Inlägg från: The Kittycats |Visa alla inlägg
  • The Kittycats

**Den stora feta LCHF-tråden**

Själv är man ett "päron", eller en "Felix ketchupflaska"
    Kan faktiskt ha några tröjor i S, men byxor är 42/XL minst... Såååå lätt att hitta klänningar som sitter bra.... Obestämd
    Tur att jag gillar 50-talsmode med markerad midja och vidd i kjolarna.

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-06-09 17:52:47 följande:
    Fatta att vi sitter här och diskuterar kroppsformar som om det vore förbjudet att inte vara pinne! För 50 år sen var det bara EN person som var pinne-ikon och det var Twiggy! I övrigt så skulle man ha former!!!!!!
    Det märks ju iaf på kläder att former inte är normen. Som sagt, svårt att hitta klänningar, och jeans har jag alltid fått sy in i benen om de ska passa på rumpan. Köper jag jeans som passar på benen, får jag inte i rumpan... Skrikandes

Försökte köpa gravidstödstrumpbyxor förut, men de som passade på vristerna fick jag inte över låren.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-06-09 18:47:10 följande:
    Jag har skolat in dottern på förskola i 3 dagar. Det känns inte helt bra måste jag erkänna. I morgon ska jag lämna henne och jag känner oro för hur det ska gå. Jag tycker inte personalen har brytt sig eller haft någon vidare koll alls på henne. Om inte jag varit där hade hon varit själv. Jag gillar det inte. Dessutom har jag fått äta mat som serverats på förskolan. Int ehelt lätt att hålla sig till ren lchf så jag har gjort så gott som jag kunnat.
    Usch då, låter ju sådär....
    Måste hon gå just på den förskolan då?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-06-09 19:36:52 följande:

Sonen har gått där och trivs jättebra. Jag gillar förskolan och pedagogerna men dessa dagar har det känts som det är på tok för lite personal för alla barn (43 barn på 6 personal) och ett barn kräver extra och tar en personal själv. Jag vill inet ha förskola någon annan stans. Sonen börjar förskoleklass ett stenkast därifrån så allt är integrerat från förskola till åk 9. + att vi slipper lämna på två olika ställen. Förskolan är bra, det har Reggio Emiia-filosofi och de gör otroligt mycket med och för barnen men nu känns det som det behövs mer personal. Egentligen ska det "bara" vara 40 barn, de har tre för mycket nu (vår dotter och två till som skolas in). En annan mamma var också missnöjd och ringde i morse och skällde lite. Jag prataade om min oro innan vi gick hem. Något inom mig säger att det kommer gå bra, den andra delen är orolig för att hon inte får tillräckligt med koll. Hon fattar inte detta med att klättra och ramlar, hon kliver över kanter och stoppar stenar och annat hon hittar i sin väg i munnen. Här hemma har jag koll, där har de en hög småttingar till att ha koll på. Det är det som oroar mig, att hon lämnas utan att någon har direkt koll på var hon är eller vad hon gör. Idag stod hon på en gräsmatta några meter från mig, ingen personal kollade var hon var. Hon plockade stenar och var på väg med in i munnen. Vid matbordet blev hon själv. Alla dukade undan och sen gick vissa personal för att läsa för de övriga barnen och några gick ut och sövde de som ska sova. Där satt hon och jag. Hur hade de gjort om inet jag var där kan jag undra? Jag är hönsmamma men jag kan släppa utan att vara orolig. Nu känns det inte alls så. Det finns barn som kastar saker och puttar omkull. Hon faller som en sten och blir jätteledsen. Här hemma slår hon i huvudet både nu och då. Hur ska det bli där då?

Sorry för allt OT!

Ok, då förstår jag. Men kan inte du också ringa och prata med någon chef ang personalbristen du upplever? Är ni flera som hör av er kanske de tillfälligt kan ta in någon. .

Den förskolan vi har fått plats på har också Reggio Emilia-filosofi Men jag förstår verkligen din oro: att någon ser din dotter. Precis samma tankar har jag redan, och vi ska inte börja med inskolning förrän 1 sept. Tack och lov fick vi plats på 1-3-avdelningen, det finns nämligen en 1-5 också, men det kändes som alldeles för stor åldersskillnad. Jag tyckte de äldsta småbarnen lekte rätt vilt när vi besökte några förskolor....  Förvånad
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    helene306 skrev 2011-06-09 20:21:50 följande:
    Duntoffla skrev 2011-06-09 20:03:55 följande:
     Kan du inte ringa chefen och uttrycka din oro över situationen? Det måste ju kännas tryggt att lämna sitt barn på förskolan. Låter ju som om de borde ta in ett par personal.
    Jag har mailat rektorn idag om detta och jag skrev att jag helt ärligt känner oro för att lämna henne. Pratade med maken när han kom hem och nu känner han samma. De måste ha koll på henne och det har jag inte upplevt att de haft dessa dagar. En annan mamma är ju minst lika missnöjd så visst kan vi gå ihop och protestera. Jag tror inte övriga föräldrar vet om situationen. Jag visste inte heller förän nu när jag varit där och sett "kaoset". Jag vet att de inte har möjlighet att punktmarkera men det barn som kräver extra kan kasta saker omkring sig utan att fatta att det kan träffa någon. Ett annat barn puttar omkull de som är i hans väg och han puttar inte lite! Han puttade ner dottern idag för att hon råkade stå för nära och hon står ju bara och kikar, observerar och kollar in vad de andra gör och så kommer han som en ångvält och bara puttar. Mamman som skolade in honom sa inget och ingen personal reagerade så jag tog henne. Det känns inte alls bra det här ... Fan. Jag som hade såna förhoppningar. Nu överväger jag att låta henne vara hemma och köra inskolning igen i augusti.
    OK, men det är ju bra att du har hört av dig och berättat hur du uppfattar det. Hoppas att det kan hjälpa, och att det löser sig på något sätt.
    Nä usch, jag skulle inte kunna sätta min dotter på en förskola om det kändes så som du beskriver det - inte utan att få magsår på kuppen iaf....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats

Hörni tjejer, idag beställde jag lunch utan kolhydrater... 
    Jag var och lunchade med en kollega på ett ställe som heter Nancy´s, och där fanns ett menyval som hette LCHF. Man fick välja 4 sorters protein (jag valde bacon, rostbiff, kyckling och skinka), sedan fick jag Rhode Island dressing (någon som vet läget för kolhydraterna där?) samt tomat, gurka och isbergssallad..... tydligen utan kolhydrater då
    Visst, det är ju färre carbs än i en vanlig pastasallad, men jag tycker det var lite roligt att de skrev att det var helt utan kolhydrater Tungan ute

♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    jeng skrev 2011-06-15 19:57:34 följande:
    Hahahaha!!
    Rhode island kan vara rätt så ok, men där är ju tomat och grejer i den, och så är den ju såklart baserad på nåt so troligtvis innehåller kolhydrater. Jag körpå felix dressing här hemma de få gånger jag har dressing, och där har jag godk'nt både rhode island och ceasardressingen. Men jag tror inte det var optimalt 8speciellt inte ur ingredienssynpunkt) men som sagt, jag äter rätt sällan, så jag tyckte det var ok! 
    Ja jag tyckte att dressingen var riktigt söt, nästan som mangosås - så det var säkert en del annat där i.

Något som jag är "ledsen" över är att Lallerstedts chilibea innehåller 2,9 g carbs/100.... Jag älskar ju chilibea, men i den här har de haft i honung, mäh! I andra chilibeor är det oftast 0,5, men sedan min affär tog bort Rydbergs så har jag inte hittat någon annan favorit. Men när jag provade Lallerstedts chilibea på McDonalds, så var den supergod och jag såg möljligheterna till en ny favvo. Snack om besvikelse när jag kom till affären och läste på förpackningen Obestämd
    Visst 2,9 g är inte mycket jämfört   med t.ex bröd, men det känns onödigt för en bea tycker jag.
    yena89 skrev 2011-06-15 19:57:38 följande:
    Stockholm har ju fått en riktig LCHF-restaurang typ :)
    Aha, vet du var någonstans eller vad den heter?
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • The Kittycats
    Beckaa skrev 2011-06-15 20:35:08 följande:
    ICA har en chilibea med >0,5 gram kolhydrat/100 gram
    Den gillar jag! :)
    Tack för tipset Men den gillar jag bara i nödfall, jag tycket inte att den smakar så mycket. Jag jämför alla med min älskade Rydbergs....
    ♥ Skruttan född 10-07-15
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**