Inlägg från: Teskedsmamman |Visa alla inlägg
  • Teskedsmamman

**Den stora feta LCHF-tråden**

*kommer in och vinkar till alla*

Kul med ny i tråden!!

Här har det fungerat bra idag! Inget sug, inget KH-pundande utan har fått i mig 6 gr kh idag!!! 6 GRAM!!!! Bottenrekord för mig

Nu hoppas jag bara att det ger utslag på vågen imorgon så jag blir lite peppad, jagger på deppsidan av motiveringen för tillfället...

Jag har skummat igenom och ger en stor kram till Yena som blev överkörd av kolhydraterna! På't igen imorgon, you can do it!

Förövrigt håller jag med Linda

*godnatt*

Grabbmorsan med 4 killar ☆ www.teskedsmamma.se
  • Teskedsmamman

-0.8 kg idag, genast blev jag mer peppad

Men i alla fall, jag har så fruktansvärt dålig fantasi när det kommer till mat, börjar bli lätt trött på stekt vitkål nu

Gjorde blomkålsmos och stekt lax med röra på CF, stenbitsrom, röd lök och dill häromdagen, underbart gott!

Nallebjörnis skrev 2011-05-17 18:05:51 följande:
    tack tjejen! Dom blodproverna kommer ju säkert inte visa nåt inget annat har ju gjort det. Nu väntar ja och längtar efter remissen till reumatulogen :)
    Jag hoppas du får svar på vad det är snart... jag har en kompis som fått diagnos på sin värk och hon drog en vinstlott med fibromyalgi *lite cynisk*

Välkomna till de nya!
  • Teskedsmamman
    Nallebjörnis skrev 2011-05-17 18:30:38 följande:
    Tack tjejen! Jag har ju en kompis som har det så inte kul... för mig spelar det ingen roll var ja har bara dom tar reda på varför ja mår som ja gör.. det jobbiga är ju att inte veta ju!!
    Jo, absolut! Maken min går ju fortfarande runt utan diagnos trots alla -skopi som finns, det enda de har hittat är b12-brist! Men det lutar åt crohns....
  • Teskedsmamman
    yena89 skrev 2011-05-17 22:28:20 följande:
    Grejen är att det bara gått en vecka sen ÄL. Men visst, jag har hört om en del som känner symptom redan dagen efter befruktningen och det är ju ändå tredje gången jag är med barn (vilket får mig att känna mig horigt nu >.<). Första gången kände jag inget, visste inte om nåt förrn jag fick missfall. Andra gången kom jag till vecka 14 och började väl känna saker v5-6 nångång tro jag eller senare. :/
    Tyckte att om jag inbillade mig och bara letade symptom då borde dom väl inte komma när jag är upptagen med en patient och det är det sista jag tänker på? :/
    Kan ju inte ta ett test förrnsista helgen denna månad. Man ska vänta 19 dagar från man haft sex säger testet om man har oregelbunden mens. Men funderar på att ta ett nästa söndag redan o kolla :/
    Ägget kan fästa så tidigt som 5 dagar efter äl... så stirra dig inte blind på tiden... Skit i den oregelbundna mensen, du vet när du hade ägglossning och mensen skall vanligtvis komma 12-16 dagar efter den.

Jag skulle råda dig till att ta första testet 12 dagar efter ägglossning, då visar 90% av de gravida positivt. Är det inte positivt då, vänta 5 dagar och testa om ifall inget har hänt.

Jag har varit gravid 7 ggr och har känt allt från 6 dagar efter äl till 3 veckor efter beräknad mens... så bara för att du vet hur du har reagerat på dina förra graviditeter så finns det inget som säger att du inte kan känna nu...
  • Teskedsmamman

Kaya: Dagens enormt positiva sak är att du har kommit igång med utredning OCH att du har fått ut en MASSA skit ur kroppen!!!

Jättekramar och jag lägger även till dig på listan över de som jag har bestämt ska må bättre snart!*lever i min barnsliga villfarelse att det är jag som bestämmer*

• Teskedsmamman
    yena89 skrev 2011-05-18 07:49:57 följande:
    Teskedsmamman: Tack, jag ska ta ett test nästa onsdag då, då har det gått två veckor typ :) men vet att jag testade sent plus förra gången. Eller aa, sent o sent, typ 2 veckor efter mens om den hade vart regelbunden. Barnmorskan vägrade ju tro jag var med barn så jag fortsatte ju röka o dricka tills jag fick ett plus. Fast det vart en dålig bm, påstod att man inte kunde känna sin ÄL när jag sa jag kände den dagen efter sex. Vet inte om det var det som gjorde att jag fick missfall. Och första gången var under min korta anorexia-period så inte så konstigt där kanske. :/
    Skitsnack, jag känner varenda ägglossning för jag har skitont i magen då, men inte när jag får mensen

Jag kan absolut säga att det finns ingenting du hade kunnat göra för att undvika missfall, det ska mycket till att man orsakar sina missfall, tung medicinering t ex... Missfall är nästan till 100% beroende på missbildningar i fostret eller kromosomfel. Vanligtvis sker missfallet nästan alltid i vecka 5-6 när hjärtat ska igång och slå, är det då kromosomfel/missbildning så är fostret inte livsdugligt för att klara av hjärtats arbete. Det är det här som kallas ofostrig graviditet när graviditeten fortsätter fast fostret inte finns kvar, moderkakan och gulesäcken gör att allt fortsätter ändå och blöder oftast ut innan vecka 12.
    Sedan finns det de missfallen som sker senare men man hittar oftast ingen orsak och de infaller under plötslig spädbarnsdöd eftersom fostret dör men man vet inte varför.

De gånger man gör någonting, lyfter tungt, åker skidor eller vad det nu är och man får missfall, så är det så att då har man fått en ofostrig graviditet som inte har lossnat, men den lossnar vid just den aktiviteten. Det är alltså inte aktiviteten i sig som orsakar missfallet, det kan ha skett flera veckor tidigare, men det är först då det lossnar....

Sedan finns det ju de som har problem med t ex hjärtformad livmoder, skiljevägg osv, men nu snackar vigraviditeter utan egentliga problem...
  • Teskedsmamman
    Kaya skrev 2011-05-18 11:40:31 följande:
    Jag gillar verkligen din attityd, "det är JAG som bestämmer!" Om man tänker så kommer man långt, kanske inte kan bestämma allt men väldigt mycket hänger på attityd och vilja!!! (IOch tusen tack för att du använder lite av din viljekraft till att bestämma att JAG ska må bättre! *kram*)
    Jag är fullständigt 200% övertygad om att vi själva är ansvariga för vår egen lycka osv. Vill vi genomföra ändringar i vår vardag måste det börja i vårt huvud, utan en önskan där kan inte önskan växa utanför i verkligheten heller.

T ex, om vi går runt och tror att allt blir skit, allt vi gör är värdelöst osv... kan verkligheten bli på annat sätt? Vi måste börja med vårt tankesätt för att komma till ändring, när vi väl har en ändring i huvudet kan vi genomarbeta den i verkligheten också...

Jag har själv arbetat bort negativt tänkande från att fullständigt hata min vardag till att bli lycklig med det jag har, visst kan jag ha svackor också men i grunden ligger lyckan trots allt.

Nu vill jag inte alls sparka på dem som har det skit, och verkligen mår skit i sina liv... alla har inte förmågan eller fått insikten ännu, ibland behöver man hjälp, ibland är det inte fysiskt genomförbart osv... men det finns alltid lite man kan göra...

www.teskedsmamma.se/2009/05/det-ska-vara-gott-att-leva.html

Jag tror att om man bara kommer igång, gör nåt, går till läkaren för provtagningar, besöker en psykdoktor och börjar prata eller bara vädrar sina problem så är man ett gott steg på väg! Man måste börja någonstans! Och som vi alla har märkt, av gnäll kommer inget gott men ibland måste man ha UT gnället ur kroppen för att hitta möjlgiheterna - jag är gnällets mästare Men jag vet att jag måste gnälla och prata högt om mina problem, då blir de genast mycket mindre och inte alls lika stora....
  • Teskedsmamman
    Bordeaux skrev 2011-05-18 12:02:28 följande:
    Det här med lchf och mens, har en fråga om det.
    Jag är naturell, dvs ingen spiral, inga piller, inget alls. Förra mensen var i stortsett bara bruna flytningar, den här mensen är mycket mer sparsam än den brukar plus att jag brukar ha slemklumpar men inte den här gången. Beror det på lchf tro,eller kan jag vara gravid? (har gjort ett test jag upplevde som negativt men efter lite surfning här så kan det ha varit positivt.)
    Är lite nyfiken på vad ni tror innan jag letar upp ett test med text.
    Finns bara ett sätt att veta gör om med nytt test
    mamman i skogen skrev 2011-05-18 12:07:31 följande:
    Tror inte heller att det är farligt att äta lchf om man är gravid...i så fall vore ju mänskligheten ett utdött släkte...har vi klarat tiotusentals år utan Mcdonalds, chokladpraliner, ostsmörgåsar och pasta så klarar man en graviditet...

Här blev det smaskens lunch...gjorde pirogfyllning på köttfärs och vitkål med lite smörfrästa champinjoner och slängde på detta på en halv pones gratinera med lite riven ost och en klick CF på sidan....
    Min BM rekommenderade mig att gå kvar på GI/lchf när jag blev gravid, gravida har mer fördel av jämn blodsocker än andra och barnets födselvikt hamnade tydligen väldigt bra runt "normalt" om man gick på detta, att sedan min kropp inte tyckte det var en bra idé är en annan femma... men spikmattan som hon också rekommenderade mig räddade mig så jag kunde gå över huvudtaget andra halvan av graviditeten
  • Teskedsmamman
    mamman i skogen skrev 2011-05-18 20:19:51 följande:
    ja man får välja vart man lägger sina pengar..helst skulle jag haft egna höns men tror inte grannarna gillar detta haha (vi bor i lgh)
    Vi ska skaffa höns här under hösten, eller ja, så fort vi fått ordning på hönshuset Helt underbart att bo med ett villaområde på ena hållet och skogen på andra, så nu har vi gäss "bara", gissa hur mätt man blir på 1 gåsägg till frukost
  • Teskedsmamman
    sasod skrev 2011-05-19 13:10:25 följande:
    Har en fråga: Har kommit fram til att jag måste äta linfrön typ varje dag annars blir jag stenhård i magen (hade en skräckupplevelse förra vecka,,)

Nu äter jag i naturell yoghurt vilket jag helst vill skippa då min mage inte mår så bra av mjölkprodukter. Man kan ju baka något av recepten här men känner mig själv kommer inte göra det hela tiden så kan man göra något enklare?

Dticka i ett glas vatten kanske funkar det?
    Då tipsar jag om psylliumfrön, fungerar ännu bättre än linfrön, iaf på mig...

Jag vill rikta ett superdupergrattis till Nallebjörnis som vaknade utan ont idag! Själv hade jag lågt blodsocker och mådde skit! Tog mig halva dagen att komma igång, men så har jag knappt sovit på 2 nätter eftersom 9-mån har blivit förkyld....

Idag var vi på grillning på dagis som hade fest och jag tog med 2 st pones och hade som hamburgerbröd *tumme upp*. Sonen har ju celiaki så vi är ändå vana att ha flera olika sorters mat med oss.... jag tog lie babyspenat och en liten klick hamburgerdressing på... det får vara veckans fest för min del...
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**