• Gladskit

**Den stora feta LCHF-tråden**

Såphia skrev 2012-06-04 12:30:15 följande:
    Jag är 173 lång och väger idag 76,8 kg. Första delmål är 75 kg. Vill ner under 70 kg helst. Har vägt 58 kg och såg ut som ett benrangel! Mellan 65-70 är bäst.
    Samma här, jag har vägt 58kg en gång i vuxen ålder men då var jag riktigt sjuk så det var inte sunt. Jag ska absolut inte väga så lite.

Jag är 1,75 och vet inte vad jag väger idag exakt men BMI brukar ligga strax över 25. Anser mig själv inte vara överviktig längre utan är ganska tung i mig själv. Löptränar mycket och vet att min kropp är i bra form, det räcker för mig. Har lärt mig att det inte är kilon jag ska titta på i första hand utan känslan i kroppen samt hur kläderna sitter.
  • Gladskit
    byggd av bomull skrev 2012-06-04 15:22:02 följande:
    Men hallå! Nötter innehåller ju massa KH!!
    Japp!
    Man får välja rätt nötter (stor skillnad i kh/100g) och inte äta några jättemängder.
    Vissa tror att man kan äta nötter fritt pga fettinnehållet men nej!
  • Gladskit
    solrosen81 skrev 2012-06-05 09:21:51 följande:
    Jag behöver stöttning och peppning!! Jag är i en riktig svacka  känner jag. Mitt sug har kommit tillbaka och det blev att jag gjorde egen glass OCH supergoda lchf snickers i helgen. Jag FÅR inte baka mer för jag slutar inte äta det förän det är slut.
    Jag hade ju lovat mig själv att skippa mejerier förra veckan för att sätta igång viktminkningen igen men jag misslyckades kapitalt kan jag lova.
    Hur ska jag komma ur den onda spiralen??? Jag tror att jag har blivit lite deppig för att jag inte går ner något längre och då kommer det dåliga ätbeteendet på köpet.
    Jag har inte vägt mig på säkert fyra veckor för att jag är så rädd för att gå upp i vikt.

Men idag är det dags för nya tag. Jag ska nå mitt mål på ca 60-65kg detta året.

När jag tappar motivationen så klarar jag inte av att läsa denna tråden för då får jag mer skuldkänslor. Så det var många sidor att läsa ikapp idag.
    Tänk inte så mycket på vikten, det är mitt tips.
    Tänk istället på hur bra du mår när du äter low carb! Skaffa inspiration genom att köpa någon ny kokbok tex.
  • Gladskit
    Teschty skrev 2012-06-05 11:03:36 följande:
    Hej

Jag skulle vilja hoppa in här om det är ok?!
    Har precis satt i mig min första lchf måltid/frukost:
    2 kokta ägg
    1/2 avokado
    4 skivor bacon

Är det en ok frukost?
    Hej och välkommen!
    Bra val av livsmedel men jag skulle inte orka äta så mycket. Du kommer nog att märka snart att fett och protein mättar bättre till frukost än tex. när man äter fil och flingor eller smörgåsar.
  • Gladskit

Tacos blir alltid utan bröd/chips för mig men det gör faktiskt ingenting. Man får ju ta av allt annat + riven ost + gräddfil + mosad avocado / guacamole så jag är nöjd ändå.
    Ibland tar vi färdig kryddpåse, ibland kryddar jag själv. Den faktiska mängd man får i sig av kryddan, socker eller ej, känns marginell i sammanhanget.

Åt grillad kyckling med paprika och bea för en timme sen för att få energi, nu ska jag iväg och springa. Ikväll blir det köttfärssås med zucchini-tagliatelle

• Gladskit
    Hoppet 3 skrev 2012-06-05 17:05:10 följande:
    Så där.....salt lakrits har slunkit ner i min mage nu.....gud så gott.
    Känns som jag begått ett brott och ska till rättegången nu.....

Usch och fy men vad ska man göra?  Skäms
    Är ju bokstavligt talat uppfödd på salt lakrits då jag inte kunde äta annat för jag hade en allergi
    som gjorde att man fick utesluta allt annat godis.
    De är ngt som jag bara får abstinens på emellan varven.
    Vet att de inte är bra med lakrits för det binder vatten.Gråter 
    Det finns sockerfri salt lakrits som är jättegod. Eller sockerfri, den innehåller sockeralkoholer vilket ofta diskuteras om det är ok eller ej inom LCHF.
    Jag har valt den typen av godis i och med att det inte orsakar karies såsom vanligt godis. Det triggar inte heller något ytterligare sug hos mig utan jag tar tillräckligt för att stilla lakritsbehovet, sen är det nog.

Jag har även haft hemma de här lakritspastillerna http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=73 och de är också väldigt goda (och det räcker med typ två-tre st för att man ska ha smaken kvar i munnen lång tid). Men det är inte salt lakrits!
  • Gladskit
    Krambjörn skrev 2012-06-07 12:41:37 följande:
    Vad hittar man mandelmjöl (Tror jag letat på maxi en gång men dom  hade inget)???
    Och vad är Sukrin melis för något? Vad hittar jag det och vaniljpulver?

Hur mycket får man äta av LCHFS rabarberpaj o vaniljsås?   
    Jag brukar köpa mandelmjöl här: http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/mandelmjol-eko-500g-
    Men det finns även på Lidl (dock inte samma förpackning) samt att Risenta har mandelmjöl i sitt sortiment. En gul påse med macroner på framsidan. Har jag köpt på ICA.

Sukrin melis är sukrin i florsockerform.
  • Gladskit
    banantelefon skrev 2012-06-10 17:20:41 följande:
    Någon som provat "Celsius" i samband med träning?
    Galet bra!!
    Jag har kört med dem i drygt ett år, blir som en duracellkanin efter att ha tagit en sån!
    Men jag håller mig till de varianterna utan kolsyra annars blir det så bubbligt i magen när man springer
    Plus att det är ganska dyrt...
  • Gladskit
    Boost skrev 2012-06-10 21:16:10 följande:
    Hur påverkar Celsius er sömn? Jag kan inte dricka den efter 16, för då ligger jag vaken halva natten och kan inte somna :)
    Jag tränar mest på morgonen så jag vet inte. Men eftersom jag inte dricker kaffe i vanliga fall så kan jag tänka mig att koffeinet skulle hålla mig vaken om jag tog den på kvällen.
  • Gladskit
    Spana skrev 2012-06-11 21:39:12 följande:

Förresten alla tjejer o killar.. 

Är det nån som kan tipsa om någon bra LCHF bok??

Nån som läst Katrin Zytomierskas bok exempelvis? 

Nån som har nån bra bok att rekommendera? :)       

Bästa boken är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt! Den rekommenderar jag till alla som funderar på LCHF för jag anser att det finns två saker man måste göra om man är seriös;
    1) sätta sig in i varför man väljer bort kolhydraterna! Hur de fungerar i kroppen och varför man vill undvika blodsockersvägningar.
    2) få en del grundläggande recept. Kör man på i tron att LCHF är lika med bacon, grädde och ägg lär man snart tröttna. Ser man däremot till att lägga första 4-6 veckorna på att lära sig nya recept på vardagsmat så har man mycket vunnet och kan fokusera på och inte minst inspireras av allt nytt istället för på vad man inte får äta.

Katrins bok har jag och den är bra. Det finns en del bra recept och den är bra som inspiration. Men hon är ju som vanligt rätt hård i tonen, men det gillar jag
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**