msk fiberhusk
½ dl vispgrädde
- Pannkakor
4 ägg
1 dl vispgrädde
1-1,5 msk fiberhusk
2 krm vaniljpulver.
Stavmixa allt och stek i smör. Antingen 2 tunna eller 1 lite tjockare till en liten stekpanna. Håller ihop bra, lätt att vända. Lägg gärna ett lock över så stelnar den utan att brännas under. Medelhög värme, INTE för varmt. Blir smeten tjock på slutet - späd med grädde eller ett ägg till.
Fungerar även till tjock fläskpannkaka.
Amerikanska pannkakor
Blanda 1,5 dl mandelmjöl med 2-3 ägg och stek tjocka pannkakor.
Tillsätt ev. vaniljsocker och kanske bakpulver.
Pannkakor
3 ägg, 1 dl Philadelphiaost, 1 dl vispgrädde, 1 tsk FiberHUSK, 1 krm salt, 1 krm bakpulver. Allt vispas ihop med elvisp.