• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Mandel skrev 2011-06-12 19:10:50 följande:
    Skillnad mot min svärmor som ägnade typ 15 min åt att tjata att hon mådde illa och ville kräkas när hon såg mig äta ägg och bacon till frukost.
    Men jisses.... Fy så otrevligt. Det är väl bara att ge igen när dom sitter där med potatis och pulversås eller nåt och säga att det kryper i hela kroppen av att man känner av hur deras blodkärl bara limmas ihop av all stärkelse!
  • jeng
    Beckaa skrev 2011-06-12 21:51:12 följande:
    Mitt problem sitter definitivt i mitt huvud. Jag kan dock inte klandra mig efter 1,5 år på 1000 kcal/dag för att inte öka i vikt. Jag har fått ett väldigt osunt förhållande till mat. Så för mig är 1600 kcal ganska mycket ändå, men jag förstår hur du menar! :)
    Jag kör på ett tag till och så länge inte vikten sticker iväg hejdlöst så kämpar jag på!
    1600 kcal ÄR rätt mkt... Men fettkalorier är inte lika illa som kolhydratkalorier.... Jag personligen tycker fortfarande att 1600 är rätt högt, men det är ju hur MIN kropp fungerar.

Jag hamnade på en jämvikt alldeles för högt, trots att jag låg väldigt strikt på LCHF! (Ca max 1300 kcal och max 10 gram kolhydrater per dag) . Jag kan bara inse att jag får sota för för många år av diverse dieter, samtidigt som jag har en kropp som har svårt att hålla vikten vid vad som klassas som normal diet!

Just nu går jag ner i vikt genom att äta strikt på kalorier OCH strikt på kolhydrater. Att äta strikt på kolhydraterna gör att jag kan minska på kalorierna utan att gå hungrig eller med sug osv. Jag kan ABSOLUT INTE äta "fritt" så som en del andra kan på LCHF, och för mig verkar 75E% fett vara för mycket, 55-60E% passar min kropp bättre! Man funkar olika, konstigt vore det väl annars?! 2 veckor är absolut för kort tid för dig att dra några egentliga slutsatser! Tänk på att lågkolhydratkost handlar om så mkt annat än att gå ner i vikt! 
  • jeng
    kristinah skrev 2011-06-12 23:40:04 följande:
    kan någon förklara varför fettkalorier skulle vara bättre än kolhydratkalorier?

Jag tror liksom itne ritkgit på det här emd LCHF - det jag tror är att man på lång sikt gör mer skada än nytta på kroppen. Hur kommer det sig annars att Dalquist´s teorier inte välkomnas med öppna armar ?

Jag tycker att ni som kör detta strikt borde fundera lite mer på att vikt inte är allt, det är lika vitkigt att ge kroppen allt vad den behöver - och då är fetter inte alls det som bör ge den mesta energin....
    Kalorisystemet funkar inte så som man tror att det funkar helt enkelt. Eller jo, kalorisystemet funkar på så vis, men inte kroppen! Det är inte många år sedan som cellulosa stod med med näringsinnehåll under kolhydrater på svenska produkter. Nu hra man tagit bort det för att man insett att kroppen inte kan tillgodogöra sig näringen i cellulosan!

jag skulle vilja vända på frågan, och fråga dig istället: Vad är det som verkar vettigt med att i vår kropp behandlas fett, kolhydrater, protein och dessutom olika produkter med kombinationer av detta innehåll, på samma vis som vad som händer när man eldar upp det? Innebär det att om vi inte kan få eld på en produkt så kan inte kroppen ta upp nån näring utifrån det? Hela systemet är ju absurdt att applicera på mat! 

Och jag tror faktiskt att de flesta som äter lågkolhydratkost idag gör det för HÄLSAN och inte för vikten i första hand! Om du har bättre argument för din teori så får du gärna presentera dom...
  • jeng
    kristinah skrev 2011-06-13 00:24:46 följande:
    haha, ja jag hoppas innerligt att du var lätt ironisk där...

för vem mår dåligt av att äta lite potatis och en och annan portion ris då&då? Så länge fettintaget är måttligt och grönsaker/kostfiberintaget är högre än det som folk normalt äter.
    JAG!
    *fler kolhydratallergiker som vill räcka upp handen??*

Jag tycker det är fullständigt idiotiskt att dra alla över en kam så som du verkar göra. Du är ju uppenbarligen inte insatt och vet itne vad kolhydraterna har för följder i kroppen. Vissa kan inte äta kolhydrater för att dom är allergiska (som jag) och vissa kan inte äta det för att det triggar igång ett onormalt högt insulin som skapar sjukdomar i kroppen, och som dessutom ger en onormalt hög hunger och högt sötsug! Som Yena säger: Säger du till en skaldjursallergiker att "Ähh skit i din allergi i dag och ät smörgåstårtan med gott samvete, för ingen mår dåligt av lite räkor då och då!"...??? Det blir så korkat...

Ang dina kolesterol-åsikter så finns det gott om läsning och studier som visar att man INTE får högre kolesterol (och sämre värden) bara för att man äter fett. "Man blir inte fet av att äta fett, precis som att man inte blir grön av att äta grönsaker!" 
  • jeng

Kostfiber ska vi inte tala om.
    Får jag i mig en produkt som innehåller så mycket fibrer att dom anser det är värt att skriva ut det på paketet så ligger jag dålig i 3 dagar sen....

• jeng
    Primrose skrev 2011-06-13 10:55:05 följande:
    astro: Jag måste protestera litet mot att kolhydraterna inte är nödvändiga. De är de visst det, om än inte i så stor skala som många äter nu. De är nödvändiga för t ex hjärnfunktioner. Och glycogen (bildat av kolhydrater) är det bränsle som kroppen använder i början av aerobic aktiviteter (dvs. där även syre fungerar som bränslehjälpmedel) och, i princip, helt i anaerobic träning. "Bränsle" är inget onödigt, utan mycket viktigt. Ville bara klargöra det litet.

Precis som fett ofta har kallats bov och onödig energi - fett är också livsviktigt. Protein, fett och kolhydrater behövs allihop (ovh vitaminer, förstås). Fördelningen av dessa är det vi försöker komma underfund med, eller hur?
    Dt där stämmer inte, kolhydrater är inte essentiellt! Glukos för att driva hjärnan och vissa funktioner i kroppen kan skapas från fett och protein. Detsamma gäller alltså för träningen.

Som sagt, kolhydrater är inte essentiellt, så dom behövs alltså inte alls egentligen! Sedan kan vi däremot behöva och dra nytta av näringen som vi får genom tex grönsaker som ju då också självklart ger oss lite kolhydrater. 
  • jeng
    lillAa skrev 2011-06-13 11:12:59 följande:

Menar du att jag ska äta något med kolhydrater (även om jag förstår att det är lite) för att bli av med illamåendet? Jag trodde det var bäst att börja dagen med minimalt med kolhydrater för att lära kroppen att ta av fetter istället? Men det kanske är därför som jag mår dåligt.. ska testa.

Vad tror ni om ett ägg och kesoröra m skinka o majjo?

Tanken är att de kolhydrater man äter under dagen ska fördelas jämnt mellan måltiderna. Så äter man 20 gram kan man ta ca 6 gram per måltid, eller kanske 5 gram per måltid och sen ett par mellisar med ca 2 gram i varje.

Det stämmer att man ska börja dagen med nåt fettrikt och kolhydratsnålt, eftersom blodsockret är känsligare när du inte har ätit på hela natten! Men det behöver inte vara kolhydratfritt för det. Kanske din kropp reagerar på fet mat på tom mage, så att du mår bättre av att börja med nån smörgås med gott pålägg, kanske nån röra på cf, ägg, skinka och nån grönsak? 
  • jeng
    jeng skrev 2011-06-13 11:48:56 följande:
    Tanken är att de kolhydrater man äter under dagen ska fördelas jämnt mellan måltiderna. Så äter man 20 gram kan man ta ca 6 gram per måltid, eller kanske 5 gram per måltid och sen ett par mellisar med ca 2 gram i varje.

Det stämmer att man ska börja dagen med nåt fettrikt och kolhydratsnålt, eftersom blodsockret är känsligare när du inte har ätit på hela natten! Men det behöver inte vara kolhydratfritt för det. Kanske din kropp reagerar på fet mat på tom mage, så att du mår bättre av att börja med nån smörgås med gott pålägg, kanske nån röra på cf, ägg, skinka och nån grönsak? 
    Jag menade egentligen inte fet mat som i fet mat... En smörgås med sån röra osv är ju också fet mat. Jag menade nog mer mastig...
  • jeng
    Primrose skrev 2011-06-13 14:08:00 följande:
    Jag kan tyvärr inte hålla med dig. Jag är övertygad om att ingen skulle må bra av ett liv med 0 gram kolhydrater, vilket är det ni säger om ni anser att kroppen inte behöver det. Det finns mängder av forskning kring detta, självklart. Man skulle med samma resonemang kunna påstå att man inte behöver fett, eftersom, om man äter ett överskott av kolhydrater så omvandlas detta till fett (via levern, har jag för mig). Kroppen kan "tvingas" till att omvandla det ena till det andra, men det är långt ifrån optimalt - och därför anser jag inte att man kan påstå att kolhydrater inte är nödvändiga/essentiella. På samma sätt som jag anser att man inte kan säga att fett är nödvändigt. Kolhydrater behövs och bara i yttersta nödfall bör man utesluta dem helt.

Blir jag utfryst ur LCHF-klubben nu?Drömmer
    Kolhydrater omvandlas inte till fett! Kolhydrater i överskott LAGRAS som fett i kroppen och kroppsfett är något helt annat än det fett vi äter. Flera fettsyror av flera sorter är essensiella!!! Det finns inget (nu veteligt) som gör att kolhydrater kan klassas som essentiella!

Om vi går ner och äter noll kolhydrater så tror jag inte att vi mår dåligt för att vi lider brist av kolhydrater (eller rättare sagt glukos), utan snarare för att vi inte får i oss de vitaminer och annat som vi behöver! Jag förespråkar inte att man ska nolla sina kolhydrater, men det är fel att säga att man MÅSTE äta kolhydrater, för det behöver man inte. Essestiell har bara en betydelse, och det är att det är något livsviktigt för oss, något vi inte kan skapa eller få på annat vis!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**