Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Nallebjörnis skrev 2011-04-15 18:32:38 följande:
    ja du vart ska ja börja..kommer ju nya saker hela tiden men ja försöker lite grann..  det började med att ja hade ont i högerskulderblad.. kändes som att det inte satt fast lixom glappade.. sen fick ja ont i hela övre delen av ryggen upp i nacken och huvudet och fram i brösten, ont när ja andades och villa absolut inte hosta, konstant huvudvärk, ont i fötterna och ena knät, strålar ner i fötterna och i från ner i armar och händer.. ja har gjort en MR på ryggen då dom trodde diskbråck men den visade inget, då var det helt plötsligt en inflamation i ett muskelfäste så dom ville ta en kortisonspruta i axeln men ja vägra... efter de tog dom alla 10 rör med blod..
    Nu förtillfället har ja "bara" ont i höger arm.. känns som att den bara hänger i några små trådar, den vill inte lixom hänga med, på mornarna känns händerna svullna och kan knappt böja fingrarna och det strålar ner i båda händerna, höger knä är svullet och har ont , det värsta är ju mina fötter, har så ont så ja mår illa och har svimmat 3 ggr pga smärtan i fötterna.. känns som att gå på glas eller att alla ben i fötterna är av, kan inte böja på tårna på vänster fot och nu har det börjat samma på vänstar...
    Idag för allra första gången undersökte dom mina fötter och han böjde och greja... ja grät under hela tiden.. och då påstår läkaren att ja har förkorta muskler därför har ja ont och det som ja ska göra är att stretcha... men då fråga min man varför ja har ont på dom andra ställena.. så påstod han att ja har förkorta musklet i hela kroppen?!? vaaa kan man ens ha det??!?!?
    Men aj!.... Rynkar på näsan
    Låter inte lätt att ha det så. Skickar en kram till dig och hoppas att du ska kunna får svar och rätt hjälp inom en snar framtid.{#emotions_dlg.flower}
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-04-18 21:47:03 följande:
    Bajskvinnan har återinfört bajsdiagrammet!

Sen, vad är det för hemska klänningar de får på sig när de ska visa upp sig i slutet av programmet? Stormönstrat och grälla färger Obestämd
    TV4+ eller?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Kaya skrev 2011-04-18 21:52:14 följande:

Dag ett i fjällen.

Frukost mojsade ihop 2 st jordnötsmuffins (!) med lite vatten o lite grädde o körde i mikron, blandade ner lite pumpafrön + linfrön, åt med "vattengrädde" (grädde + vatten 50/50) = HELT OK alternativ till gröt! Dessutom några fröknäcke med Bregott, ost och skinka. Kaffe med lite grädde.

Mätt LÄNGE i skidbacken efter den brakfrukosten...! Först vid halv fyra var det dags för sen lunch, bad att få bara fyllningen i "laxrullen" som de hade, alltså utan tunnbröd, och fick en enorm portion lax/räkröra som var jättegod (med typ majonäs-CF-gegga) samt lite salladsblad och rödlök till. Trippel espresso med vispgrädde och en pyttechokladbit 70%. (Oväntat bra lunch för att vara mitt i backen i Sälenfjällen, eller???)

Middag: Tacos med mannens släkt. Stekte egen köttfärs i smör med äkta färsk chili, vitlök, spiskummin, lime osv ist f att äta av den köttfärs som lagades till alla med såna där färdiga "kryddpåsar" (som brukar vara 45% salt och 45% druvsocker och resten kryddor...). Sa att jag gillade stark färsk chili, så jag måste göra egen eftersom det var för starkt för barnen... tror inte jag sårade någon, och min karl ville såklart helst vara med på min köttfärs med så jag slapp verka alltför knäpp . Dessutom isbergssallad, creme fraiche, riven ost, avocado med limejuice.

So far so good.

Sen har jag suttit och försökt jobba på kvällen och då har jag inte kunnat låta bli att klämma 2 bounty, 6 ischoklad och ett par skivor fröknäcke + te för att hålla ångan uppe (var redan mätt efter maten men åt vidare för att det är gott och piggar upp...)... Så det blev nog lite för MYCKET mat idag, skulle egentligen ha slutat efter middagen. Men jag har inte ätit något "förbjudet" och jag har varit ute och rört på mig hela dagen så det känns ändå rätt bra.

Låter som en riktigt bra dag Det är inte så lätt alltid när man är bortrest.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Nallebjörnis skrev 2011-04-19 09:21:11 följande:
    När ja fick svaren på min provsvar var ju allt bra utom kolestrolen.. hur farligt är det tycker ni??
    Har du räknat vad totalen blir? Om jag minns rätt (rätta mig gärna någon) så delar du din total med värdet av din HDL. Så det är bättre att ha en total på 7 och en HDL på 2, istället för att ha en total på 5 och en HDL på 1, så som jag förstod det i "Matrevolutionen".
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    The Kittycats skrev 2011-04-19 10:37:06 följande:
    Har du räknat vad totalen blir? Om jag minns rätt (rätta mig gärna någon) så delar du din total med värdet av din HDL. Så det är bättre att ha en total på 7 och en HDL på 2, istället för att ha en total på 5 och en HDL på 1, så som jag förstod det i "Matrevolutionen".
    Har du mätt apokvoten? Enligt Matervolutionen är det ett nyare och säkrare riskmått på kolestrolet, då det mäter antalet HDL- och LDL-paket istället för att bara mäta mängden. Ju lägre desto lägre risk för hjärtsjukdom.

Nu rättar jag mig själv:
    Du delar ditt kolestrolvärde med HDL-värdet. Har du alltså 8 i kolestrolvärde och 2 i HDL blir kvoten 4. Och minskar du ditt kolestrolvärde till 7 men HDL samtidigt sjunker till 1, så blir ju kvoten istället 7.. inte så bra.
    Ett högre kolestrolvärde kan alltså vara bättre än ett lägre. Kolestrolvärdet eller LDL enbart är osäkra riskmått.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Nallebjörnis skrev 2011-04-19 10:42:48 följande:
    totalen är 7 och på papprena står det att den ska vara på 2,9-6,1
    hdl är på 1,2 och på papprena står det att den ska vara på 1,0-2,7
    ldl är på 5,0 och på papprena står det att den ska vara på 1,2-4,3
    7 delat med 1,2 är ca 5,83

Hur länge har du ätit LCHF?
    Du kanske ska be att få mäta apokvoten då?

Jag är verkligen ingen expert på kolestrol. Någon annan här som är kunnig?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Vem var det som undrade om det gick att omvandla någon slags mandeltårta till LCHF?
    Vill gärna ha orginalreceptet. Vår dator har nämligen gått sönder, så alla recept jag har sparat är borta... Rynkar på näsan

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2011-04-20 19:32:04 följande:
    Så himla kul att jag fortfarande inte väger någonting
    Hi hiiii

Typ som min sambo, vad han berättade för mig:
    "Härom morgonen....då såg jag mufflonfår....på väg till jobbet" 

Jag tyckte det var supperroligt Tungan ute
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-04-20 20:35:51 följande:
    Våra ägg kommer från Tjällmo men om de frigående hönorna invandrat är en annan 5:a
    Vi köper ägg från min farmors kompis. Hon har ingen direkt produktion, men har efterhand fått så många hönor att hon inte kan göra av med alla ägg själv. Så de hönorna vet jag iaf att de har det bra
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Yes, yes, yeeeeeeeees!!!
    Äntligen har jag nått mitt nästa delmål, jag väger numera under 70, tjohej Skrattande
    Numera har jag den vackra siffran 6(9,8 kg) först på vågen. Känns så jäkla bra, speciellt som jag egentligen inte har vägdag förrän imorgon. Men vi ska på stor fest ikväll med en del alkohol Skål så det kändes säkrare att väga sig idag.
    Och dessutom har nu festarrangören börjat med LCHF, så nu kan jag äta en hel del från menyn Tungan ute Förut har det typ alltid varit något kött och potatisgratäng.

mamman i skogen skrev 2011-04-22 08:49:49 följande:
    Glad påsk till alla här hoppas ni står emot sockerdjävulen

Har druckit mitt kaffe med grädde och surfat runt i tidningarna och stött på reportage efter reportage om påskmat och kost..Tragiskt att folk är så skrämda för fett och ägg varningarna duggar tätt för detta men svensken i allmänhet verkar skippa äggen för att klara hälsan räder sig för grädden och smöret medans man gladeligen sätter i sig ett kilo godis och fikar morgon middag kväll...

Tur att vi är upplysta och inte fettskrämda..
    Glad påsk Solig

Ja inkonsekvensen i det hela att undvika ägg och fett, men istället slänga i sig massa skräp i form av godis som innehåller allt möjligt.... så jäkla knäppt minst sagt!!!Obestämd
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**