Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

MrsMurphy skrev 2011-05-11 23:09:21 följande:
    Sista tentorna innan sommar och dessa kurserna har varit helt sinnessjuka. Fullständigt dränkt i arbeten då man kastat in 5-10 sidor varje vecka senaste tiden och nu återstår sista med en hemtenta och 2 pm arbeten vilket ska bli runt 50 sidor totalt. Och jag är så in i berget trött i skallen helt enkelt, spårar alltid iväg och svårt att bara satsa på överlevnad så även där uppstår negativa spiraler. För det tillför ju inte ett skvatt när man helt enkelt blir låst i skallen och förvandlas till en idiot. Just att försöka synka ihop allt med barn, karl, studier, hem, ett liv utöver? Pluggar ekonomprogrammet på högskola.

Tror också att det är bra att äta nåt redigt direkt så att man inte hamnar i mellanstadiet utan sug och att det senare spårar ur. Att helt enkelt bara bli mätt och belåten det första man gör. Jag älskar mina fröknäcke! De är sju resor bättre än alla andra former av knäcke! Så nu styr vi upp oss! *lägger till med tuffa Clintan blicken*
    Vad duktig du är!
    När jag pluggade fanns inga barn i bilden, men det var inte så lätt ändå.
    Blir du civilekonom när du är klar? Jag är nämligen lite sugen på att omskola mig till just det. Men först ska sambon plugga i ca 4 år, han har sökt till KTH i höst. Så jag måste vänta tills han är klar, för vi kan inte leva på bara 2 studiemedel.

Jag får öva lite på min isiga, fasta blick till imorgon. Just nu ser den nog bara lite trött och vädjande ut
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Faile skrev 2011-05-12 16:27:03 följande:
    En kram till Kittycat, du klarar det här {#emotions_dlg.flower}
    Tack!!! Hjärta
    Dagen får väl kallas ok, äggröra och bacon till frukost/lunch som planerat. Mot kvällen kom sötsuget, och då blev det LCHF-pannakor med LCHF-glass. Det bästa hade väl varit att ta något osött, men jag hade redan gått fram och tillbaka och tittat på limpan ett antal gånger...

En fråga, recpetet på dina frökex/knäcke - finns det i recepttråden?
    Denebola skrev 2011-05-11 23:53:54 följande:
    Jag känner så väl igen det där med stoltheten. Men, det är en styrka i sig att kunna erkänna att man är svag. Jag försöker ständigt jobba med (eller mot kanske det blir) min "starka fasad", för jag har märkt att den inte är bra i längden. Visst, man känner sig darrig som en geléråtta när man ska bryta igenom fasaden och "avslöja det stora hemska", men efteråt så känns det faktiskt bättre. Och oftast uppfattar de omkringen inte det som så hemskt som man själv gör.

Stolthet må vara bra, men inte när det går till överdrift. Som sagt, jag kämpar fortfarande med detta, men när man väl har vågat och har någon att dela och diskutera problemet med så känns det mycket bättre.
    Absolut, det tycker jag också egentligen. Men av någon anledning är det lättare sagt än gjort när det gäller mig själv.... Obestämd

Har undvikit FL idag, just för att jag inte har orkat logga in och läsa vad jag skrev igår. Ångest är kanske ett väl starkt ord, men i brist på bättre så har jag idag känt lite ångest vid tanken på att logga in och se vad jag "erkände" igår.
    helene306 skrev 2011-05-12 16:24:04 följande:
    Du ser det som ett misslyckande, jag ser dig som en människa. En liten sak kan göra att man fuskar, det behövs inte mer och sen är man igång i att fuska dagligen och det blir mer och mer. Din egna stolthet underbygger du men du har också den egenskapen att du kan vända på biffen och börja äta bättre inom en snar framtid. Det finns människor som gräver ner sig allt djupare i sina negativa tankar och blir kvar. Det är du för stolt för att göra. Sug på det en stund. Du har alla möjligheter att vända ditt beteende, när du känner att du har kraft och ork till det. Du vet att du kan det för det har du gjort innan. Det är inte tvi skit! Leta efter de små sakerna som får dig att må bra i vardagen. Det kan räcka med ett leende. Titta på dig själv i spegeln och var glad för vad du ser. Du kommer igen, det är jag säker på. Ibland måste man grotta lite i sin bubbla tills det är nog.

*ger dig en hjälpande hand upp*
    Tack! {#emotions_dlg.flower} Tack för dina fina ord, och för att du tror på mig. Jag vill verkligen göra allt för att det ska bli så, och jag ska försöka.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-05-12 21:32:28 följande:
    Klart jag tror på dig! Du har viljan att förändra. Och det kommer du göra igen.
    yena89 skrev 2011-05-12 19:44:06 följande:
    Nä jag vet att det bara blir värre av o oroa sig :( Och jag försöker ju tänka positivt. Och går det åt skogen ja då gör det väl det. Visst vi har kul ihop och jag vet att han inte bara är ute efter sex annars skulle han inte gå på bio med mig och handla på IKEA med mig (vilket jag älskar, jag vill nästan ta hans hand men det går ju såklart inte hehe Skäms) men jag vet att jag känner mer än han även fast jag itne är direkt kär nu. Han har precis som jag aldrig haft ett lyckat förhållande typ. Alla tjejer varit otrogna så jag borde mest ta det som det kommer. Njuta av tiden med han men inte lämna ut mig alltför mkt förrn jag vet att även han börjar känna mer :)
    Jag är arg på mig själv. Eller sur. Jag träffade mammorna i föräldrarådsgruppen för att planera en träff. En räksallad åkte ner och det är helt ok. Sen stängde caféet och vi letade upp ett nytt. Alla skulle ha fika och jag "föll" för grupptrycket. På en kladdkaka. Så jävla lamt! Det enda som var gott var faktiskt den vispade grädden. Jag får nog fanken be om enbart det nästa gång.
    Ja dessa möten/träffar Flört

Jag har ett lager av kokostoppar i frysen som jag tar av när vi träffas i mammagruppen. Nu har ju vi lärt känna varandra en del så de är vana att jag kommer med eget fika, bröd i väskan. Men det är inte helt lätt när alla envisas med att bjuda på hembakt bröd och fika typ varje gång.
    Surt att falla för grupptrycket när man inte ens är sugen.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-05-12 21:49:41 följande:
    Räksalladen och tzatziki var inte tillräckligt fet, nu hyvlar jag ost
    Jag med. Min gräddost är slut, så nu hyvlar jag sambons Herrgård. Bara det att jag gillar mest den hårda kanten där bak, så nu ser hans ost ut som en liten mini-Herrgård
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Apropå halvt recept så provade jag att göra THE kladdkaka...
    URK! Not my cup of tea.... smaken är uppenbarligen som baken Flört

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Linda1976 skrev 2011-05-12 22:15:07 följande:
    *fniss*

Jag har omarbetat den lite. Även om det är förbjudet. Receptet ligger i r-tråden, tror jag  
    Kunde inte låta bli att göra kopplingen {#emotions_dlg.djavulsk}

Tycker du att din variant var mycket godare?

Det var faktiskt en lite besvikelse, eftersom jag uppfattade det som att många i tråden gillade den.
    Vet inte om jag vill pröva mig på en ny variant och slösa bort mer ingredienser. Vi fick ju slänga allt.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    mamman i skogen skrev 2011-05-12 22:27:45 följande:
    Gokväll...har idag landat hemma för att ladda batterierna, sjukhuslivet är förbannat tråkigt och jobbigt och tyvärr har det blivit enstor del av våra liv med en son med mycket ortopediska operationer och neurologiska problem..men men ladda batterierna en dag innan det är dags att åka tillbaks..

Har gått förbannat bra att undvika sjukhusmat..laddade upp med ägg grädde och diverse kallskuret och ostar och har inte fuskat en enda gång om man inte kallar en näve nötter per kväll för fusk..men könt att vara hemma och kunna laga lite mer varierad mat..

Vad ni skriver hiner och orkar inte läsa ikapp allt :-S sorry ...men önskar alla grattis, kämpa på men nu ska jag krypa till kojs och njuta av att vara ensam hemma med dottern och helt utan assistenter i huset vilket är ren lyx då sonen har assstans 24 timmar om dygnet och man i stort sett alltid har ngn som ser och hör vad man gör..kommer bli härligt att kunna kliv upp imorgon och inte behöva klä på sig utan helt sonika kan hoppa upp och sätta sig och äta frukost  och drickakaffe iklädd bara trosor och t-shirt..
    Skönt att det har gått bra med maten, inte helt lätt när man och borta Tycker det är starkt av dig att kunna fokusera på din hälsa samtidigt som din son har en tuff tid på sjukhuset.
    Jag är ju som sagt en känslomässig ätare, så när det blir jobbigt i mitt liv är det väldigt lätt att mina matvanor rasar utför....

Låter som skön vardagslyx att kunna gå till frukostbordet utan att behöva vara påklädd. Det är sådana småsaker man bara tar för givet.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Denebola skrev 2011-05-12 23:22:53 följande:
    Jag har bara gjort Lindas variant, och jag misslyckades fatalt med att få den kladdig (gräddade för länge), men den blev som en tårtbotten typ, och smakade mycket bra. Men ska jag göra en LC-tårta någon gång lär jag ta det receptet
    Vad tog du för mjöl?
    Nallebjörnis skrev 2011-05-13 00:05:14 följande:
    jaha ok... för ja gjorde death by chocolate i påska... mmmm säger ja bara!!
    Vad är det, har du receptet`?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Linda1976 skrev 2011-05-13 23:00:03 följande:
    Att befinna sig i vårt lunchrum var som att gå på minerad mark...

2 stoooora korgar med frukt och godis, samt kanelbullslängder i MASSOR. Den godaste sorten med massor m kanelsockersmör i....

MEN JAG ÅT INGET!! INGET!! 

Jag åt min torskrygg, dillsås, tomat och medhavda boutny-bit och gick igen. High five på mig själv  
    Jäkligt bra jobbat av dig! Starkt gjort

Själv ska jag på 1-årskalas imorgon, och jag vet att min syrra har bakat i minst 2 veckor för det här. Kärleksmumm, chocolate chip cookies, hallongrottor, havrebollar m.m (förutom tårtan!) Vet inte riktigt hur det kommer att gå... Min plan är iaf att äta mig proppmätt på bacon och äggröra innan vi åker, så att jag inte borde drabbas av något "fysiskt" sug iaf.
    mamman i skogen skrev 2011-05-13 23:54:48 följande:

Go kväll alla duktiga...
    Har slösurfat nu när dottern somnat..hamnade på cambridgekurens sida efter att ha läst lite runt och kunde int elåta bli att klicka i min vikt och längd..efterssom jag nått mitt målmått tyckte jag det var kul att se vad mitt bmi var..
    Tips från cambridge är du är överviktig följvår kur bla bla bla bla osv hmmm jag har tydligen bmi över 25 men de berättar inte hur mycket över 25. 160 cm och 66 kilo ger mig ett bmi på 25,8 (om man nu orkar lägga energi på att oroa sig för detta.) Så jag borde överge er svälta mig på pulver istället för att äta mig mätt och må bra..

sorry men den gubben gick inte jag har rasat i vikt och mår fantastiskt och har ju tom lyckats komma ner i strlk 36 idag som sitter som gjutet..ngn mer som anar en räv eller två bakom örat och inte tror på bmi måttet Jag tror jag tar mig en sked bea till och småfnissar åt resultatet...

Nehej nu gonatt alla duktiga att motstå kanellängder tycker jag man kan anse som en milstolpe och tom värt att fira Go linda och alla andra duktiga..

Hm, strl 36. Nice! Skrattande Men jag känner du att då måste vara rätt vältränad med muskler, eller? Själv är jag 160 cm och väger 69,4 kg och jag drar 42 i byxor (40 i leggins). Nu är ju jag päronfomad till 1000, och allt sätter sig på rumpa och lår. Men ändå.... Kan dessa kilon göra så stor skillnad?
    LoveMyFamily skrev 2011-05-13 17:10:21 följande:
    Idag fyller jag år , men har halsfluss så det känns inte roligt.
    Grattis i efterskott! {#emotions_dlg.flower}
    Jäkligt trist med halsflussen dock...
    Själv fick jag operera bort mina halsmandlar för 4 år sedan (pga återkommande halsfluss och halsbölder), så jag vet hur du känner dig. Inte kul alls!
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**